Jazda po nemeckej diaľnici už nebude zadarmo

Nemecko ako posledná veľká krajina v Európe spoplatní používanie svojich diaľnic.

26.03.2017 20:00
R1, diaľnica Foto:
Desaťdňový poplatok za využívanie nemeckých diaľnic bude stáť od 2,5 eura do 25 eur.
debata (28)

Aktuálne môžu vodiči osobných áut z celého sveta jazdiť po nemeckých štvorprúdovkách bezplatne. Za diaľničnú sieť s dĺžkou približne 13-tisíc kilometrov začnú domáci aj zahraniční vodiči platiť od roku 2019. Výška poplatku však nebude jednotná, ako ju poznáme napríklad na Slovensku. Mýto bude závisieť od objemu motora vozidla a jeho príslušnosti k emisnej triede.

Spoplatnenie diaľnic schválil nemecký Spolkový snem v piatok minulý týždeň. Forma úhrady bude podobná ako na Slovensku. Nemci budú predávať elektronické diaľničné známky (mýto) s platnosťou 10 dní, dva mesiace alebo jeden rok. Ročná diaľničná známka bude v predaji počas celého roka, pričom bude platná nasledujúcich 12 mesiacov odo dňa zakúpenia.

Desaťdňový poplatok za využívanie nemeckých diaľnic bude stáť od 2,5 eura do 25 eur. Dvojmesačná známka vodičov vyjde na 7 až 50 eur. Ročný poplatok sa v závislosti od objemu motora a množstva produkovaným emisií môže vyšplhať až na 130 eur.

Kontrola bude prebiehať podobne ako na slovenských diaľniciach

Nemecko plánuje v tomto roku vypísať výberové konanie na dodávateľa systému elektronického mýta. Diaľničné známky bude možné kúpiť prostredníctvom internetu, mobilnej aplikácie alebo na diaľniciach v blízkosti nemeckých hraníc. Kontrola bude prebiehať podobne ako na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách. Systém kamier bude skenovať evidenčné čísla automobilov a porovnávať ich s databázou vozidiel, ktoré majú zaplatenú diaľničnú známku.

Pri kúpe diaľničnej známky budú vodiči okrem evidenčných čísiel zadávať aj údaje o objeme motora alebo emisnej norme, ktorú motor vozidla spĺňa. V prípade, že tieto informácie kupujúci nevyplní, automaticky mu systém naúčtuje najvyšší možný poplatok za zvolené časové obdobie.

tabuľka

Napríklad majiteľ benzínového Volkswagenu Polo s 1,2-litrovým motorom TSI s presným objemom motora 1 197 cm³, ktorý plní emisnú normou Euro 4, zaplatí za ročné mýto 24 eur. Majiteľ dieselového Volkswagenu Golf vyrobeného v roku 2005 s objemom motora 1 896 cm³ a emisnou normou Euro 3 zaplatí maximálnu sumu 130 eur.

Výška pokút za jazdu po diaľnici bez zaplatenia poplatku doteraz nebola stanovená. Nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt si od zavedenia diaľničných poplatkov sľubuje ročný príjem vo výške približne 524 miliónov eur.

Európske krajiny považujú nemecké mýtne za diskrimináciu

Poplatkom za nemecké diaľnice sa vyhnú majitelia elektrických áut, motocyklov alebo hendikepovaní vodiči. Poplatky budú platiť všetci vodiči šoférujúci vozidlá registrované v Nemecku aj v zahraničí. Nemcom sa však poplatok za používanie diaľnic vráti vo forme zníženia dane za motorové vozidlá. Majitelia najekologickejších áut dokonca získajú ešte väčšiu úľavu, ako zaplatia na poplatkoch. Výška dane z motorových vozidiel v Nemecku závisí od veku vozidla, emisnej triedy, druhu a objemu motora. Zahraniční vodiči na rozdiel do domácich nebudú platiť za jazdu po cestách prvej triedy.

Nemecko už zákon o poplatkoch na diaľniciach pre osobné automobily schválilo v roku 2015. Kvôli výhradám Európskej komisie a protestom zo strany susedných krajín však zavedený nebol. Komisia považovala pôvodný zákon za diskriminačný a podala proti Nemecku žalobu. Nemecko aj Európska komisia nakoniec po dvoch mesiacoch pristúpili k dohode. Tá spočíva vo zvýhodnení najekologickejších automobilov a v znížení cien za krátkodobé používanie diaľnic pre cudzincov.

Okolité európske krajiny aj napriek úpravám so zavedením poplatkov nesúhlasia a považujú ho za diskriminačný voči zahraničným vodičom. "Z nášho pohľadu je nemecké mýtne protiprávne,“ povedal rakúsky minister dopravy Jörg Leichtfried. Rakúsko kvôli novým pravidlám zvažuje podanie žaloby, ku ktorej by sa mohli pripojiť aj iné krajiny, medzi ktorými je aj Česká republika.

Spolková rada sa obáva, že plošné zavedenie poplatkov môže v prihraničných oblastiach ohroziť obchod a spoluprácu. Ministerstvo dopravy však s výnimkami na diaľniciach nepočíta. Zavedenie mýta však môže skomplikovať ešte samotná Spolková rada v prípade, ak využije svoje právo námietky.

Nemecká diaľničná sieť patrí k najhustejším na svete. Po americkej a čínskej diaľničnej sieti je tretie najdlhšia na svete. V Nemecku na diaľniciach neplatí pre osobné autá a motocykle maximálna povolená rýchlosť. Uplatňuje sa len odporúčaná rýchlosť 130 km/h a lokálne rýchlostné limity v blízkosti križovatiek alebo miest. Nákladné autá platia v Nemecku mýto už aj v súčasnosti.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #diaľnice