Globálne firmy vytiahli národné heslá, boja sa Trumpových tweetov

Svetové firmy sa aktívne pripravujú na éru nastupujúceho amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorého prvoradým cieľom je sťažiť podnikom presúvanie výroby a pracovných miest do zahraničia a naopak ich prinútiť, aby ich vracali späť do USA.

19.01.2017 19:35
debata (6)

Na tohtoročných stretnutiach v rámci Svetového ekonomického fóra vo švajčiarskom Davose hovoria šéfovia nadnárodných spoločností – tradičné symboly globalizácie – nezvyčajne často o prínosoch lokálnej produkcie.

„Niet pochýb, že sa musíme adaptovať,“ povedal agentúre Reuters šéf francúzsko-japonskej automobilovej aliancie Renault-Nisssan Carlos Ghosn. „Všetky automobilky teraz musia prehodnotiť stratégiu s ohľadom na to, čo prichádza,“ dodal.

Trump na twitteri kritizoval automobilky Ford, General Motors alebo BMW za výrobu v Mexiku a dovoz áut z tamojších tovární do USA. Napadá aj ďalšie firmy, ktoré buď presúvajú pracovné miesta do zahraničia, alebo si v USA účtujú vysoké ceny.

Ford už pod jeho tlakom zrušil plán výstavby továrne v Mexiku, zatiaľ čo General Motors sľúbil značné investície a nové pracovné miesta v USA s tým, že chce „vyrábať tam, kde predáva“. To isté v USA prisľúbili ďalšie veľké firmy, ako je Wal-Mart alebo Monsanto s Bayerom. Firmy zároveň začali prehodnocovať plány fúzií a akvizícií a zámery rušiť v USA pracovné miesta.

„Základnou požiadavkou je teraz byť viac národný, nie už len globálny,“ hovorí Richard Edelman, ktorý je šéfom globálnej spoločnosti pre public relations Edelman. „Pokúsme sa viesť dlhodobú diskusiu o dodávateľských reťazcoch, aby sme takýmto (Trumpovým) tweetom predchádzali,“ do­dal.

Trump firmám nehrozí len sankciami v podobe vysokých ciel, sľubuje im za výrobu v USA aj výhody, najmä v podobe nižších daní. „To by mohlo viesť k zvýšeniu investícií v USA,“ poznamenal riaditeľ švajčiarskej farmaceutickej spoločnosti Novartis Joe Jimenez.

Automobilky najmä dúfajú, že nová administratíva zmierni prísny harmonogram povinného znižovania priemernej spotreby, zavedený vládou prezidenta Baracka Obamu. Podľa analytikov boli ich plány zvýšenia lacnej produkcie menších vozidiel v Mexiku reakciou práve na Obamovu reguláciu.

Reakcia globálnych firiem na Trumpovu politiku v podstate rozšíri trend dôrazu na lokálnu produkciu, ktorý je v západnom svete zjavný zatiaľ hlavne v potravinárstve a móde. Tieto sektory sa snažia vychádzať v ústrety rastúcemu dopytu spotrebiteľov po domácich surovinách a materiáloch, bez ohľadu na to, že bývajú často drahšie.

Iné firmy sa zase v niektorých krajinách orientujú viac na domácich dodávateľov, aby zmiernili riziká kurzových zmien a nemuseli v prípade poklesu domácej meny náhle zdražovať. To sa deje teraz najmä v Británii po hlasovaní o odchode z EÚ, po ktorom prudko klesol kurz britskej libry. Zjavné je to hlavne u britských výrobcov a predajcov potravín, ktorí sa tým bránia zdražovaniu, uviedol Reuters.

V niektorých prípadoch môžu firmy eliminovať vzdialených dodávateľov vďaka technologickému pokroku. „Vďaka 3D tlači sa môže časť dodávateľského reťazca vrátiť na domácu pôdu a do miestnych ekonomík,“ povedal šéf holandskej spoločnosti Philips Frans van Houten. „Domnievam sa, že dodávateľské reťazce budú mať viac regionálny charakter,“ dodal.

Nástup 3D tlače a ďalších technológií môže dopomôcť k obnoveniu špičkovej priemyselnej výroby v USA a ďalších vyspelých krajinách, z ktorých v ére globalizácie od 90. rokov odchádzala táto výroba do krajín s lacnými nákladmi, ktoré sa začali otvárať svetu. To ale môže byť nový problém pre rozvíjajúce sa trhové ekonomiky sveta, ktoré by mohli pracovné miesta kvôli tomu strácať.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #globalizácia #Donald Trump