IC vlaky sú bez súperov vypredané na 70 percent

Dopyt po rýchlom cestovaní medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami narastá. Najrýchlejšie InterCity (IC) vlaky štátneho dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) sú po januárovom ukončení prevádzky súkromných vlakov RegioJet obsadené priemerne až na takmer 70 percent. Pred príchodom RegioJetu pred dva a pol rokom boli na tom štátne IC vlaky na trati z Bratislavy do Košíc oveľa horšie. V rovnakom čase však študenti a penzisti začali v rýchlikoch cestovať zadarmo, čo naplnilo všetky spoje na železnici.

22.05.2017 15:34 , aktualizované: 21:50
debata (47)

IC vlaky sú okrem vyššieho komfortu aj rýchlejšie. Cesta z Bratislavy do Košíc štvrtkovým popoludňajším IC vlakom trvá 4 hodiny a 42 minút a stojí 21,50 eura. Rýchlik v rovnakom čase vyjde na 18,76 eura, ale ide až 5 hodín a 57 minút.

Fakt, že ubudla konkurencia, môže dostať štátne IC vlaky do zisku, menej konkurencie však nie je na osoh. V súkromných vlakoch RegioJetu napríklad do Prahy, kde je viac dopravcov, má cestujúci lepšie služby. Pestrá je ponuka jedál a občerstvenia za diskontné ceny. Aj na Slovensku sa služby s príchodom konkurencie zlepšili, postupne však konkurenčný boj opadal, čo malo dosah na opätovné zhoršenie služieb aj ceny.

Štátny dopravca sa nateraz sústreďuje na pohodlnejší nákup lístkov a rýchlosť cestovania cez okresanie zastávok. Od 11. júna s novým cestovným poriadkom IC vlaky už nebudú zastavovať v stanici Štrba.

"Stanica Štrba nám z celej trasy IC vlakov vyšla ako najmenej vyťažená, a to tak z hľadiska počtu cestujúcich, ako aj z hľadiska tržieb,“ hovorí Karol Martinček, člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK. Vďaka tomu sa cesta IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami, ktoré po odchode súkromnej spoločnosti RegioJet začal prevádzkovať štátny dopravca, skráti na 4 hodiny a 56 minút.

Aktuálne cesta tým IC vlakom, ktorý zastavuje aj v Štrbe, trvá 5 hodín a 11 minút. Výnimkou je IC 525 s novým odchodom z Bratislavy o 17.45, ktorého cesta medzi dvoma slovenskými najväčšími mestami sa skráti z 5 hodín a 17 minút na 5 hodín a 5 minút. Najrýchlejší IC vlak s nižším počtom zastávok, ktorý nenahrádza bývalé vlaky súkromníka, aj naďalej prekoná 445 kilometrov dlhú trať za 4 hodiny a 42 minút.

Komerčný projekt štátneho dopravcu bol pred príchodom RegioJetu výrazne stratový. Až príchod konkurencie znížil cenu z 24 eur v štátnom vlaku na 12 eur. Súperenie štátnych vlakov so žltou konkurenciou vyústilo až do zastavenia ich prevádzky začiatkom roka 2016.

Žlté vlaky boli v špičke často vypredané aj na niekoľko týždňov dopredu. Ziskové však neboli. RegioJet niekoľkokrát po sebe zvýšil cenu cestovného. Štátny dopravca sa koncom roka 2016 rozhodol obnoviť prevádzku svojich IC vlakov, pričom argumentoval záujmom zo strany cestujúcich. RegioJet sa na základe tohto rozhodnutia vzdal prevádzky vlakov medzi Bratislavou a Košicami.

Ambíciou ZSSK je zníženie cestovného času IC vlakov na 4 hodiny a 30 minút. Rýchlejšiu jazdu však musí umožniť infraštruktúra. V súčasnosti sa rekonštruuje hlavná železničná trať na rýchlosť 160 km/h. Modernizovaná ešte nie je ani celá trať medzi Bratislavou a Žilinou. Štátny dopravca chce preto s rezortom dopravy otvoriť diskusiu o zvyšovaní rýchlosti až na 200 km/h.

„Súčasťou našej celkovej stratégie je zlepšenie obehu vlakov a zrýchľovanie, pretože si uvedomujeme, že pre našich zákazníkov je čas kľúčová hodnota. Hospodársky výsledok, ktorý sme plánovali na prvý kvartál, máme výrazne lepší. Je to práve vďaka zlepšeniu obehov a zrýchľovaniu časov,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

Na trať južného Slovenska sa s novým cestovným poriadkom vráti priamy vlak z Bratislavy do Košíc, ktorý pôjde cez Zvolen. V súčasnosti musia cestujúci prestupovať vo Zvolene, keďže vlaky z Košíc aj z Bratislavy smerujú do Banskej Bystrice. V smere do Košíc budú jazdiť tri denné vlaky a v smere do Bratislavy pôjde o štyri spojenia.

ZSSK chce zmierniť aj problematickú dopravnú situáciu v okolí Košíc, ktorá vznikla po uzávere mosta na ceste druhej triedy II/547 ponad vodnú nádrž Ružín. Regionálne rýchliky tak budú zastavovať v Krompachoch, čím sa zlepší cestovné spojenie danej oblasti s metropolou východného Slovenska.

Cestujúci vo všetkých osobných vlakoch budú môcť po novom nakupovať cestovný lístok aj formou SMS správy. Cestovný doklad bude platiť 20 alebo 60 minút s cenou 1,30, resp. 2,50 eura. Pre bezplatnú dopravu bude platiť 180-minútový lístok, ktorý sa bude predávať za 30 centov. Pilotný projekt SMS lístka na tratiach Trnava – Kúty, Čadca – Makov a Humenné – Stakčín bude zrušený a nahradený celoslovenským lístkom.

Od nového grafikonu, ktorý začne platiť v decembri, môžu vlaky štátneho dopravcu odľahčiť dopravu v Bratislave. ZSSK chce rokovať s magistrátom hlavného mesta o využívaní koľajníc na území mesta. Vďaka tomu by bolo možné prepojiť Trnavu alebo Senec s mestskými časťami Nové Mesto a Petržalka.

Informácie z agentúry sme nahradili redakčným článkom denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

47 debata chyba
Viac na túto tému: #Železničná spoločnosť Slovensko #IC vlak