Objavil sa ďalší človek z Interblue - kamarát Jána Slotu

Slovenská vláda bola na predaj emisií absolútne nepripravená a Interblue Group iba využila legálnu príležitosť. Tvrdí to bývalý projektový manažér Interblue Group Rastislav Bilas, pochádzajúci z Prešova. Na Švajčiarsko, ktoré obchod vyšetruje pre podozrenie z prania špinavých peňazí, sa chystá podať viaceré žaloby. Doteraz ho vypočula len slovenská polícia.

24.03.2010 16:50 , aktualizované: 19:23
Rastislav Bilas
Niekdajší projektový manažér Interblue Rastislav Bilas počas tlačovej besedy.
debata

Bilas sa na Slovensku objavil ako ďalšia postava podivného obchodu, ktorým podľa prokuratúry prišli daňoví poplatníci o 66 miliónov eur. Potvrdil, že jediným majiteľom firmy Interblue bol Čech, žijúci v Miami, Marek Pleyer, golfista a obchodník, spravujúci prebytočné peniaze známych ľudí najmä z oblasti športu. Emisie chcel podržať, kým stúpne ich cena, aby tak zhodnotil peniaze klientov. Všetko však skomplikovali médiá, ktoré začali pátrať po pozadí obchodu.

Napojenie na politikov Bilas odmieta, hoci sa roky pozná s predsedom SNS Jánom Slotom. V roku 1992 sa stretli ako motorkári a tykajú si. Hovorili spolu aj o emisiách, Slota sa ho vraj nikdy nespýtal, kto stojí za Interblue. Ministerstvo životného prostredia donedávna spravovala Slotova strana. O Bilasovi sa hovorí aj ako o sivej eminencii obchodu so zbraňami. Priznáva kamarátstvo s Miroslavom Simom, vedúcim služobného úradu ministerstva obrany, ktorý je blízky podpredsedovi Smeru Robertovi Kaliňákovi.

Od začiatku sa o emisie zaujímal Norbert Havalec. Pripravoval sa od roku 2005, keď Kjótsky protokol krajinám umožnil obchodovať s nimi. Po nástupe vlády Roberta Fica pripravoval Havalec predaj emisií na ministerstve životného prostredia, bol externým poradcom ministrov za SNS Jaroslava Izáka a Jána Chrbeta. Zároveň bol projektovým manažérom firmy Interblue Group LLC, s ktorou podpísal štát zmluvu na predaj všetkých emisných limitov do roku 2012 za 5,05 eura za tonu.

Havalec pripravoval obchod na strane predajcu aj kupujúceho. Na ministerstvo chodil, hoci s ním nikdy nemalo nijakú zmluvu. „Havalec nebol oficiálnym poradcom ministra, teda nebol potvrdený písomne,“ uviedla hovorkyňa rezortu Jana Kaplanová. Na jeho počítači bola urobená analýza trhu s emisiami pre vládu. V nej sa okrem iného klamne tvrdilo, že voľné kvóty emisií CO2 sa nemôžu prenášať do ďalšieho roku, preto ich musí Slovensko urýchlene predať.

Zmluva je podľa terajšieho ministra za Smer Jozefa Medveďa výhodná len pre Interblue. Bilas hovorí, že vinou absolútne nepripraveného a amatérskeho ministerstva. Prekvapilo ich, keď im poslalo na podpis 9-stranový dokument. Ich zmluvy o predaji slovenských emisií konečným kupcom mali 70 strán. Novinárom povedal, že ako obchodník nemal prečo váhať. Ak by ste chceli od banky hypotéku a ona by vám dala podpísať jeden papier, kde by bolo akurát to, že ju splatíte, tiež by ste ju zobrali, vysvetlil. Interblue predala 15 miliónov ton do Slovenska štyrom kupujúcim, jednému napríklad za 8 eur za tonu.

Pleyer predal v januári firmu aj so záväzkami ďalšiemu Čechovi Milanovi Růžičkovi, pretože mu vraj naháňačka médií zničila život. Bilas vraví, že bol pri prevode, Ružička je právoplatným nástupcom a pre SR zmluvnou stranou. Ministerstvo životného prostredia však trvá na tom, že nový majiteľ nástupníctvo nepreukázal a Slovensko tak považuje zmluvu s Interblue za neplatnú. Podľa Bilasa je na účte Interblue vo Švajčiarsku stále 15 miliónov eur ako doplatok Slovensku za zelené projekty. Dokumentácia, ktorú ministerstvo poslalo, je však nedostatočná, a preto peniaze do štátnej pokladne neprišli.

debata chyba