Volkswagen chce byť jednotkou v elektromobiloch a dobyť USA

Nemecký automobilový koncern Volkswagen chce zo svojej hlavnej značky VW do roku 2025 urobiť svetovú jednotku v oblasti elektrického pohonu áut.

22.11.2016 18:20
debata (10)

Pri prezentácii dlhodobých strategických plánov s označením Transform 2025+ to v utorok povedal šéf značky VW Herbert Diess. Druhým hlavným cieľom značky bude expanziou v segmente SUV znovu získať americký trh, na ktorom VW utrpel ťažké straty pre minuloročný škandál s emisiami naftových vozidiel.

„V rozvoji elektromobilov chceme hrať kľúčovú úlohu,“ povedal Diess. „Do roku 2025 hodláme predávať milión elektromobilov ročne a stať sa v elektromobilite jednotkou na svetovom trhu,“ dodal. Značka VW v rámci novej stratégie plánuje tiež zvýšiť dôraz na digitálne technológie.

VW by tak chcel za necelé desaťročie predávať takmer dvojnásobok minuloročného celosvetového predaja všetkých elektrických vozidiel. Komentátor agentúry Reuters ale upozornil, že tento ambiciózny plán trpí opäť najväčším starým neduhom Volkswagenu – posadnutosťou objemom výroby a predaja na úkor ziskovosti.

Bývalý šéf Volkswagenu Martin Winterkorn, ktorý po minuloročnom škandále rezignoval, zadal Volkswagenu cieľ stať sa do roku 2018 najväčším svetovým predajcom automobilov a plán predať desať miliónov vozidiel splnil o štyri roky skôr. Dôsledkom tejto expanzie bola ale podľa analytikov komplikovaná a prebujnená štruktúra skupiny, podkopanie efektívnosti a ziskovosti.

Volkswagen plánuje aj výrazné rozšírenie aktivít v Spojených štátoch. Firma sa chce v Severnej Amerike zmeniť z okrajového hráča na významného a ziskového výrobcu, a zamerať sa tam chce hlavne na rýchlo rastúci a vysoko ziskový segment vozidiel SUV. Do roku 2020 chce VW predávať 19 modelov týchto veľkých a na spotrebu náročných vozidiel namiesto dnešných dvoch.

„Roky nám chýbal plán na úspech v USA a medzitým sme strácali na konkurentov na trhoch ako je Brazília či India. Sčasti sme premeškali aj trendy na trhu, predovšetkým boom SUV,“ povedal Diess, ktorý do Volkswagenu prešiel od bavorského konkurenta BMW vlani v júli.

Volkswagen sa snaží zotaviť z negatívnych dopadov rozsiahleho škandálu okolo manipulácie s emisiami oxidov dusíka. Minulý týždeň oznámil, že chce vo svojej hlavnej značke VW zrušiť 30 000 pracov­ných miest.

„Zahájili sme najväčší proces zmien v histórii našej značky,“ povedal Diess. Značka VW podľa neho musí rýchlo posilniť konkurencieschop­nosť, inak sa bude jej finančná situácia v najbližších rokoch zhoršovať.

Diess chce dosiahnuť, aby prevádzková ziskovosť značky VW po roku 2025 presahovala šesť percent. V tomto roku sa pritom jej ziskovosť odhaduje len na dve percentá. „Volkswagen sa v najbližších rokoch radikálne zmení. Veľmi málo vecí zostane rovnakých,“ povedal Diess.

Značka VW sa vlani podieľala na tržbách celej skupiny 59 percentami. K prevádzkovému zisku spoločnosti ale prispievala len 16 percentami.

Koncern Volkswagen vlastní celkovo 12 značiek, okrem VW medzi ne patrí tiež napríklad Škoda, Seat, Audi či Porsche. Koncern vlani v septembri priznal, že po celom svete do zhruba 11 miliónov naftových áut inštaloval softvér, ktorý umožňuje manipulovať s testami emisií. Aféra sa týka aj približne 1,2 milióna vozidiel Škoda.

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #automobilky