Potravinári: Keď ubudnú domáce farmy, pôjdu hore ceny

Úbytok domácich výrobných kapacít sa z dlhodobého časového horizontu podpíše pod rast cien potravín na Slovensku. Postupným likvidovaním domácich firiem sa logicky zužuje ponuka tovarov a zároveň utlmujú prirodzené konkurenčné tlaky.

21.02.2017 13:36
debata (8)

Uviedli to vo svojom vyhlásení zástupcovia Únie potravinárov Slovenska (ÚPS), podľa ktorých tradiční slovenskí výrobcovia sú čoraz viac konfrontovaní s neférovými obchodnými taktikami. Informovala o tom hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) Jana Holéciová.

Dôkazom špekulatívnych obchodných taktík je podľa potravinárov na­príklad dvojitá kvalita potravín, či snaha o dodávky lacných, neoverených a zdraviu škodlivých výrobkov zo zahraničia. „Priekupníctvo by z hľadiska ochrany spotrebiteľa nemalo mať na Slovensku v potravinárskom priemysle miesto. Únia potravinárov Slovenska preto podporí všetky právne a legislatívne opatrenia Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky v snahe ochrániť čistotu a poctivosť podnikateľského prostredia,“ uviedli vo vyhlásení potravinári.

ÚPS uvítala snahy štátu o systémový prístup k dodávkam potravín do verejného sektora. Taktiež podporuje duálny systém vzdelávania, ktorý vníma ako jeden z kľúčových nástrojov na zabezpečenie ľudského potenciálu. Zástupcovia potravinárov zároveň upozornili, že práve agropotravinársky rezort je jedným z mála sektorov, ktoré sú schopné dať prácu aj dlhodobo nezamestnaným ľuďom či tým, ktorí prejdú rekvalifikačnými kurzami.

Únia potravinárov Slovenska preto z hľadiska zachovania konkurencieschop­nosti navrhuje zvýšenie verejných prostriedkov do technologického rozvoja firiem, inovácií, propagácie a edukácie spotrebiteľa. ÚPS si tiež myslí, že podiel domácich potravín na pultoch obchodných predajní by mal štát zaradiť k rozhodujúcim cieľom svojej hospodárskej politiky. Podľa potravinárov tomu nasvedčuje aj pasívne saldo zahraničného obchodu s poľnohospodár­skymi a potravinárskymi výrobkami, ktoré v období január až november 2016 dosiahlo 1,2 miliardy eur, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka nárast o 25,7 percenta.

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #poľnohospodárstvo