Nové diaľnice dostane šesť regiónov Slovenska

V regiónoch pribudne 45 kilometrov nových diaľnic. Rezort dopravy podľa zistení Pravdy úseky naplánoval tak, že rozostavať sa stihnú ešte za súčasnej vlády. Mandát terajšieho kabinetu sa končí na jar 2020. Ide o rýchlostné cesty pre Košice, Gemer, Šariš, Oravu, Podpoľanie a Novohrad.

16.10.2018 06:00
debata (103)
zväčšiť
infografika, diaľnice

Diaľnice chýbajú aj v ďalších regiónoch, napríklad na hornej Nitre a Kysuciach. Pri Kysuckom Novom Meste z dôvodu chýbajúcej diaľnice ľudí každý deň niekoľko desiatok minút zdržiavajú kolóny. Problémom je vlečúca sa projektová príprava. V minulosti sa argumentovalo aj chýbajúcimi financiami. Naplánovaný rozpočet na rok 2019 však počíta s takmer nulovým deficitom a rezervou na infraštrukturálne projekty. Nevyhnutné úseky diaľnic, ktoré by pomohli zaostalejším regiónom, by sa v takom prípade mohli stavať za cenu zvýšenia deficitu. Rozumné investície zvyšujúce mierne deficit verejných financií ekonómovia podporujú.

Popri dokončovaní stavieb diaľnic začatých v minulosti, prídu v prípade nových projektov ako prvé na rad regióny Novohradu a Oravy. „Do konca tohto roka je predpoklad ukončenia súťaží na zhotoviteľov stavebných prác pri úsekoch R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce a R3 Tvrdošín – Nižná,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová.

Tender na rýchlostnú cestu R2 neďaleko Lučenca vyhlásil štát v júli tohto roka. Ide o úsek s celkovou dĺžkou 13,5 kilometra. Odhadovaná cena výstavby je 162 miliónov eur. Verejné obstarávanie na rýchlostnú cestu R3 na Orave bolo vyhlásené v júli minulého roka. Podľa pôvodných predpokladov sa súťaž mala ukončiť v prvej polovici tohto roka, pričom stavba mala odštartovať počas leta. Predpokladaná cena 4,4-kilometrového úseku je 75 miliónov eur, ktoré diaľničiari získajú z vlastných zdrojov. Zatiaľ nie je známy presný počet uchádzačov, ktorí sa do tendrov prihlásili. „V prípade oboch súťaží bolo predložených viac ako päť ponúk,“ tvrdí Michalová.

Začiatkom budúceho roka diaľničiari predpokladajú ukončenie ďalších dvoch prebiehajúcich verejných obstarávaní. Štát spozná stavebníka dlhoočakávaného plného profilu prvej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 s dĺžkou 4,3 kilometra. Stavať sa začne aj na Podpoľaní v úseku R2 Kriváň – Mýtna, ktorý dokončí prepojenie rýchlostnou cestou Lučenca a Zvolena.

Tender na výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova bol vyhlásený v decembri minulého roka. Predpokladaná hodnota zákazky dosahuje 169,98 milióna eur. Podľa pôvodných plánov mal byť tender vyhodnotený v druhej polovici tohto roka.

V júli tohto roka štát spustil tender na 9,15 kilometra dlhý úsek R2 Mýtna – Kriváň, ktorého predpokladaná hodnota zákazky je 234,08 milióna eur. Celkovo štát v najbližších mesiacoch vyhodnotí tendre na 31,35 kilometra rýchlostných ciest. Aktuálne neprebieha ani jeden tender na výstavbu úseku plnohodnotnej diaľnice, všetky súťaže sa týkajú len rýchlostných ciest, ktoré však tiež spĺňajú očakávané požiadavky.

Prvé prídu na rad Košice

Diaľničiari plánujú spúšťanie nových súťaží. Ako prvá má byť podľa Michalovej vyhlásená súťaž na úsek R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, II. úsek. Štát začne tendrovať v decembri. Tento úsek s dĺžkou 14,3 kilometra bude ako posledný financovaný z aktuálneho balíka dostupných eurofondov. Pôvodne daná časť rýchlostnej cesty nebola rozdelená na dva úseky.

Druhý úsek povedenie od existujúcej rýchlostnej cesty R4 (mimoúrovňová križovatka Košice, juh) až po diaľnicu D1, na ktorej prebieha výstavba v úseku D1 Budimír – Bidovce. Časť R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany I. úsek bude kratšia s dĺžkou 6,8 kilometra. Tender na ňu má byť spustený v druhom polroku budúceho roka. Dĺžka celej najvýchodnejšej časti rýchlostnej cesty R2 presahuje 21 kilometrov. Na prelome rokov sa má začať tender na úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška, ktorý má vzniknúť v polovičnom profile. Predpokladaná hodnota zákazky 14,1-kilometrového úseku je 227,3 milióna eur. Vodiči vďaka 4 280 metrov dlhému tunelu Soroška budú môcť obísť horský priechod Soroška na ceste prvej triedy I/16.

Pri Prešove len polovičný profil?

Diaľničiari sľubovali, že druhá etapa severného obchvatu Prešova sa dostane do fázy hľadania zhotoviteľa ešte v tomto roku. Štát však stále nerozhodol o tom, či úsek R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa postaví v plnom alebo polovičnom profile. V prípade výstavby 10,2 kilometra dlhého úseku v plnom profile štát očakáva predpokladanú hodnotu zákazky vo výške 286,1 milióna eur. NDS chce podľa nových plánov vyhlásiť súťaž na tento úsek až v druhej polovici roka 2019.

Na prelome rokov 2018 a 2019 štát začne hľadať zhotoviteľa na rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a križovatkou Triblavina na plnohodnotnú osempruhovú diaľnicu s odstavnými pruhmi. Podľa predpokladov má rozšírenie 3,5 kilometra dočasnej trojpruhovej diaľnice stáť 58,3 milióna eur. V prvom polroku budúceho roka má byť spustený tender aj na zhotoviteľa na diaľničný privádzač D3 Brodno – Kysucké Nové Mesto, ktorý je situovaný približne v strede úseku a povedie do priemyselného par­ku.

Celkovo tak diaľničiari plánujú rozbehnúť tendre na 45,1 kilometra nových rýchlostných ciest. Aktuálne je vo výstavbe pod správou NDS šesť úsekov diaľnic. Na severe Slovenska je vo výstavbe úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Pri Žiline vznikajú dva úseky D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. V tomto roku boli obnovené práce na úseku D1 Hubová – Ivachnová. V lete sa rozbehlo razenie tunela Prešov v úseku Prešov, západ – Prešov, juh. Rovnako na východe pri Košiciach je vo výstavbe úsek D1 Budimír – Bidovce.

Eurofondy došli, financie pošle štát

Súťaže na výstavbu úsekov pri Čadci, Prešove a Košiciach boli vyhlásené v máji a v júni 2015. Otváranie ponúk prebehlo v máji 2016. Aktuálna vláda sa tak chystá vyhodnotiť prvé tendre, ktoré vypísala. Výstavba všetkých úsekov, okrem R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, II. úsek, budú financované zo štátneho rozpočtu, keďže aktuálny balík eurofondov je v súčasnosti na dopravu už rozdelený. Vo výstavbe je oficiálne aj časť diaľnice D4 spolu s časťou rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy. Výstavbu realizuje konzorcium Obchvat Nula formou PPP projektu.

Aktuálny balík eurofondov je možné čerpať až do roku 2023. Nové programové obdobie čerpania eurofondov nastane od roku 2021. Na financovanie čaká ešte niekoľko dôležitých úsekov aj napriek vyrovnanému rozpočtu. Štát však zlyháva v príprave projektov nových úsekov. Kľúčovým úsekom pre dokončenie plynulého spojenia Bratislavy s Košicami je úsek D1 Turany – Hubová. Výstavba úseku s tunelom Korbeľka si vyžiada približne 800 miliónov eur.

Obyvatelia Kysúc čakajú na projektovanie a dostavbu diaľnice D3 okolo Kysuckého Nového Mesta. V súčasnosti chýbajú dva úseky, D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica. V budúcnosti po definitívnom určení trasovania bude štát musieť zabezpečiť financie aj pre chýbajúci obchvat Zvolena na rýchlostnej ceste R2. Viac ako jednu miliardu si vyžiada prepojenie rýchlostnej cesty R1 spolu s diaľnicou D1.

© Autorské práva vyhradené

103 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #verejné obstarávanie #regióny