Európa vidí v železniciach budúcnosť, Slovensko ich likviduje

V Rakúsku, vo Francúzsku, Švajčiarsku a v ďalších vyspelých európskych krajinách patrí železničná doprava k najperspektívnejším a prudko sa rozvíja.

31.03.2011 06:00 , aktualizované: 12:03
vlak, železnice, trať, koľaje Foto:
Ilustračné foto.
debata (133)

Tri slovenské štátne železničné spoločnosti však živoria a zápasia s miliardovým dlhom. Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) sa situáciu rozhodlo riešiť najmasovejším prepúšťaním pracovníkov železníc v histórii, rušením množstva vlakových spojov a inými úspornými opatreniami, ktoré v konečnom dôsledku rozvoj železničnej dopravy ešte viac zbrzdia.

Hromadné prepúšťanie železničiarov sa začína už v týchto dňoch. Zhruba do troch rokov by ich malo odísť vyše 5-tisíc. Prepustení pritom majú byť zväčša starší pracovníci s nižšou kvalifikáciou, ktorí môžu spadnúť do aj tak preťaženej sociálnej siete. „Štát ich trestá za to, že zlú situáciu na železnici dlhodobo ignoroval,“ mieni šéf odborového zväzu železničiarov František Petroci. „Ak sa dnes o železniciach hovorí ako o čiernej diere, do ktorej treba neustále nalievať peniaze, tak treba pripomenúť, že aj veľké prepúšťanie neúmerne zaťaží sociálny systém,“ dodáva.

Tisíce môžu zostať bez práce

Správcovská spoločnosť koľajových tratí Železnice SR plánuje už v tomto roku prepustiť 1 700 pracovníkov, ďalších 1 000 pracovných miest zruší do konca roka 2012. Nákladné Cargo chystá odchod 1 800 zamestnancov, z toho 400 k 1. júlu tohto roka a po 700 k 1. septembru 2011 a k 1. januáru 2012. Zo Železničnej spoločnosti SR, ktorá zabezpečuje osobné vlakové súpravy, ubudne do začiatku roku 2014 okolo 620 ľudí, z toho 150 už tento rok. Ďalšie desiatky pracovníkov môžu odísť zo železničných opravárenských závodov, napríklad len ŽOS Zvolen chce aktuálne prepustiť 92 ľudí.

Odborníci síce zníženie počtu zamestnancov zadlžených štátnych firiem považujú za logický krok, ale tiež varujú, že rady prepustených budú znamenať priveľký nápor na sociálny systém.

„Pri neustálom znižovaní prepravných objemov je prepúšťanie nadbytočných pracovníkov nevyhnutné. No platiť im namiesto nízkej mzdy odstupné a dávky v nezamestnanosti tiež nie je východisko. Je nepochopiteľné, ako všetky doterajšie manažmenty štátnych firiem počas uplynulých dvoch desaťročí trestuhodne premrhali potenciál železničnej dopravy na Slovensku,“ hovorí Michal Páleník z Inštitútu zamestnanosti. Pripúšťa, že v tomto štádiu by si jej zlepšenie vyžiadalo už toľké milióny investícií, aké štát ani zďaleka nedokáže zabezpečiť. Navyše je podľa neho k dispozícii len málo vhodných rozvojových projektov, chýbajú analýzy súčinnosti vlakovej dopravy s autobusovou a podobne.

Milióny pohltí aj odstupné

Presnejšie informácie o veku, pracovnom zaradení či regionálnom rozvrstvení tých, ktorí by mali byť prepustení, samotné železničné firmy zatiaľ Pravde nedokázali poskytnúť. „Na tieto otázky je predčasné odpovedať. Výber prepúšťaných iba prebieha. Od 18. apríla s nimi vykonáme individuálne pohovory, dostanú odstupné v zmysle kolektívnej zmluvy,“ uviedol hovorca Železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay.

Podľa Petrociho sa uvažuje s prepúšťaním ľudí všetkých vekových kategórií, od 20 do 62 rokov. „Určite však budú prevažovať tí nad 50 rokov,“ mieni odborár. Pripomína, že v súvislosti so železnicami sa už roky skloňuje pojem „zamestnanecká prestarnutosť“, keďže mnoho pracovníkov v tomto odvetví pôsobí celoživotne a prichádza doň len veľmi málo mladých.

„Zoznamy sa iba spracúvajú, prepustíme však prevažne mužov v strednom či staršom veku, zo všetkých regiónov. Horšiu možnosť uplatnenia očakávame u pracovníkov s úzkou špecializáciou, ktorú možno využiť len na železnici. Až po konečnom schválení revitalizačného plánu a pripravení podkladov pre hromadné prepúšťanie pristúpime k individuálnym pohovorom so zamestnancami, ktorým budú navrhnuté možnosti rozviazania pracovného pomeru v zmysle zákona,“ reagovala hovorkyňa Železníc SR Martina Pavlíková.

„Nateraz možno povedať iba to, že redukcia sa dotkne všetkých profesií a všetkých regiónov Slovenska. Už sme začali s prepúšťaním 285 pracovníkov z administratívy,“ podobne reagoval Martin Halanda zo spoločnosti Cargo. Odstupné pre postihnutých môže podľa odpracovaných rokov dosiahnuť päť až šesť mesačných platov. „Len počas tohto roka plánujeme na odstupnom vyplatiť okolo 9,4 milióna eur,“ spresnil Halanda.

Stratený potenciál pracovných miest

Petroci pripúšťa, že robotu stratí mnoho administratívnych pracovníkov, ktorí sa na podobných pozíciách dokážu uplatniť aj inde. Väčšinou sa však podľa neho budú prepúšťať ľudia z robotníckych profesií – výhybkári, výpravcovia, traťoví robotníci, údržbári, elektrikári, zámočníci, sprievodcovia osobných aj nákladných vlakov a podobne.

V tejto súvislosti zároveň upozorňuje, že práve železnice predstavujú „obrovský priestor pre zvyšovanie zamestnanosti“. „Väčšina krajín najmä v období krízy investuje milióny do rozvoja infraštruktúry. Pochopili, že železničná doprava je rýchla, príjemná, bezpečná, ekologická. Rakúšania chcú dokonca vlakmi prepravovať kamióny a chrániť si tak cestnú sieť. My si naše diaľnice pokojne necháme ničiť ťažkou tranzitnou dopravou,“ vymenúva. „Keby sa napríklad mala realizovať širokorozchodná, boli by sme blázni, keby sme sa o ňu nepobili!“ mieni.

Na rekvalifikáciu prepustených už síce vláda v rámci národného projektu pre pomoc hromadne prepúšťaným predbežne vyčlenila sedem miliónov eur, odborári však nie sú presvedčení, že to bude na riešenie vážnej situácie stačiť. Chcú preto o probléme ďalej rokovať a o stretnutie požiadali aj premiérku Ivetu Radičovú, ktorá ich sľúbila prijať.

Situácia v štátnych železničných firmách
 
spoločnosť celkový dlh koľko zamestnancov prepustia
     
Železnice Slovenskej republiky 200 miliónov eur 2 700
     
Železničná spoločnosť Slovensko vyše 150 miliónov eur 620
     
Železničná spoločnosť Cargo asi 600 miliónov eur 1 800
     
Spolu takmer miliarda eur 5 120
     
Zdroj: Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a železničné spoločnosti

© Autorské práva vyhradené

133 debata chyba