Slovensko v centre bitky veľmocí o biznis s autami

Slovensko si upevňuje pozíciu svetového lídra vo výrobe áut. Pre posledných päť rokov platí, že čo rok, to sa u nás vyrobilo približne milión automobilov. Vlani produkcia dosiahla 1,040 milióna, čo z krajiny pri 191 vyrobených autách na tisíc obyvateľov robí svetového lídra.

19.01.2017 08:00
debata (86)

Nemecký Volkswagen presunul značnú časť výroby do Bratislavy a profituje z nižších mzdových nákladov na Slovensku. Ďalšia veľmoc Rusko sa clami snaží roky presvedčiť VW, aby vyrábal radšej v Rusku, a na rovnakú stratégiu nastupujú aj USA.

Pri výrobe áut v bratislavskom VW, žilinskej Kii a trnavskom PSA Peugeot Citroën ide o biznis, ktorý môže byť svojou veľkosťou zaujímavý aj pre najsilnejšie krajiny sveta. Autá tvoria 44 percent slovenského priemyslu, a ten pri pol milióne zamestnancov produkuje ročne tržby takmer 90 miliárd eur.

Budúci americký prezident Donald Trump hovorí o clách na autá dovážené do USA. Každé desiate auto vyrobené v bratislavskom závode Volkswagenu smeruje práve do USA. Nemci začali Trumpa upozorňovať, že na prípadnú colnú vojnu by doplatili všetci, a podobne to vidí aj Slovensko. "Trumpove clá by boli obrovskou ranou pre celý európsky automobilový priemysel. Európa by zrejme zaviedla odvetné opatrenia v podobe vysokých ciel na lieky dovážané zo Spojených štátov amerických. To by bola obchodná politika typu oko za oko a zub za zub,“ myslí si viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Jaroslav Holeček.

Ten verí, že Trump svoje plány zmierni. „Keď už budú zavedené nejaké clá, tak pravdepodobne medzi Mexikom a Spojenými štátmi americkými,“ dodáva Holeček.

Aktuálne sú na vozidlá vyvážané z Európskej únie uvalené v Spojených štátoch amerických clá vo výške 2,5 percenta. To pre amerických zákazníkov nie je problém a do USA putujú zo SR hlavne luxusné SUV vozidlá Porsche Cayenne, Audi Q7 a Volkswagen Touareg. Po zavedení 35-percentných ciel, avizovaných Trumpom, by však cena 100-tisícového Porsche Cayenne stúpla až na 135-tisíc amerických dolárov.

Trump sa zavedením vysokých ciel snaží prinútiť automobilky k otváraniu fabrík priamo v Spojených štátoch amerických. Po naplnení tohto scenára by v najväčšej ekonomike sveta vznikli desaťtisíce nových pracovných miest. Na druhej strane v USA už dnes vyrábajú mnohé nemecké automobilky, ktoré odtiaľ vyvážajú do celého sveta, a zavedenie odvetných ciel by skomplikovalo ich export. Napríklad v americkom štáte Južná Karolína vyrába vozidlá pre celý svet automobilka BMW.

zväčšiť
vyroba automobilov na Slovensku, graf

Montáž touaregov priamo v Rusku

Formou vysokých dovozných ciel sa automobilovú výrobu snaží k sebe dlhé roky pritiahnuť Rusko. Pre neschopnosť zvládania komplikovanej výroby krajina nakoniec prešla na takzvaný SKD systém. V Bratislave vyrobený touareg sa v Košiciach rozmontuje na karosériu, podvozok a motorové časti. V takomto stave sa pošle do Ruska a v meste Kaluga sa opäť zmontuje dokopy. Následne touareg získa značku Made in Russia a automobilka z neho nemusí platiť vysoké clá.

Takýto systém sa pravdepodobne neujme v Spojených štátoch amerických. USA sú vďaka rozvinutej sieti subdodávateľov schopné vyrobiť aj najkomplikovanejšie automobily. Prípadné zavedenie vysokých ciel by malo zo slovenských fabrík dosah len na bratislavský závod Volkswagenu. Trnavský závod PSA Peugeot Citroën vyrába takmer všetky vozidlá len pre európsky trh. Kórejská Kia má už dnes svoj vlastný závod v USA a žilinský závod slúži hlavne na pokrytie dopytu európskych zákazníkov.

Automobilový priemysel je dlhé roky motorom celej slovenskej ekonomiky a závisí od neho priamo aj nepriamo až 250-tisíc pracovných miest. V tomto roku stojí automobilový priemysel pred viacerými výzvami v podobe nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily, s tým súvisiacim rozbehom duálneho vzdelávania, ako aj zvládnutím nábehu nových digitálnych technológií a čoraz väčším zavádzaním robotov. Podľa Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) môžu roboty v priebehu najbližších rokov nahradiť až polovicu pracovných miest v slovenskom priemysle. Nástup tohto trendu je vidieť aj na porovnaní údajov za posledných sedem rokov.

Roboty zvyšujú produkciu

V roku 2008 slovenský priemysel dosiahol s 586-tisíc zamestnancami ročné tržby vo výške 72,8 miliardy eur. V roku 2015 vytvorilo 509-tisíc zamestnancov ročné tržby vo výške 87 miliárd eur. "Stojíme pred významnými výzvami svetových technologických trendov spojených s digitalizáciou podnikov a priemyslom, ale hlavne pred naliehavou potrebou čeliť týmto výzvam spolu s kvalifikovanými zamestnancami a kvalitnou vývojovou a výskumnou základňou. Len tak dokážeme dlhodobo udržať konkurencieschop­nosť našich výrobných podnikov,“ uviedol Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky.

V minulom roku padla rekordná výroba aj v susednej Českej republike, kde sa vyrobilo viac ako 1,35 milióna automobilov. O dobrý výsledok sa postarali automobilové závody Škody, Hyundai a TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile). Jedine francúzsko-japonské konzorcium nedokázalo v minulom roku využiť naplno 300-tisícovú výrobnú kapacitu závodu a vyrobilo "len“ 220-tisíc nových automobilov. Na Slovensku aktuálne naplno bežia výrobné linky bratislavského Volkswagenu, trnavského PSA Peugeot Citroën a žilinskej Kie. V tomto roku sa preto opäť počíta s vyrobením viac ako jedného milióna osobných automobilov a v roku 2018 ešte pribudne výroba nového nitrianskeho závodu automobilky Jaguar Land Rover.

© Autorské práva vyhradené

86 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovensko #automobilky