Na Slovensku má britský maloobchodný predajca po dva obchody v Bratislave a v Košiciach a po jednom v Banskej Bystrici, Nitre a Trenčíne.
Zatváranie obchodov sa týka okrem domácej Británie aj ďalších deviatich krajín – Číny, Francúzska, Belgicka, Holandska, Poľska, Maďarska, Rumunska, Estónska a Litvy. V susednom Rakúsku a Českej republike ostane Marks & Spencer pôsobiť aj naďalej. Pod značkou Marks & Spencer teraz mimo Veľkej Británie pôsobí 468 obchodov. Z toho 194 vlastní sama firma, ďalších 274 funguje na základe licenčných dohôd.
Rozhodnutie zatvoriť 80 obchodov v Británii a na zahraničných trhoch prišlo spolu so zverejnením hospodárskych výsledkov za prvý polrok, podľa ktorých zisk firmy klesol o 19 percent na 231 miliónov libier (259 miliónov eur). Od apríla je šéfom Marks & Spencer dlhoročný zamestnanec Steve Rowe, ktorý po vymenovaní do funkcie vyhlásil, že zastaví pokles trhového podielu maloobchodného predajcu so 132-ročnou tradíciou. Ústredným motívom jeho plánu je zbaviť sa stratových pobočiek a viac sa zamerať na predaj potravín ako odevov.
„Sú to ťažké rozhodnutia, no potrebné pre vystavanie budúcnosti, v ktorej M&S bude jednoduchšia, relevantnejšia a zameraná na vyššie výnosy,“ povedal Rowe. Firma v predaji odevov utrpela najmä tým, že oblečenie začalo predávať viac supermarketov a mladí zákazníci začali dávať prednosť módnejším a lacnejším predajcom, ako je H&M, C&A alebo Zara. Rowe preto rozhodol, že počas najbližších piatich rokov premení predajne s odevmi na predajne potravín pod značkou Simply Food a celková predajná plocha s oblečením klesne o desať percent.
Spoločnosť Marks & Spencer sa zaoberá predajom odevov, tovarov pre domácnosť a potravín. Bola založená v roku 1884, v súčasnosti má vyše 930 obchodov vo Veľkej Británii a 466 medzinárodných obchodov. Na Slovensko vstúpila v roku 2007. „V rámci nášho širšieho posudzovania medzinárodného podnikania skupiny sme analyzovali výkon a potenciál našich obchodov na slovenskom trhu,“ uviedol Munson, ktorý sa ohľadom prepúšťania zaviazal „plne dodržiavať konzultačný proces a pozorne počúvať spätnú väzbu od našich zamestnancov ohľadom našich návrhov“.
Na zhoršujúcu sa pozíciu Marks & Spencer na domácom aj medzinárodnom trhu už niekoľko mesiacov negatívne reagujú aj investori. Akcie firmy od začiatku tohto roka stratili 22 percent hodnoty a ani najnovší Roweho plán ich príliš nenadchol. „Chceli sme vidieť radikálnejšie opatrenia,“ uviedli pre Reuters analytici zo spoločnosti Liberum, ktorí aj naďalej odporúčajú investorom akcie Marks & Spencer predať.
(Pôvodnú agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka Pravda.)