Autá mrzli na diaľniciach priamo za chodu

Arktické mrazy uplynulých dní vyradili z prevádzky stovky áut. Tuhnúca nafta alebo vybité batérie zamestnávali odťahové služby a autoservisy.

12.01.2017 20:00
pocasie,mráz,zima,autá,auto Foto: ,
Problémy so štartovaním majú najmä naftové motory, ktoré spotrebujú na svoje oživenie viac energie ako motory benzínové.
debata (80)

Kým niektoré automobily kvôli vybitým akumulátorom ani nenaštartovali, iné ostali pre stuhnutú naftu nehybne stáť priamo na ceste. Chladné počasie najviac potrápilo naftové motory.

Odťahové služby zaznamenali výrazne zvýšený záujem o svoje služby. Potvrdzujú to aj skúsenosti Autoklubu Slovenskej republiky. "V súvislosti s nízkymi teplotami sme zaznamenali zvýšený počet zásahov. Podľa štatistiky nášho asistenčného partnera Global Assistance Slovakia zaznamenali viac ako trojnásobok zásahov oproti celoročnému priemeru. Ide najmä o stuhnutú naftu, zamrznuté zámky a vybité batérie,“ povedal prezident autoklubu Štefan Mihálik. Podľa jeho slov najťažšími dňami boli 4.a 5. január tohto roku, keď o pomoc žiadalo takmer 500 vodičov.

Autoservisy sa nenudili

Kvôli tuhým mrazom mali viac práce aj autoservisy. "Zásahy sú spojené hlavne s elektrickou a palivovou sústavou. Zaznamenali sme zvýšený predaj autobatérií a palivových filtrov a problémy sa často opakujú i s prevádzkovými kvapalinami. Nesprávne namiešaná chladiaca kvapalina spôsobuje zamrznutie systému chladenia motora. Ďalej sú to problémy s ostrekovačmi skiel z dôvodu použitia nevhodnej alebo nekvalitnej nemrznúcej zmesi do ostrekovačov. V menšej miere sú to problémy s primrznutými brzdami. Nájdu sa však aj takí, ktorí až teraz zistili, že zabudli prezuť na zimné pneumatiky, a práve toto je asi najnebezpečnejšie,“ povedal Mikuláš Erdélyi, manažér pre autoservis spoločnosti BestDrive.

Podľa jeho slov v prípade, ak automobil nenaštartuje, je potrebné ho previezť do servisu, kde sa oň postarajú odborníci. Neodborné štartovanie pomocou štartovacích káblov z rôznych externých zdrojov môže mať za následok poškodenie elektrickej sústavy auta.

Problémy so štartovaním majú najmä naftové motory, ktoré spotrebujú na svoje oživenie viac energie ako motory benzínové. Napriek tomu, že autobatérie spoľahlivo fungujú počas celého roka, často zlyhajú práve počas mrazov, keď sa ich kapacita znižuje. Krátke jazdy po meste často neumožňujú batériám, aby z motora získali späť také isté množstvo energie, aké vynaložili na štart. Najmä pri naftových motoroch je tendencia vybitia batérií.

Záleží na kvalite nafty

Naftové pohonné jednotky sú taktiež náchylné na kvalitu nafty. V súčasnosti sa na pumpy dodáva arktická nafta, ktorá netuhne do teploty mínus 20 stupňov. V prípade silnejších mrazov by vodiči mali do nádrže prilievať aditíva alebo tankovať prémiovú naftu. Večer 8. januára, keď teploty klesali k –30 °C, na stuhnutú naftu doplatilo niekoľko automobilov, ktoré ostali stáť priamo na diaľnici D1 neďaleko Žiliny na severe Slovenska. "Motorová nafta na čerpacích staniciach Slovnaft je vhodná pre teploty do –20 °C, v prípade extrémnych mrazov sa odporúča natankovať prémiový EVO Diesel, ktorý zvládne teploty až do –40 °C,“ informuje hovorca spoločnosti Slovnaft Anton Molnár.

Podľa slovenských zákonov musia čerpacie stanice od 16. novembra do konca februára predávať palivá prispôsobené zmeneným klimatickým podmienkam. "Zloženie automobilových benzínov a motorovej nafty je preto v zime odlišné; benzíny obsahujú viac prchavých zložiek, ktoré zabezpečujú lepšiu odpariteľnosť paliva. Motorová nafta zase obsahuje menšie množstvo ťažkých parafínov, ktoré majú tendenciu pri mínusových teplotách kryštalizovať, a tým zaniesť palivový filter,“ dodáva Molnár.

V zimnom období sa navyše odporúča tankovať plnú nádrž. V nádrži sa tým zníži objem vzduchu, v ktorom sa nachádza vlhkosť. Tá sa v prípade kondenzácie dokáže dostať do paliva v podobe vody.

© Autorské práva vyhradené

80 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #zima #mrazy #naftové motory