Jazda načierno po diaľnici je ako epidémia. Podozrivých je 700-tisíc

Kontrolný systém Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) doposiaľ odhalil spolu približne 708-tisíc jedinečných motorových vozidiel, u ktorých je podozrenie na porušenie zákonnej povinnosti úhrady diaľničnej známky pri jazde po spoplatnených úsekoch.

12.08.2016 14:27
debata (88)

Z uvedeného počtu bolo 247-tisíc domácich a 461-tisíc zahraničných vozidiel. Keďže ide o podozrenie z porušenia pravidiel, neznamená to, že vodiči všetkých uvedených vozidiel dostanú pokutu.

"V súvislosti so zvyšovaním povedomia zahraničných motoristov o spoplatnení slovenských diaľnic a rýchlostných ciest novou formou diaľničnej známky sme osadili na diaľničných hraničných priechodoch informačné tabule s LED panelom, ktoré hneď pri vstupe na slovenské diaľnice upozornia zahraničného motoristu na spomínané zmeny, " informovala v piatok hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Predpokladá, že toto opatrenie pomôže znížiť počet priestupkov zo strany cudzincov.

Generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt tvrdí, že všetky mierne nedostatky v systéme elektronickej diaľničnej známky (eDZ) vyladili a má prakticky stopercentnú úspešnosť.

„Vidieť to aj na tom, že sa zvyšuje výber z elektronických diaľničných známok. Keď všetko pôjde dobre, tak predpokladáme, že do konca roka celkový výnos z mýta a známok bude cez tristo miliónov eur, čo by bol rekord,“ povedal Auxt v rozhovore pre agentúru SITA. Výnosy z predaja eDZ v tomto roku by mali podľa neho dosiahnuť vyše 80 mil. eur. „Za prvý polrok to predstavuje okolo 65 mil. eur. Tým, že ľudia väčšinou nakupujú diaľničné známky na začiatku roka, vtedy je silnejší príjem a slabší je ku koncu roka,“ uviedol šéf NDS.

Diaľničiari posielajú všetky dáta o vozidlách bez úhrady známky do centralizovaného systému, kde sa budú vyhodnocovať. „Už je to potom skôr otázka na ministerstvo dopravy a okresné úrady, kedy pokuty začnú ľuďom chodiť,“ poznamenal Auxt. Malo by sa tak stať po tom, ako novela zákona o diaľničnej známke, ktorá je v parlamente pred druhým čítaním, nadobudne účinnosť predbežne 1. októbra. „Keď sa schváli táto legislatíva, tak by nič nemalo prakticky brániť tomu, aby pokuty mali začať chodiť,“ očakáva Auxt.

Generálny riaditeľ NDS je zástancom toho, že po diaľniciach by mali jazdiť ľudia, ktorí majú za ne zaplatenú diaľničnú známku alebo mýto. „Systém by mal byť spravodlivý, nemal by byť likvidačný pre nejakú skupinu ľudí. Mal by tiež odrádzať ľudí od toho, aby diaľnice používali bez toho, aby za ne platili. Investície, ktoré sú potrebné na výstavbu celej siete, sú enormné a treba ich získať aj pomocou diaľničných známok a mýta,“ dodal Auxt pre agentúru SITA.

Pokuty za jazdu po spoplatnených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest bez elektronickej diaľničnej známky sa znížia z 300 na 150 eur. Teda zo šesťnásobku na trojnásobok ceny ročnej známky. Prevádzkovatelia motorových vozidiel do 3,5 tony zaplatia sto eur pri úhrade pokuty do pätnástich dní. Vyplýva to z návrhu novely zákona o diaľničnej známke. Vodiči bez známky budú môcť dostať pokutu po novom raz za mesiac a nie za každý deň, ako predpokladá platný zákon. Ak vodič dostane opäť pokutu v priebehu dvanástich mesiacov a dodatočne si zakúpi diaľničnú známku, ďalšiu sankciu nebude musieť zaplatiť. Novela počíta s jednorazovou pokutou 150 eur aj spätne pre všetky tieto priestupky zaznamenané doteraz kamerovým systémom NDS.

Systém elektronických diaľničných známok namiesto nálepiek je v prevádzke od začiatku tohto roka. Spočiatku boli problémy s rozlišovaním vozidiel oslobodených od úhrady. Tisícky vodičov jazdili po diaľniciach bez známky, pričom za každý deň im hrozila pokuta tristo eur. Pokuty však nedostávajú, keďže okresné úrady im ich neposielajú a tým zas diaľničiari neposielajú podklady. Okresné úrady by mali začať posielať pokuty až po účinnosti novely zákona o diaľničnej známke.

88 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #diaľničná známka