VW tlačí viac aj na slovenských dodávateľov

Aj keď automobilka Volkswagen v utorok dosiahla v Nemecku dohodu s dodávateľmi a plánuje obnoviť výrobu, podobné situácie do budúcna nie sú vylúčené. VW hľadá spôsob, ako sa vyrovnať s miliardovými škodami po emisnej kauze, keď automobilka klamala o tom, aké sú jej autá ekologické.

24.08.2016 15:00
Volkswagen Martin,vyroba spojky Foto: ,
Po dohode s nemeckým dodávateľom sa obnoví aj výroba v závode VW v Martine, ktorý produkuje napríklad aj sopky (na snímke).
debata (1)

Pritlačenie na dve dcérske spoločnosti koncernu Prevent v Nemecku vyústilo do sporu, pre ktorý sa prerušila výroba Golfov a Passatov vo Wolfsburgu a v Emdene. Situácia obmedzila produkciu aj v závode VW v Martine, kde sa tiež vyrábajú súčiastky.

Dodávatelia cítia zo strany automobiliek tlak na ceny dlhodobo a rôzne jednorazové problémy to ešte viac vyostrujú. „Už od krízy všetky automobilové koncerny tlačia dodávateľov do čoraz väčšej optimalizácie výrobných procesov. V podstate bolo len otázkou času, komu prasknú nervy a zatlačí prerušením dodávok. Spoločnosť Prevent hrala vabank a aj z pohľadu Volkswagenu išlo o možný precedens pre ostatných dodávateľov,“ povedal Rastislav Škulec, konateľ spoločnosti Huhn PressTech.

Firma z okolia mesta Vráble až 20 percent svojej produkcie brzdových doštičiek dodáva práve nemeckému koncernu Volkswagen. „My sme aktuálne zo strany Volkswagenu nezaznamenali žiadny výrazný tlak na znižovanie cien a ako som spomínal, je to dlhodobá stratégia všetkých automobiliek,“ dodal Škulec. Podľa neho sa protestom počas leta v Nemecku predišlo väčším škodám. „Dodávateľ prerušenie dodávok nasmeroval na v automobilovom priemysle pokojný mesiac august. V tomto čase sa totiž väčšina firiem venuje údržbe liniek a prípadné prerušenie dodávok v septembri by určite spôsobilo väčšie škody,“ priblížil Škulec.

V Nemecku sa VW postavili dcérske firmy koncernu Prevent – ES Automobilguss, tá zastavila dodávky liatinových dielcov potrebných pre výrobu prevodoviek, a spoločnosť CarTrim, ktorá dodáva poťahy na sedadlá. VW po emisnej kauze šetrí, kde sa dá. Znížiť sa majú investície a hovorilo sa aj o nižšej valorizácii platov. Vrcholové vedenie sa vzdalo firemného Airbusu, ale naďalej si ponechalo niekoľko menších lietadiel. Na tohtoročnom autosalóne v Ženeve sa po prvý raz za posledné roky nekonala luxusná prezentácia automobilov určená len úzkemu vedeniu a vybraným novinárom. Na Slovensku vedenie automobilky oznámilo, že skončia vianočné koncerty pre partnerov s dvadsaťročnou tradíciou.

Tlaku na znižovanie platov zamestnancov zabránili odbory a manažmentu zostal priestor na realizovanie úspor u dodávateľov. Nečakaný odpor spoločnosti Prevent viedol k obmedzeniu výroby v šiestich nemeckých fabrikách. Konkrétne išlo o závody v mestách Emden, Wolfsburg, Zwickau, Kassel, Salzgitter a Braunschweig. Zasiahnutá bola aj produkcia jedného zo štyroch slovenských závodov automobilky Volkswagen v meste Martin. Pre chýbajúce súčiastky na výrobu muselo doma zostať približne 60 zamestnancov.

„Títo ľudia nebudú trpieť pracovne ani finančne. S vedením podniku máme uzatvorenú zmluvu o konte pracovného času a ľudia dostanú plnú mzdu aj za čas strávený doma,“ ubezpečil šéf odborov vo Volkswagene Slovakia Zoroslav Smolinský. Následne si ľudia nútené voľno z dôvodu chýbajúcich súčiastok vo firme odpracujú formou nadčasov. „Všetky nadčasy sú dohodované s odbormi a nikto nemôže byť nútený ani v časoch zvýšenej výroby do individuálnych nadčasov. Súčasné pracovné obmedzenia sa týkajú jedine závodu v Martine a nikde inde na Slovensku zatiaľ neprišlo k prerušeniu výroby,“ pokračoval Smolinský.

Keďže VW sa napokon dohodol, počíta sa s čo najrýchlejším obnovením dodávok. „Rokovaním medzi koncernom Volkswagen, spoločnosťou Eastern Horizon Group a jej prislúchajúcimi dodávateľmi CarTrim GmbH, ako aj ES Automobilguss bola dosiahnutá dohoda. O obsahu dohody bola dohodnutá mlčanlivosť. Dodávatelia obnovia dodávky dielcov koncernu Volkswagen. Na základe toho sa závod Martin postupne pripravuje na obnovenie výroby,“ potvrdila včera Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagenu Slovakia.

Volkswagen Slovakia dlhé roky patrí medzi motory slovenskej ekonomiky. V bratislavskom závode sa zameriava na výrobu automobilov a v minulom roku ich vyrobil viac ako 397-tisíc. Martinský závod je orientovaný na výrobu komponentov pre prevodovky, ako sú telesá diferenciálu, synchrónne krúžky, prírubové hriadele, kužeľové krúžky, hnacie a unášacie hriadele a kryty prevodoviek. „Pre podvozky sa v Martine vyrábajú brzdové kotúče a kĺbové hriadele,“ priblížila Makayová.

Len v minulom roku dosiahla výroba komponentov v Martine počet 36,4 milióna kusov a celkový obrat automobilky na Slovensku bol 7,2 miliardy eur. Tretí závod VW sa nachádza v Stupave a zameriava sa na výrobu nástrojov ako zváracie kliešte, manipulátory či ochranné prvky strojov. Štvrtý slovenský podnik sa nachádza v Košiciach a slúži na prípravu exportu automobilov pre ruský trh. Celkovo Volkswagen Slovakia zamestnáva na Slovensku viac ako 10-tisíc ľudí. Gro výroby automobilky je orientované na produkciu luxusných SUV vozidiel a malých mestských automobilov.

Značkou made in Slovakia sa vďaka tomu môže pýšiť Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, Škoda Citigo, SEAT Mii a karosérie pre Porsche Cayenne. Minulý rok sa hlavne vďaka tomuto automobilovému koncernu na Slovensku po prvý raz v histórii vyrobilo viac ako 1 milión osobných automobilov. Ďalšími automobilovými koncernami sú PSA Peugeot Citroën Slovakia a Kia Motors Slovakia. Už o tri týždne sa pri Nitre rozbehne výstavba štvrtého automobilového závodu britského koncernu Jaguar Land Rover.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Martin #automobilový priemysel