Eurofondy na rýchle trate zrejme prepadnú

Modernizácia železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá sa opäť oddiali. Navyše reálne hrozí, že Slovensko príde o európske peniaze venované na jej výstavbu.

17.07.2011 15:09
Vlak, železnica, koľaj Foto:
Ilustračné foto
debata (19)

Úsek, na ktorom by po rekonštrukcii mohli premávať vlaky rýchlosťou 160 km/h, totiž nezačnú opravovať ani toto leto. Tender na jej rekonštrukciu, ktorý vyhrala Skanska s ponukou 201 miliónov eur, sa naťahuje už 18 mesiacov.

Aby eurofondy neprepadli, malo sa so stavbou podľa firmy TSS Grade, ktorá skončila v tendri druhá, začať najneskôr začiatkom júla tohto roka. Keďže ešte nepadlo rozhodnutie súdov, Európskej komisie a samotnej firmy Skanska, trnavská firma o vyčerpaní eurofondov pochybuje.

„Predpokladáme, že Slovensko o tieto peniaze príde, pretože lehota výstavby je 40 mesiacov a konečnú faktúru podľa stanovených pravidiel by mal zhotoviteľ dodať do konca júna 2015,“ pripomenula hovorkyňa firmy TSS Grade Michaela Kroková.

„Je tu možnosť, že by tie peniaze prepadli, ak sa modernizácia nestihne do daného termínu,“ skonštatoval šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Ten ďalej tvrdí, že problém treba hľadať v súčasnom stave súdnictva a vo vymáhateľnosti práva, keďže spor trvá tak dlho.

Dôvodom, prečo sa na trati nič nerobí, je stále prebiehajúci súdny spor medzi firmou TSS Grade a Úradom pre verejné obstarávanie. Stavebná firma zažalovala ÚVO pre jeho rozhodnutie z minulého roka, kde sa víťazom tendra stala Skanska. TSS Grade namietala neobvykle nízku cenu a takisto chyby pri tvorbe ceny, konkrétne nulové a mínusové položky v rozpočte firmy Skanska. Pojednávanie, ktoré sa konalo 13. júla a mohlo odštartovať rekonštrukciu, sa však zrušilo pre námietku víťaznej firmy Skanska. „Môžem potvrdiť, že naša spoločnosť podala námietku zaujatosti, pretože sa domnievame, že existujú určité pochybnosti o nepredpojatosti jedného zo sudcov, ktorí mali vo veci rozhodovať,“ ozrejmila Magdaléna Dobišová zo spoločnosti Skanska.

Podľa informácií Pravdy, ten istý senát rozhodoval aj v prípade žaloby Skanska na ÚVO, keď úrad v roku 2010 zrušil tender na stavbu D3 Strážov – Brodno. „Termín pojednávania bol zrušený a odročený na neurčito, pretože bola vo veci podaná námietka zaujatosti. Keď o nej rozhodne Najvyšší súd SR, bude krajský súd pokračovať v konaní,“ odpovedá Erik Tomus z Krajského súdu v Bratislave. „Je veľmi pravdepodobné, že za obštrukčným konaním ďalšieho účastníka súťaže je snaha oddialiť rozhodnutie vo veci,“ myslí si Michaela Kroková z TSS Grade.

Železnice SR ako vyhlasovateľ tendra sa možného nestihnutia termínu neobávajú. Pripustili však, že zvažujú aj iné riešenia. „Paralelne s tým, ako čakáme na rozhodnutie súdu, pracujeme aj na ďalších variantoch,“ uviedla Dana Hurtová z odboru komunikácie železníc. Podľa Palčáka však zrušiť tender a vyhlásiť novú verejnú súťaž bez rozhodnutia súdu nemôžu.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba