Emisný škandál zasiahol ďalšie automobilky

Ani takmer rok a pol po prevalení emisného škandálu automobilky Volkswagen neutíchajú problémy s emisiami osobných áut. Najnovšie tieň podozrenia z nadmernej produkcie škodlivých plynov padá aj na automobilky Renault a Fiat.

19.01.2017 16:00
reanult, fiat Foto:
Z nadmernej produkcie škodlivých plynov sú aktuálne podozrivé aj spoločnosti Renault a FCA. Ilustračné foto.
debata (16)

Francúzske úrady začali v úvode roka nové vyšetrovanie proti Renaultu. Merania odhalili vysoké emisie naftových motorov vozidiel danej značky. Zatiaľ nie je jasné, či vyšetrovanie povedie k súdnemu sporu. V minulom roku zvolala francúzska automobilka 15-tisíc automobilov s naftovým motorom dCi 100 pre chybu v zariadení, ktoré riadi množstvo produkovaných emisií.

Podľa vyjadrení samotnej automobilky spĺňa Renault všetky emisné predpisy. Nové vyšetrovanie však berie na vedomie. „Renault koná v zhode s francúzskymi a európskymi nariadeniami a reguláciami. Vozidlá značky Renault sú všetky a vždy boli homologizované v súlade so zákonmi a s reguláciami. Sú v súlade s príslušnými štandardmi. Vozidlá Renault nie sú vybavené softvérom slúžiacim na zavádzanie, ktorý by mal vplyv na systémy kontrolujúce znečistenie,“ informuje vo svojom vyhlásení francúzska automobilka. Renault zároveň ubezpečil, že pracuje už na novom pláne, ako znížiť emisie.

Neutíchajúci emisný škandál Volkswagenu spôsobil, že francúzska vláda sa pustila do novej vlny testovania vozidiel. Celkovo zmerala reálne emisie 100 vozidlám, z ktorých 25 bolo práve od značky Renault, čo odzrkadľuje zastúpenie na tamojšom trhu. Francúzska ministerka ekológie, udržateľného rozvoja a energií Ségolène Royalová potvrdila, že testy neodhalili žiadne zariadenie ani softvér na manipuláciu s produkciou emisií, no napriek tomu došlo k zaznamenaniu zvýšených hodnôt oxidu uhličitého a oxidov dusíka u niekoľkých výrobcov. Koncern PSA, ktorý združuje značky Citroën, Peugeot a DS, po testoch vydal vyhlásenie, v ktorom oznámil, že v prípade jeho automobilov neboli odhalené žiadne anomálie.

Hodnota akcií spoločnosti Renault sa krátko po oznámení začiatku vyšetrovania francúzskymi úradmi prepadla o 4,6 percenta. Následne však začala opätovne stúpať, no napriek tomu do včera sa cena na pôvodnú úroveň nevrátila.

Taliansko-americký koncern FCA bol v USA agentúrou na ochranu životného prostredia (EPA) obvinený, že jeho trojlitrové naftové motory na americkom trhu používajú softvér na kontrolu emisií. Celkovo by tak malo byť ovplyvnených viac ako 104-tisíc automobilov. Do koncernu patria značky Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Ferrari, Maserati, Alfa Romeo alebo Ram. Šéf FCA Sergio Marchionne však pre taliansky denník La Repubblica obvinenia amerických úradov poprel. „Neurobili sme žiadny podvod. Náš prípad nie je možné porovnávať s Volkswagenom. Naše emisie boli označené za úplne jasné,“ povedal Marchionne. FCA sa bráni, že síce má zariadenie na kontrolu emisií, nejde však o nelegálny softvér. Nemecko navyše požiadalo Európsku komisiu, aby preverila, či podobný softvér nemajú aj motory v Európe.

Nová vlna vyšetrovaní a obvinení prichádza po tom, čo americké úrady uložili nemeckému koncernu VW pokutu 4,3 miliardy dolárov a celkové náklady na emisný škandál, ktorý sa prevalil v septembri 2015, presiahnu 18,2 miliardy dolárov. Koncern montoval do naftových štvorvalcových motorov s označením EA 189 softvér, ktorý ovplyvňoval činnosť pohonnej jednotky počas testov na emisie. Celosvetovo je ovplyvnených 11 miliónov automobilov značiek VW, Škoda, Seat a Audi.

Emisný škandál stál miesto šéfa koncernu Martina Winterkorna, na ktorého miesto nastúpil Matthias Müller. Podvedení americkí zákazníci však dostali aj odškodné vo výške 5– až 10-tisíc eur. V Európe však VW odškodňovať zákazníkov nechce. Nemecký súd však rozhodol, že automobilový výrobca je povinný majiteľovi vozidla so sporným softvérom spätne vyplatiť plnú kúpnu cenu vozidla.

Ide o majiteľa, ktorý si v roku 2013 kúpil Škodu Yeti s dvojlitrovým naftovým motorom za 26 499 eur. Volkswagen však s rozhodnutím súdu nesúhlasí a chce sa odvolať. V prípade, že odvolacie súdy rozsudok potvrdia, môže to znamenať precedens, ktorý budú nasledovať aj iní podvedení majitelia.

V súčasnosti na Slovensku prebiehajú zvolávacie akcie, v ktorých dochádza k úprave softvéru riadiacich jednotiek, prípadne k iným zmenám. Slovenskí majitelia však nemajú povinnosť zvolávaciu akciu absolvovať.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #emisný škandál