V priemyselných častiach Slovenska už nemá kto pracovať

V domácej ekonomike nikdy nebolo také ľahké nájsť prácu ako dnes. Pre nedostatok ľudí v mnohých firmách na podpis pracovnej zmluvy stačí len prejaviť záujem pracovať. Zároveň čoraz viac podnikov dáva šancu aj dlhodobo nezamestnaným. Neustále rastúci objem firemných zákaziek prepísal v apríli tohto roku dejiny slovenského trhu práce. Bez práce je menej ako päť percent ľudí, čo Slovensko naposledy zažilo pred rokom 1991.

21.05.2019 09:00
debata (37)

Dlhodobým problémom Slovenska je to, že v priemyselne rozvinutých regiónoch už nemá kto pracovať a do zaostalejších častí sa firmy nehrnú pre chýbajúcu cestnú infraštruktúru. Aj pre chýbajúce diaľnice sa nemecká automobilka BMW rozhodla svoj nový závod postaviť v susednom Maďarsku. Britský automobilový koncern Jaguar Land Rover sa zas rozhodol pre priemyselne rozvinuté mesto Nitra hlavne vďaka postavenej diaľnici.

Najsilnejšie priemyselné regióny Slovenska sa nachádzajú medzi mestami Bratislava, Nitra, Trnava a v povodí rieky Váh až po Žilinu. V týchto častiach Slovenska riešia podniky nedostatok ľudí dovozom pracovníkov zo zahraničia. Celkovo na Slovensku aktuálne pracuje 71 845 cudzincov a z nich až 37 509 ľudí pochádza z krajín nachádzajúcich sa mimo Európsku únie.

„Pri takzvaných tretiakoch od začiatku roka klesá počet Srbov a naopak rapídne pribúda Ukrajincov. To však nie je na škodu veci, keďže aj historicky majú Ukrajinci k Slovákom veľmi blízko,“ uviedol Richter.

Nie všade prijímajú ľudí

O cudzincov majú dlhodobo najväčší záujem firmy pôsobiace v automobilovom priemysle. „U nás v Srbsku sa bežným ľuďom žije veľmi ťažko, keďže nie sme v Európskej únií, a preto je u nás veľmi málo fabrík. Doma som za celý mesiac tvrdej driny po prepočítaní na eurá zarobila ledva 200 eur a tu mám až 800 eur,“ povedala pre Pravdu Nella Stevanovič.

Tá nakoniec zo Slovenska odišla po tom, čo sa jej aj s kolegyňami podarilo získať pracovné povolenie na lepšie platené pracovné miesto v Nemecku. Domáce firmy dlhodobo upozorňujú, že veľké množstvo zahraničných zamestnancov po získaní pracovných skúseností odchádza za lepšie platenými miestami na západ. Zatiaľ chýba ucelená politika na zamestnávanie cudzincov ochotných pracovať a ich začleňovanie do spoločnosti tak, aby v krajine zostali dlhší čas.

Paradoxne v časoch historicky najnižšej nezamestnanosti sa agentúrnych zamestnancov zbavuje najväčšia súkromná fabrika Volkswagen Slovakia. Bratislavský závod vďaka masívnemu nasadeniu robotov dokáže v budúcnosti vyrobiť viac automobilov s menším počtom ľudí a celkovo príde o prácu až tritisíc prevažne agentúrnych zamestnancov.

Práve pre Volkswagen Slovakia vo veľkom pracovali Srbi a súčasné zefektívnenie výroby môže byť hlavným dôvodom poklesu. Ešte v decembri 2018 totiž pracovalo na Slovensku 13 561 Srbov a v apríli už len 13 092. Do začiatku tohto roka pritom počet Srbov pracujúcich na Slovensku len stúpal. O ľudí z Volkswagenu majú spravidla okamžite záujem iní zamestnávatelia.

VIDEO: Pozrite sa kam až môže klesnúť nezamestnanosť?

Video

© Autorské práva vyhradené

37 debata chyba
Viac na túto tému: #práca #nezamestnanosť