Mexiko zachraňuje Ford. Trump to nevidí

Druhá najväčšia americká automobilka presúva výrobu malých automobilov do Mexika. Dôvodom je lacnejšia pracovná sila znižujúca výslednú cenu automobilov Ford na americkom trhu.

11.11.2016 16:00
ford, pracovná sila, usa, mexiko Foto:
Ford presúva výrobu do Mexika kvôli lacnejšej pracovnej sile.
debata (21)

O pracovné miesta prichádzajú hlavne obyvatelia štátu Michigan, ktorým Donald Trump ešte v predvolebnej kampani sľúbil, že zavedením vysokých ciel na dovážané autá zastaví presun automobilovej výroby mimo územia Spojených štátov amerických.

„Nie je možné, aby Ford lacno vyrobil automobily v Mexiku a následne ich bez akýchkoľvek daní a ciel mohol predávať v Spojených štátoch amerických. Toto je výsledok zlej obchodnej politiky mojich predchodcov,“ povedal Donald Trump v predvolebnom dueli s demokratickou kandidátkou Hillary Clintonovou. Bezcolný pohyb tovarov medzi Mexikom, Spojenými štátmi americkými a Kanadou umožňuje Severoamerická obchodná dohoda známa pod skratkou NAFTA. Obmedzenie dohodnutého voľného obchodu má byť jednou z priorít nového amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Ford už oficiálne reagoval na výzvu o zastavení presunu výroby. „Súhlasíme s pánom Trumpom, že je naozaj dôležité zjednotiť krajinu, a chceme spoločne pracovať na podpore hospodárskeho rastu a tvorby pracovných miest,“ uviedla hovorkyňa automobilky Christin Bakerová. Podobný presun výroby malých automobilov do krajín s lacnejšou pracovnou silou sa posledné roky deje aj v Európe. Dôkazom je rozbehnutie výroby nemeckých automobilov v bratislavskom závode Vokswagenu.

„Na prvý pohľad sa ľuďom môže zdať, že budovanie nových výrobných kapacít je na úkor tých existujúcich. Dnes už žiaden šéf automobilového koncernu nepochybuje o tom, že len vďaka zapájaniu výrobných kapacít strednej a východnej Európy nestratil európsky automobilový priemysel svoju konkurencieschop­nosť,“ povedal dávnejšie v rozhovore pre denník Pravda bývalý predseda predstavenstva Volskwagenu Jozef Uhrík. Počas jeho vedenia slovenského automobilového závodu nemeckí odborári ako kradnutie pracovných miest vnímali postavenie martinského závodu na výrobu prevodoviek.

„Padla taká myšlienka: Za pár rokov sa platy vyrovnajú a čo potom? Vtedy som presvedčil vedenie, že vyrovnávanie platov nebude o rok, päť ani desať. To sa nakoniec potvrdilo, veď ani po viac ako dvadsiatich rokoch nie sú platy rovnaké a ja tvrdím, že ani najbližších pätnásť rokov nepríde k zotretiu mzdových rozdielov,“ pokračoval Uhrík. Konečná cena prevodoviek sa aj dnes vypočíta zrátaním výrobných nákladov v nemeckom závode Kassel a martinskej fabrike. „Výsledná cena je tak stále konkurenčná a toto sa nám podarilo vysvetliť aj nemeckému kancelárovi Gerhardovi Schröderovi. Ten tak po návšteve slovenského závodu novinárom povedal, že každé pracovné miesto v nemeckom Kasseli je zachraňované výrobou v Martine,“ uzavrel Uhrík. VW zisky vytvorené výrobou na Slovensku prelieva do Nemecka.

Podobné presúvanie výroby dnes prebieha medzi Spojenými štátmi americkými a Mexikom. Táto krajina je pre automobilový priemysel príťažlivá vďaka relatívne nízkym mzdovým nákladom a bezcolnému prístupu na americký trh. Produkcia automobilov v Mexiku sa v uplynulom desaťročí viac ako zdvojnásobila. Ford vlani oznámil, že v Mexiku postaví za 2,5 miliardy dolárov dve nové továrne a vytvorí v nich 3 800 pracovných miest. Tento rok v septembri firma oznámila, že do závodu v mexickom San Luis Potosí premiestni v priebehu dvoch až troch rokov zo Spojených štátov celú svoju výrobu menších vozidiel. Výkonný predseda správnej rady Fordu Bill Ford Jr. minulý mesiac povedal, že sa s Trumpom zišiel a hovoril s ním o jeho kritike investičných plánov v Mexiku. Ford vtedy podľa agentúry Reuters Trumpovi pripomenul, že firma za posledných päť rokov vytvorila v USA 26-tisíc pracovných miest a investovala 12 miliárd dolárov.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilka #Mexiko #USA #Ford #Donald Trump