Vlak z Brna do Bratislavy bude rýchlejší, pofrčí aj dvestovkou

Cesta vlakom z Brna do Bratislavy by mala byť po roku 2020 zhruba o desať minút rýchlejšia.

20.10.2016 17:35
debata (26)

Železnice Slovenskej republiky totiž predpokladajú, že v roku 2018 začnú modernizovať trať od štátnej hranice po Devínsku Novú Ves na rýchlosť až 200 kilometrov za hodinu, uviedol generálny riaditeľ firmy Miroslav Kocák na bratislavskej konferencii o železničnej doprave.

Cestu dlhú 141 kilometrov majú vlaky EuroCity v budúcnosti zvládnuť so zastavením v Břeclavi a Kútoch za hodinu a štvrť.

Od rieky Moravy do Kútov bude rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, ďalej smerom na Bratislavu sa pôjde v niektorých úsekoch až dvojstovkou. Z Prahy by sa mala doba cesty vďaka stavbe skrátiť ešte výraznejšie pod štyri hodiny. V ďalších rokoch chcú železnice na dvojstovku postupne zmodernizovať trať ďalej cez Nové Zámky až na maďarskú hranicu.

„Túto trať mienime zmodernizovať na traťovú rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu v úseku štátna hranica – Kúty a v úseku Kúty – Devínska Nová Ves – Bratislava na rýchlosť do 200 kilometrov za hodinu. Máme viac železničných prepojení na českú stranu, ale táto trať je nosná,“ povedal Kocák..

„Momentálne prebiehajú prípravné projektové práce, neviem povedať rozpočtové náklady tejto stavby. Takisto to chceme na 200 kilometrov, ale úsek od štátnej hranice po Kúty je tak terénne náročný, že na 200 kilometrov by sme museli vliezť do zeme a stratili by sme územie,“ priblížil zámer modernizácie spomínanej trate Kocák. „Tam sme sa rozhodli na 160 kilometrov. Navyše, od hranice sa vlak musí rozbiehať, nie je tam ani veľmi opodstatnená rýchlosť 200 kilometrov,“ dodal. Prípadná modernizácia regionálnych tratí je podľa Kocáka podmienená záujmom dopravcov o osobnú prepravu.

Z českej strany je koridor modernizovaný až na štátnu hranicu. Problémom zostáva nový most cez Moravu. „Hranica vedie stredom rieky a druhou otázkou je požiadavka zvýšiť most tak, aby pod ním mohli jazdiť v budúcnosti vyššie lode. Mal by byť až o sedem metrov vyšší ako dnes,“ povedal generálny riaditeľ českej Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Surý.

Ďalšie zrýchlenie na trase Praha – Brno – Bratislava by malo priniesť vylepšenia úseku z Brna do Břeclavi na 200 kilometrov za hodinu do roku 2030.

„Medzi Prahou a Brnom chýba modernizovať ešte úsek z Chocně do Ústí nad Orlicí. Mala by ekonomicky prejsť podoba dvojakého tunela,“ povedal Radek Čech zo SŽDC. Predpokladá, že v roku 2023 už bude stavba určite aspoň rozostavaná. „Chystáme ešte modernizáciu uzla v Pardubiciach a v Českej Třebovej, čo usporí ďalšie minúty,“ dodal Radek Čech.

26 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #vlaky #Železnice Slovenskej republiky #Brno