Stavba tunela Čebrať stojí. Prieskum povie, čo ďalej

Inžinierskogeologický a hydrogeologický prieskum v tuneli Čebrať potrvá do konca apríla tohto roka.

23.02.2017 11:40
debata (6)

Na základe výsledkov prieskumu a po vyhodnotení procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie bude definitívne jasné, ako pokračovať ďalej v razení tunela Čebrať a vo výstavbe rozostavaného úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová pri Ružomberku. Informovala o tom vo štvrtok Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS).

Práce na razení tunela Če­brať sa museli prerušiť pre riziko zosuvu svahu nad trasou tunela pri západnom portáli. Šmykové plochy sa tam podľa doplnkového geologického prieskumu nachádzajú v úrovni 40 až 50 metrov pod povrchom terénu. Do prípravy technického návrhu a jeho posúdenia sú podľa diaľniči­arov zapojení nielen domáci, ale aj zahraniční experti.

Nový generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin po­vedal, že problém s tunelom Čebrať za­čal okamžite intenzívne riešiť ako jednu z prvých vecí po príchode do spoločnosti. „Využívame všetky možnosti, ako urýchliť proces výstavby a ukončiť úsek v čo najkratšom čase. Musíme mať však istotu, že riešenie, ktoré vyberieme ako najvhodnejšie z technického aj ekonomického hľadiska, sa bude dať na sto percent zrealizovať a dlhodobo fungovať,“ uviedol Ďurišin. „A na to potrebujeme podrobný prieskum a nepriestrelnú technickú analýzu,“ dodal.

Jednou z možností je odklon od pôvodnej trasy úseku D1 Hubová – Ivachnová a predĺženie tunela, čím by sa obišlo zosuvné územie. Tento postup si však vyžaduje aj rozhodnutie Ministerstva životného prostredia SR. „Veľmi dobre si uvedomujeme problémy s dopravou v Ružomberku a priľahlých obciach. Príroda je silný súper, ale verím, že už v krátkom čase budeme presne vedieť, akým spôsobom nad ňou vyhráme. Dávame do toho všetko,“ tvrdí Ďurišin.

Zhotoviteľom stavby úseku D1 Hubová – Ivachnová v dĺžke vyše pätnásť kilometrov je združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a. s., Brno a Váhostav - SK, a. s. Zmluvu s NDS uzatvorili v novembri 2013 v objeme 227,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (272,72 mil. eur vrátane dane). Stavbu úseku sa pôvodne zaviazali ukončiť v lete tohto roku. V prípade zmeny trasy a predĺženia tunela Čebrať sa lehota výstavby môže predĺžiť predbežne o tri a pol roka do konca roku 2020. Tento termín je podmienkou pre využitie peňazí Európskej únie v novom programovom období.

Tunel Čebrať plá­novaný pôvodne v dĺžke 2 026 metrov začali raziť v septembri 2014, no už po piatich mesiacoch práce zastavili pre zosuv pôdy. Zmena trasy úseku by znamenala predĺženie tunela zhruba na 3 650 metrov. Bývalý minister dopravy Roman Brecely vlani v máji počas kontrolného dňa na stavbe diaľnice na Liptove informoval, že zmena trasy a predĺženie tunela môže výstavbu predražiť o sto miliónov eur.

Súčasťou úseku D1 Hubová – Ivachnová podľa pôvodného plánu má byť dvadsaťdva mostov a odpočívadlo Ivachnová. Trasa úseku sa začína v križovatke Hubová, kde nadviaže na pripravovaný úsek Turany – Hubová, a končí pri obci Ivachnová. Prostredníctvom križovatiek zabezpečí prepojenie diaľnice s cestou prvej triedy I/59 smerom na Oravu a Ružomberok. Úsek odľahčí Ružomberok od tranzitnej dopravy a pre motoristov by mal znamenať časovú úsporu jedenásť minút.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #túnel Čebrať