VW zaplatí USA za emisný podvod 4,3 miliardy dolárov

Nemecký automobilový koncern sa v USA dohodol na urovnaní civilného a trestného obvinenia v rámci emisného škandálu, ktorý prepukol v septembri 2015. Ak dozorná a výkonná rada spoločnosti Volkswagen dohodu schváli, VW americkým úradom zaplatí 4,3 miliardy dolárov. (Aktuálny kurz eura k doláru 1 EUR = 1.0567USD) Celkový účet za emisný škandál so softvérom na falšovanie emisných testov však bude omnoho vyšší.

12.01.2017 14:00
volkswagen, emisie, pokuta, USA Foto: ,
Suma 4,3 miliardy dolárov pre americké úrady a ďalších vyše 14 miliárd na odškodnenia pre vodičov či prehraté súdy. Taký je účet pre VW za aféru dieselgate.
debata (16)

Koncern priznal, že spolu s touto pokutou náklady na urovnanie škandálu presiahnu sumu 18,2 miliardy dolárov, ktoré mala na tento účel spoločnosť vyčlenené. Podľa dohody s americkým ministerstvom spravodlivosti však automobilka bude musieť aj priznať vinu za falšovanie emisných testov. Zároveň bude zriadená nezávislá kontrolná inštitúcia, ktorá bude dozerať na dodržiavanie dohody počas nasledujúcich troch rokov.

Najnovšia dohoda však neznamená, že dôjde k zastaveniu individuálnych vyšetrovaní. Začiatkom tohto týždňa v USA zatkli prvého manažéra automobilky. Oliver Schmidt v minulosti pôsobil ako šéf amerického oddelenia spoločnosti pre dodržiavanie regulačných predpisov. Vyšetrovatelia Schmidta obvinili zo sprisahania s cieľom podvodu na USA.

Jediným obvineným americkým pracovníkom VW bol doteraz len James Liang, ktorý pracoval ako inžinier a v súčasnosti čaká na svoj rozsudok. Práve Liang mal byť so svojím tímom pracovníkov zodpovedný za vývoj softvéru, ktorý umožnil znižovanie produkovaných emisií oxidov dusíka počas emisných testov. Stalo sa tak po tom, čo rovnaký tím inžinierov nedokázal vytvoriť naftový motor, ktorý by spĺňal prísnejšie americké normy a požiadavky zákazníkov.

Emisný škandál, ktorý prepukol v USA v septembri 2015, celosvetovo zasiahol 11 miliónov automobilov s naftovým štvorvalcom s označením EA 189. Sporným softvérom boli vybavené motory s objemami 1,2; 1,6 a 2,0 litra, spĺňajúce emisnú normu Euro V. Kauzou boli zasiahnuté značky koncernu Škoda, VW, Seat a Audi. Vozidlá pri bežnej jazde produkovali vyššie množstvá emisií ako v testoch. Na Slovensku sa nachádzalo 45-tisíc áut dotknutých touto kauzou. Nemecký koncern rozhodol o zvolávacej akcii, ktorá však nebola povinná. Vo väčšine prípadov ide o jednoduchý servisný zásah, ktorý pozostáva z úpravy riadiacej jednotky. V prípade niektorých motorov muselo dôjsť aj k úprave samotných častí pohonných jednotiek.

Krátko po prevalení kauzy hodnota akcií koncernu VW začala prudko strácať a v priebehu niekoľkých dní sa znížila až o 40 percent, pod hodnotu 100 dolárov za akciu. Včera poobede sa cena jednej akcie koncernu pohybovala na hodnote 152 dolárov. Napriek tomu sa hodnota akcií nevrátila na úrovne spred prevalenia škandálu, keď cena presahovala 160 dolárov. Fabriky VW v Bratislave sa emisná kauza podľa predsedu miestnych odborov Zoroslava Smolinského nijako nedotkla. Vedenie fabriky nemuselo pristúpiť ani k prepúšťaniu, ani k znižovaniu miezd. Podľa Smolinského emisná kauza nemala dosah ani na zvyšovanie miezd či investície.

Emisný škandál stál miesto generálneho riaditeľa koncernu Martina Winterkorna, ktorého na poste vystriedal Matthias Müller. Müller, ktorý dovtedy stál na čele koncernovej automobilky Porsche, si dal za hlavnú úlohu vrátiť dôveru v značku. Americkí zákazníci dostali aj odškodné. VW dá každému z podvedených Američanov 5¤100 až 10-tisíc dolárov. Zároveň zákazníci môžu žiadať, aby od nich automobilka dané vozidlá odkúpila.

Nový šéf koncernu však v minulom roku odmietal rovnako odškodniť aj zákazníkov v Európe. „Tu (v Európe) je situácia iná. V Spojených štátoch sú (emisné) limity prísnejšie, čo nápravu komplikuje,“ povedal Müller. Podľa jeho slov by rovnaké vyrovnanie sa s európskymi zákazníkmi bolo jednoducho veľmi drahé. V európskych štátoch firma čelí niekoľkým žalobám. Začiatkom tohto týždňa na VW podala žalobu aj advokátska kancelária vo Veľkej Británii, ktorá zastupuje nespokojných zákazníkov. Od nemeckej automobilky chce pre každého majiteľa dotknutého auta získať odškodné vo výške tisíc libier. K žalobe sa pridalo približne 10-tisíc ľudí.

Napriek emisnému škandálu sa však VW v minulom roku stal svetovou jednotkou v počte predaných automobilov. V minulom roku nemeckému koncernu podľa odhadov narástol predaj o štyri percentá na rekordných 10,3 milióna automobilov. Najväčším globálnym súperom VW je Toyota, ktorá podľa predpokladov v roku 2016 predala 10,09 milióna automobilov. Oficiálne čísla sa majú zverejniť až začiatkom februára.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #USA #pokuta #emisie #sankcie automobilky