Až štvrtina celosvetového exportu karosérií pochádza zo Slovenska. Ich vývoz výrazne stúpa, najviac do Nemecka. Druhým veľkým odberateľom je Rusko, kde sa vozidlá montujú, aby sa obišli clá.
Slovensko výrazne exportuje aj televízory a kotly na ústredné kúrenie. „Karosérie sú položkou, kde slovenský export dosahuje najväčší trhový podiel. Dôvodom je, že zvyčajne sa s karosériami neobchoduje a autá sa spolu s karosériami vyrábajú v tej istej krajine. Až 90 percent karosérií zo Slovenska skončilo v Nemecku a zároveň takmer 90 percent karosérií dovezených do Nemecka pochádza zo Slovenska. Zvyšných 10 percent karosérií sa exportovalo do Ruska, kde dosahujú trhový podiel 50 percent,“ vysvetlil analytik Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií Ján Šilan.
Bez áut by to nešlo
Automobilový priemysel je dlhé roky motorom celej slovenskej ekonomiky a závisí od neho priamo aj nepriamo až 250-tisíc pracovných miest. Autá zo Slovenska smerujú najmä do Nemecka, Veľkej Británie, Francúzska, USA, Talianska, Číny, Španielska, Rakúska, Ruska a Poľska. Do týchto 10 krajín smeruje viac ako 70 percent exportov áut. „Štruktúra našej ekonomiky je podobná ako v okolitých krajinách. Vozidlá, stroje a elektronika sú na prvom mieste vo všetkých krajinách V4, v Rakúsku aj v Nemecku, vo vyspelejších krajinách sú menej koncentrované a dopĺňajú ich sofistikovanejšie odvetvia ako farmaceutiká a optické prístroje,“ komentoval Šilan.
V minulom roku produkcia áut dosiahla 1,040 milióna, čo z krajiny pri 191 vyrobených autách na tisíc obyvateľov robí svetového lídra. Už v roku 2018 výrobu automobilov v domácej ekonomike ešte výraznejšie naštartuje budovaný automobilový závod Jaguar Land Rover. Ten prvé autá plánuje vo fabrike pri Nitre vyrobiť už koncom roka 2018. Priamo v závode by malo o dva roky pracovať 1¤400 ľudí a u subdodávateľov nájde prácu 4-tisíc zamestnancov. O ďalšie dva roky, v roku 2020, sa majú tieto počty zdvojnásobiť. Briti dali prednosť Slovensku pred rozširovaním výrobných kapacít v Mexiku či Poľsku.
Na vlaňajšej konferencii konanej v Bratislave dokonca belgický think-tank Cidic predstavil Slovensko ako ideálnu destináciu pre nové investície automobiliek. „Až 25 percent slovenského hrubého domáceho produktu závisí od automobilového priemyslu. Vytvára priamo okolo 80-tisíc pracovných miest a 200-tisíc nepriamo cez subdodávateľov,“ upozornil vtedy belgický think-tank.
Televízory zažívajú renesanciu
Tesne pred krízou v roku 2008 dosiahlo Slovensko vrchol v exporte televízorov, najmä do európskych krajín. Odvtedy, na rozdiel od áut, ich export mierne klesá. Napriek tomu sú najvýznamnejšou položkou v rámci elektrotechnického priemyslu, ktorý vyvážame za hranice. "Trhový podiel exportu televízorov zo Slovenska dosiahol 6,4 percenta a medziročne sa znížil o 10 percent. Televízory sa zo Slovenska vyvážali predovšetkým do Nemecka, Británie, Holandska, Francúzska, Poľska, Talianska, Španielska, Švédska, Švajčiarska a Rakúska.
Napriek klesajúcemu globálnemu podielu sú televízory stále jedným z najlepšie presadzujúcich sa artiklov v rámci Európy. Ak by sme sa sústredili len na top 30 krajín, kam Slovensko vyváža viac ako 99 percent televízorov, trhový podiel by dosiahol 18 percent, na čele s Rumunskom, Poľskom a Švajčiarskom, kde hodnoty presahujú 30 percent. Najvyšší rast trhového podielu bol dosiahnutý v Maroku, vo väčšine významných trhov však podiel v minulom roku klesal," tvrdí Šilan.
Kotly vyhrievajú najmä Nemcov
Kotly predstavujú ani nie percento z celkového exportu Slovenska. Po karosériách však majú najvyšší globálny trhový podiel, a to až 10 percent. Slovenské kotly smerujú najviac do Nemecka – takmer až tretina, Británie a Francúzska, a v menšej miere do Ruska, Česka, Rumunska, Turecka, Talianska, Poľska.
„Ročne sa na Slovensku vyrobia kotly v hodnote vyše 200 miliónov eur. S produkciou kotlov v hodnote viac ako 40 eur na obyvateľa mu tak patrí pozícia najväčšieho producenta v Európe v prepočte na obyvateľa. Keďže Slovensko dominuje najmä v produkcií menších kotlov pre domácnosti, jeho dominancia sa ešte viac zvýrazňuje pri pohľade na počet vyrobených kotlov,“ vyčíslil Koršňák.