Štát si požičia na kysuckú diaľnicu

Napriek tomu, že štát na výstavbu mnohých dopravných projektov využíva eurofondy, časť musí doplatiť z vlastných zdrojov. Na tento účel včera štát podpísal s Európskou investičnou bankou (EIB) rámcovú dohodu o financovaní. Rezort dopravy tak bude spolufinancovať projekty z pôžičky. Peniaze by mali byť minuté na najdôležitejšie diaľničné a železničné projekty.

11.12.2018 12:00
debata (43)
Z pôžičky v celkovej výške 670 miliónov eur sa... Foto: NDS
D1 Budimír - Bidovce Z pôžičky v celkovej výške 670 miliónov eur sa umožní aj financovanie diaľničného úseku Budimír – Bidovce.

Včera došlo k podpisu pôžičky vo výške 319,6 milióna eur. Ide o druhú tranžu z celkového úverového balíka, ktorý dosahuje sumu 670 miliónov eur. „To, že dnes podpisujeme druhú dohodu o financovaní medzi Európskou investičnou bankou a Slovenskou republikou, je jasným dôkazom úspešného zazmluvňovania a čerpania eurofondov na dopravné projekty,“ povedal včera minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

„Významné poskytovanie úverov na investície do infraštruktúry je dobrým príkladom toho, ako efektívne spájať financie EIB s finančnými prostriedkami EÚ v prospech miestneho hospodárstva,“ povedal Vazil Hudák, viceprezident EIB. Financie z pôžičky môže ministerstvo dopravy čerpať podľa aktuálnej potreby. Prvú časť pôžičky vo výške 350 miliónov eur EIB Slovensku poskytla v roku 2015.

Finančné prostriedky z pôžičky štát použije na spolufinancovanie úsekov D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, modernizáciu električkových tratí v Košiciach a železničnej trate Poprad – Lučivná. Podľa ministra dopravy peniaze majú byť použité aj na výstavbu severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4. K predpokladaným investíciám do budúcnosti patria dokončenie diaľnic D1 a D3, modernizácia vnútroštátnych ciest v okolí Trnavy, Žiliny, Prešova a Košíc spolu s ďalšou modernizáciou železničnej infraštruktúry.

Pri výstavbe konkrétneho úseku diaľnice z eurofondov alebo modernizácie časti železnice spravidla platí, že z fondov Európskej únie štát zaplatí 85 percent požadovanej sumy. Zvyšných 15 percent musí zaplatiť z iných zdrojov.

Štát teda bude musieť na spolufinancovanie využívať aj iné zdroje. Len na pripravovaný úsek D1 Turany – Hubová s očakávanými nákladmi vo výške približne 900 miliónov eur bude potrebné v rámci 15-percentného spolufinancovania uhradiť približne 135 miliónov eur. Rozostavaný úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka stavia združenie stavebných firiem Doprastav, Strabag, Váhostav a Metrostav za zmluvnú cenu 427,2 milióna eur. Na výstavbe sa štát podieľa sumou približne 60 miliónov eur.

Kombinácia eurofondov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, Nástroja na prepájanie Európy (CEF) a pôžičky z EIB prinesie do slovenskej infraštruktúry 4,7 miliardy eur. Spolufinancovanie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest štát použije na úseky, kde už bola rozbehnutá výstava. S výnimkou úseku R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany II. úsek výstavbu ďalších častí diaľnic a rýchlostných štát rozbieha z vlastných zdrojov. Nový balík na čerpanie eurofondov bude dostupný až od roku 2021.

EIB poskytla tiež pôžičku vo výške 60 miliónov eur Slovenským elektrárňam. Tie by mali získané peniaze použiť na zvýšenie bezpečnosti prevádzkových jednotiek jadrových elektrární v Jaslovských Bohuniciach a v Mochovciach.

Nové súťaže na rýchlostné cesty

V najbližších dvoch mesiacoch rezort dopravy plánuje vyhlásiť dvojicu tendrov. Minister dopravy Árpád Érsek včera povedal, že prvým z nich by mal byť R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany II. úsek. Štát chce začať hľadať zhotoviteľa pre 14,3 kilometra dlhý úsek ešte v decembri tohto roka. Ide o posledný úsek, ktorý bude financovaný z aktuálne dostupného balíka eurofondov.

Následne v januári budúceho roka má na rad prísť vyhlásenie súťaže na úsek rýchlostnej cesty R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška. Úsek s dĺžkou 14,1 kilometra vznikne v polovičnom profile. Jeho súčasťou bude jednorúrový tunel Soroška, ktorý bude dlhý 4 280 metrov. Tunel povedie popod Jablonovské sedlo, v ktorom sa už nachádza železničný tunel. Cestný tunel sa bude nachádzať pod ním. V budúcnosti v prípade potreby bude možné úsek dobudovať na plnohodnotnú rýchlostnú cestu s dvoma jazdnými pásmi.

Video

© Autorské práva vyhradené

43 debata chyba
Viac na túto tému: #eurofondy #diaľnice