Úprava brala v Strečne mešká

Kedy sa začne s úpravou skalného brala v Strečne, ktoré ohrozuje dopravu na jednej z najvyťaženejších slovenských ciest medzi Žilinou a Martinom? Ministerstvo životného prostredia ešte v júni tvrdilo, že prvé práce sa začnú koncom leta. Ibaže zatiaľ nie je ukončená ani súťaž, výsledkom ktorej bude firma, ktorá na stabilizácii masívu bude robiť.

09.10.2016 15:00
bralo, Strečno Foto: ,
Štyri kritické skalné bloky sú pod hradom Strečno.
debata (3)

V správe, ktorú ministerstvo predložilo pred štyrmi mesiacmi vláde, bola dĺžka trvania sanácie vypočítaná na osem mesiacov. Podľa toho by sa už práce mali začať v týchto týždňoch, aby sa dodržal termín ukončenia. V súčasnosti zelený rezort termín začatia prác nekonkretizuje, uvádza len, že povinnosť zabezpečiť sanáciu má do konca mája budúceho roku.

„Proces verejného obstarávania na sanáciu hradného brala Strečno ešte trvá, pokračujú procesné úkony v zmysle zákona o verejnom obstarávaní. O presnom termíne začatia sanačných prác bude ministerstvo životného prostredia včas informovať,“ uviedla hovorkyňa ministerstva životného prostredia Petra Stano Maťašovská.

Hradné bralo skúmali geológovia spolu s horolezcami koncom vlaňajška. Čistili ho od uvoľnených kameňov, merali trhliny a navrhli opatrenia. Potvrdili, že kritické sú štyri skalné bloky, ktoré sú pod hradom Strečno. „Riziko opadávania úlomkov hornín a  skalných zrútení je veľmi vysoké,“ znie v záveroch prieskumu.

Na kritické miesta pribudli nové merače, ktoré on-line zaznamenávajú pohyby brala. „Za sledované obdobie neboli zaznamenané výrazné pohyby, ktoré by bezprostredne ohrozovali životy a zdravie ľudí,“ tvrdí hovorkyňa. Podľa geotechnika to, že dilatometre aktuálne nevykazujú kritické výsledky, netreba podceniť. „To je časovaná bomba. My nevieme povedať jednoznačne, že tak pozor, teraz to príde a tie bloky sa môžu odtrhnúť,“ hovorí Milan Slivovský, ktorý sa zúčastnil na prieskume a vypracoval aj návrh opatrení.

Autá a ľudí na ceste pod skalnými prevismi môže ohroziť už aj to, že sa odtrhne malý kus skaly. Potvrdzuje to nielen tragický prípad spred deviatich rokov, keď kameň, ktorý spadol na auto, zabil mladú Češku, ale aj skúšky, ktoré pri nedávnom prieskume robili geológovia. Kamene voľným pádom hádzali dolu a zisťovali miesto dopadu. Niektoré z nich dopadli až na cestu. „Ukázali sme, že keby náhodou došlo k rozvoľňovaniu alebo padaniu skál, je možnosť, že to ohrozí dopravu na ceste,“ dodal geotechnik.

Stabilitu kameňov môžu ohroziť klimatické podmienky, čiže víchrica, silné dažde, ale aj zemetrasenie, nakoľko Žilina patrí medzi seizmické oblasti, silnejšie zemetrasenia boli v roku 1858 aj 1947. Počasie bude mať vplyv aj na niektoré technické opatrenia na skale. Nie všetky sa totiž dajú robiť v zime a mrazoch, napríklad injektáže.

Opatrenia v Strečne budú dokopy stáť 1,1 milióna eur. Niektoré práce treba robiť s vylúčením dopravy na frekventovanej ceste, doprava zastane na 11 víkendov, počas štyroch mesiacov sa bude dať úsekom pod hradom jazdiť len v jednom pruhu. Bude to veľmi náročné obdobie aj pre dopravcov a veľké firmy, ktoré cestu denne využívajú na prepravu dodávok. Zhruba od prázdnin je situácia pod Strečnom kritická najmä cez piatky a nedele, keď sa cesta pravidelne upcháva.

Presný systém organizácie dopravy bude známy až po výbere firmy, ktorá bude zabezpečovať skalný masív pod Strečnom. Kým sa obmedzenia začnú, treba vypracovať ešte samostatný projekt na obchádzkové trasy. <PE>

Čo sa dialo s hradným bralom v Strečne

  • rok 1984 sanácia skalného brala najmä mikropilótami a injektážou, skalné previsy boli dočasne zabezpečené oceľovými lanami
  • rok 1996 monitoring rozvoľňovania skalného bloku na hradnom brale pod kaplnkou Štátnym geologickým ústavom Dionýza Štúra
  • rok 2008 cestári natiahli na skaly a svah v Strečne ochranné siete a bariéry, skalné previsy priamo pod hradom však vtedy neriešili
  • rok 2014 zaznamenaný bol najvýraznejší posun, celková hodnota otvorenia trhliny dosiahla 4,414 mm
  • jún 2015 situáciou sa zaoberala vláda na výjazdovom rokovaní v Ružomberku
  • september 2015 prvý prieskum pomocou bezpilotových lietadielok ukázal, že narušené sú štyri skalné bloky pod hradom Strečno
  • október 2015 vláda vyčlenila na ďalší prieskum a sanáciu brala 940-tisíc eur
  • november – december 2015 bralo preskúmali horolezci, vyčistili ho od uvoľnených kameňov a sú tam nainštalované nové dilatometre, ktoré zaznamenávajú informácie o pohybe masívu on-line, práce robili počas víkendov, cestu v čase prác bolo treba uzatvárať
  • jún 2016 vláda schválila správu ministerstva životného prostredia o návrhu riešenia stability brala, s tým, že práce majú trvať približne osem mesiacov, doprava zastane na 11 víkendov, počas štyroch mesiacov sa bude dať kritickým úsekom jazdiť len v jednom pruhu, pôvodnú sumu zvýšili o 200-tisíc eur, s vybudovaním ochrannej galérie nad cestou sa nepočíta

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #cesty #Strečno