V Nemecku sa prepadla výroba áut, je to problém aj pre strednú Európu

Nedávny prepad automobilovej výroby v Nemecku môže predstavovať problém aj pre ekonomiky krajín strednej a východnej Európy (SVE), pretože v mnohých z nich je automobilový sektor nosným pilierom hospodárstva. Vyplýva to z analýzy bankovej skupiny Erste Group.

21.10.2019 15:55
debata (22)

Podľa analýzy v júni poklesla odhadovaná nemecká ročná produkcia automobilov na 4,7 milióna kusov, čo bolo asi o milión menej v porovnaní s priemernou ročnou produkciou v rokoch 2015 až 2017, a dosiahla úroveň približujúcu sa minimu v roku 2009. Pokles výroby z hľadiska rýchlosti aj objemu veľmi pripomína situáciu v roku 2009.

Údaje o výrobe automobilov v SVE potvrdzujú, že automobilový sektor je nosným pilierom viacerých ekonomík SVE, pretože približne 10 % pridanej hodnoty a 6 až 9 % pracovných miest je priamo, alebo nepriamo prepojených s výrobou automobilov. Takmer každé štvrté novo vyprodukované vozidlo v EÚ bolo zmontované v krajine SVE. Región SVE ročne vyprodukuje približne 4 milióny automobilov a po Nemecku je druhým najväčším producentom v EÚ. Výrobcovia a dodávatelia vozidiel v SVE sú dôležitou súčasťou celosvetových, predovšetkým však nemeckých, automobilových hodnotových reťazcov.

„Pri porovnaní aktuálneho prepadu výroby a predaja automobilov so situáciou v roku 2009 vidíme dva hlavné rozdiely. V roku 2009 bol pokles automobilovej výroby výsledkom negatívneho dopytového šoku vyplývajúceho z rastúcej nezamestnanosti, zníženia disponibilných príjmov domácností a ráznom obrate trendu v kreditnom impulze. V tejto chvíli nie sme svedkami žiadneho z uvedených faktorov, čo naznačuje, že daný pokles nie je iba dôsledkom ekonomického cyklu. Druhý rozdiel, ktorý môže vo veľkej miere vysvetliť nedávny prudký pokles predaja vozidiel, predstavujú významné zmeny v štruktúre predaja automobilov (pokles predaja dieselových vozidiel, zvýšenie predaja elektromobilov),“ uvádza sa v analýze.

Pokles novoevidovaných vozidiel v EÚ bol podľa analýzy spôsobený výlučne poklesom dopytu po dieselových automobiloch. V prvej polovici roka 2019 poklesla evidencia nových dieselových vozidiel v EÚ medziročné o 17 %, a to po tom, ako v roku 2018 medziročne klesla o 18 %. Podiel vozidiel na dieselový pohon medzi novoevidovanými vozidlami klesol v 2. štvrťroku 2019 na 31 %, čo je výrazne menej ako maximum dosiahnuté v roku 2012, a to 55 %.

Po vyvrcholení škandálu „diesel gate“ sa podľa analýzy posilnili plány na zníženie emisií prísnejšími nariadeniami, z čoho jasne vyplynulo, že éra dieselov sa blíži ku koncu. Aj keď dieselové vozidlá zatiaľ neboli úplne zakázané, sú vnímané negatívne a medzi potenciálnymi záujemcami panuje veľká neistota, či budú môcť v budúcnosti využívať takéto automobily bez akýchkoľvek obmedzení. Niekoľko krajín a miest prijalo ambiciózne plány na obmedzenie znečistenia ovzdušia, pričom jedným zo spôsobov splnenia takýchto plánov je zákaz vjazdu dieselových vozidiel do mestských zón. Niektoré krajiny idú dokonca ešte ďalej a v priebehu 10 alebo 20 rokov plánujú zakázať predaj nových benzínových a dieselových automobilov.

Pri podrobnejšom pohľade na predaj automobilov je podľa analýzy Erste Group jasné, že najrýchlejšie rastúcim segmentom sú hybridné elektrické vozidlá (hybridy) a elektromobily (EV), ku ktorým patria aj hybridné vozidlá s možnosťou pripojenia na elektrickú sieť (PHEV). Kombinovaný podiel elektromobilov a hybridov na novoevidovaných vozidlách v EÚ dosiahol v 2. štvrťroku 2019 asi 7,5 % (jednotlivo 2,4 % a 5,1 %). Veľa výrobcov však mešká s dodávkou svojich nových elektromobilov na trh a spotrebitelia musia čakať v poradovníkoch. Niektorí spotrebitelia odkladajú kúpu elektromobilu, lebo čakajú na väčší výber modelov za prijateľné ceny, a taktiež aj na rozvinutejšiu sieť alebo nabíjacie stanice. V štátoch, kde sú elektromobily veľmi obľúbené, klesá aj predaj benzínových vozidiel, čo naznačuje, že sa nepovažujú za žiadanú náhradu dieselov a zákazníci sú ochotní počkať si na „lepšie“ elektromobily.

„V nasledujúcich piatich rokoch môžeme v Európe očakávať výrazné zmeny v štruktúre automobilovej výroby. Počas tohto obdobia môže dôjsť k dočasnému útlmu celkového dopytu a výroby odložením nákupov zo strany zákazníkov, pretože skutočný začiatok éry batériových elektromobilov sa očakáva až po roku 2025. To by mohlo v Českej republike, Maďarsku a na Slovensku viesť k dočasne nižšej trajektórii rastu HDP (teda zníženie automobilovej výroby o 10 % zníži HDP o 1 %). Medzitým dochádza k rozmachu siete nabíjacích staníc a ponuke batérií v Európe. Práve nedostatočná ponuka batérií a výpadky dodávok predstavovali hlavnú prekážku pre vyššiu produkciu elektromobilov v Európe,“ tvrdí analýza Erste Group.

Analýza Erste Group dodáva, že podľa plánov sa bude viac ako polovica európskych batérií vyrábať v SVE (v Poľsku a Maďarsku). Krajiny SVE by mali začať zo zvýšených investícií do elektromobility profitovať hneď, ako výrobcovia automobilov zvýšia produkciu elektromobilov a zamerajú sa na znižovanie nákladov.

22 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #Slovensko #automobilky