Vedenie a odborári vo štvrtok opäť rokovali o podmienkach, za ktorých by sa štrajk mohol skončiť. V stredu rokovania pokročili, ale obe strany podrobnosti neuviedli. Moderné odbory na začiatku žiadali tohtoročný 16-percentný rast platov, fabrika ponúkala rast o 8,9 percenta za tento a budúci rok.
Štrajkujúci zamestnanec, ktorý nastúpil len pred dvoma týždňami a podieľa sa na montáži SUV modelov, pre Pravdu priznal, že jeho nástupný plat je v druhej platovej triede 750 eur v hrubom. Každý deň dochádza z Bernolákova, kde si vraj podobnú prácu nájsť nevedel.
Na dochádzanie do práce využíva podnikovú dopravu, ktorú má na šesť mesiacov zadarmo. Následne mu bude z platu strhávaná suma prevyšujúca 30 eur. Na druhej strane však očakáva, že v budúcnosti bude preradený do vyššej platovej triedy.
Hovorkyňa VW Slovakia Lucia Kovarovič Makayová tvrdí, že po započítaní všetkých bonusov je nástupný plat na úrovni 1 100 až 1 300 eur. Podľa šéfa Moderných odborov Zoroslava Smolinského je nástupný plat vo výrobe práve 750 eur v hrubom.
Podľa Makayovej v priemernej mzde nie sú započítané mzdy vrcholového manažmentu. Do priemeru sa však podľa nej počítajú aj 13. a 14. plat, nadčasy a odmeny za hospodárske výsledky.
Štrajk ochromil výrobu SUV modelov, pričom výroba malých mestských vozidiel (Škoda Citigo, Seat Mii a VW Up!) prebieha aj naďalej. Na štrajku sa nezúčastňujú napríklad agentúrni zamestnanci. Jeden z agentúrnych zamestnancov, ktorých oslovil denník Pravda pred bránou podniku, potvrdil, že po nástupe mal mzdu okolo 750 eur v hrubom.
Aktuálne po odpracovaných niekoľkých mesiacoch zarába necelých 1 100 eur. Do práce dochádza zo Senice, kde takto zaplatenú prácu nájsť nevedel. Po odpočítaní odvodov, dane, nákladov na dopravu a obedy mu na účet každý mesiac príde v čistom 750 eur.
Priemerná mesačná mzda na Slovensku podľa Štatistického úradu bola v roku 2016 vo výške 912 eur. Protestujúci zamestnanci z výroby tvrdia, že aj napriek nízkym platom sa im z okolia Bratislavy do VW v Bratislave dochádzať oplatí.
Nižší plat potvrdil aj protestujúci Roman, ktorý mesačne dostáva približne tisíc eur. „Jasné, keď je 13., 14. plat a odmeny, tak beriem viacej,“ povedal. Do práce dochádza podnikovým autobusom zo Záhoria.
„Doteraz som platil 80 eur a pred niekoľkými mesiacmi to znížili na nejakých 30 eur mesačne,“ dodáva. V nemeckých fabrikách koncernu sa nástupný plat pohybuje na úrovni 2 500 eur, pričom zamestnanci tam priemerne zarábajú okolo 4 500 eur.
Štrajk zamestnancov pred bratislavským Volkswagenom sa začal v utorok po tom, čo sa odborári s vedením fabriky nedohodli na zvýšení platov. Moderné odbory požadujú 16-percentné navýšenie platov pre všetkých zamestnancov.
V pondelok na poslednom rokovaní pred štrajkom vedenie VW zvýšilo svoju ponuku. Od júna tohto roka ponúklo odborárom zvýšenie platov o 4,5 percenta, pričom od prvého januára tohto roka malo dôjsť k ďalšiemu zvýšeniu o 4,2 percenta. Okrem toho mali všetci zamestnanci získať jednorazovú platbu vo výške 350 eur.
Predseda predstavenstva Volkswagenu Slovakia Ralf Sacht na tlačovej besede uviedol, že ponuka je už na limite možností fabriky.
V Bratislave je navyše vyššia produktivita ako napríklad v nemeckej fabrike v meste Emden, kde z výrobných liniek schádza vlajková loď koncernu VW Passat. Kým v tomto závode na jedného zamestnanca pripadne 26 automobilov vyrobených ročne, v Bratislave je to až 31,6 vozidla.