Nemecké aerolinky rušia bezpečnostné pravidlo dvoch osôb v kokpite

Dva roky po havárii lietadla spoločnosti Germanwings, ktoré úmyselne naviedol do skalného masívu vo francúzskych Alpách kopilot Andreas Lubitz, rušia nemecké aerolinky bezpečnostné opatrenia, ktoré v súvislosti s tragédiou so 150 mŕtvymi zaviedli. Najneskôr od prvého júna bude môcť byť v kokpite opäť len jeden pilot, informovala agentúra DPA.

29.04.2017 17:33
Francúzsko, lietadlo, Germanwings Foto: ,
Vyšetrovatelia a záchranári v roku 2015 prehľadávali miesto pádu Airbusu A320 spoločnosti Germanwings, ktoré podľa vyšetrovania úmyselne naviedol do skál druhý pilot lietadla. Ako reakciu na toto nešťastie nemecké aerolinky zaviedli pravidlo, že v kokpite musia vždy byť dvaja členovia posádky.
debata (5)

„Hodnotenie ukázalo, že opatrenie s dvoma osobami v kokpite neprinieslo zvýšenie bezpečnosti,“ uviedol zväz nemeckého leteckého hospodárstva BDL. Ak si jeden z pilotov musel odskočiť, musel ho doteraz v riadiacej kabíne nahradiť niekto z palubného personálu.

Dlhšími časovými úsekmi nutnými pre výmenu osôb v kokpite podľa BDL zbytočne vzniká dodatočné riziko, že sa do priestoru dostane neoprávnená osoba.

Od roku 1931 sú podľa BDL zaznamenané len štyri prípady samovraždy pilotov, únosov lietadiel ale 1074. Zrušenie opatrení privítali aj odbory nemeckých pilotov.

„Od samého začiatku sme hovorili, že je diskutabilné, či sa zvýši bezpečnosť,“ uviedol hovorca odborov Markus Wahl. Nové riziká, ktorá v dôsledku opatrení vznikli, sú podľa neho závažnejšie ako „nepravdepodobný prípad samovraždy pilota“.

Letecké spoločnosti však uisťujú, že lekári budú naďalej oveľa viac ako pred touto tragédiou dbať na psychologické a psychiatrické vyšetrenia pilotov.

Pre americké letecké spoločnosti ale aj naďalej platí pravidlo dvoch osôb v kokpite. Nariaďuje to americký Federálny úrad pre letectvo (FAA), upozornila agentúra DPA.

Najväčšie nemecké aerolinky Lufthansa potvrdili, že od prvého júna nariadenie o prítomnosti dvoch osôb v kokpite zrušia.

Andreas Lubitz 24. marca 2015 na ceste z Barcelony do Düsseldorfu podľa vyšetrovateľov úmyselne naviedol airbus do skalného masívu medzi obcami Le Vernet a Prads-Haute-Bléone vo francúzskych Alpách. Na palube bol ako druhý pilot, využil ale moment, kedy kapitán odišiel na toaletu, a v kokpite sa zamkol.

Nemeckí vyšetrovatelia zistili, že Lubitz mal na deň nehody vypísanú práceneschopnosť od lekára, ktorú ale doma roztrhal. Dlhodobo trpel psychickými problémami. Pred osudným letom si dvadsaťsedemročný pilot hľadal na internete informácie o samovraždách a o zabezpečení dverí kokpitu.

Podľa nemeckých vyšetrovateľov, ktorí konečnú správu zverejnili tento rok v januári, nesie na tragédii vinu iba samotný kopilot. Paralelné vyšetrovanie vo Francúzsku sa ešte neskončilo.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #aerolinky #letectvo #Germanwings