Fico: Banky sľúbili peniaze na diaľnicu do Košíc

Banky prisľúbili poskytnúť peniaze na výstavbu piatich chýbajúcich úsekov diaľnice D1 od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice, ktoré sú súčasťou projektu súkromno-verejného partnerstva (PPP projekt).

16.10.2009 17:19 , aktualizované: 18:26
Robert Fico Foto:
Premiér Robert Fico
debata

Financovanie by sa malo definitívne uzavrieť v polovici februára budúceho roka. Vyplýva to z vyjadrení premiéra Roberta Fica (Smer-SD), ktorý sa v piatok zúčastnil na spustení prípravných stavebných prác na D1. Spolu s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym slávnostne poklepal základný kameň pri ústí zakonzervovaného tunela Višňové-Dubná skala.

Podľa nedávnych informácií financovanie výstavby severných úsekov diaľnice zo súkromných peňazí bolo otvorené, lebo konzorcium firiem, ktoré zákazku dostalo, zatiaľ od bánk potrebné peniaze nedostalo. Vláda preto schválila dodatok ku koncesnej zmluve, v ktorej posunula firmám termín na ich získanie do 15. februára 2010.

„Podpísali sme koncesnú zmluvu, koncesná zmluva stanovila finančné podmienky. Banky sa zaviazali, že to budú financovať, vrátane medzinárodných bánk, či je to EIB (Európska investičná banka) alebo EBRD (Európska banka pre obnovu a rozvoj). Ale ešte sú rokovania s bankami, pokiaľ ide o spôsob, akým sa to bude celé prefinancovávať. Stavba ale už ide, už začína,“ poznamenal Fico.

Päť diaľničných úsekov by vraj mohli dokončiť za dva až dva a pol roka. Súčasťou konzorcia, ktoré tender na výstavbu a prevádzku severnej časti diaľnice D1 vyhralo, sú tiež slovenské spoločnosti Doprastav a Váhostav.

Investičné náklady na 75 kilometrov diaľnice, ktorej súčasťou budú aj štyri tunely a 106 mostov, odhadol premiér Fico na 2,1 miliardy eur. Minister dopravy Ľubomír Vážny doplnil, že za 30 rokov splácania zaplatí štát za výstavbu, prevádzku aj údržbu týchto piatich úsekov približne 4,2 miliardy eur.

Podľa Fica sa v piatok na 25 kilometroch začínajú prípravné stavebné práce s celkovými nákladmi 17,8 milióna eur, súčasťou prác bude odstraňovanie vegetácie a dodatočný geologický a archeologický prieskum.

Práce na náročných úsekoch tunelov v okolí Žiliny, ktorých súčasťou je aj najdlhší osemkilometrový tunel Višňové-Dubná skala, by sa podľa premiéra mali rozbehnúť v máji 2010, kedy očakáva finančné uzatvorenie projektu. Podpis koncesnej zmluvy je dohodnutý už na 5. novembra. Minister Vážny odhadol investičné náklady tohto 27 kilometrov dlhého a geograficky najnáročnejšieho úseku na 1,9 miliardy eur, čas výstavby by nemal presiahnuť 3,5 až 4 roky.

Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami by podľa Vážneho mala byť dokončená bez tunelových úsekov v roku 2012 a spolu s tunelmi v roku 2014 a to v súvislosti s realizáciou dvoch balíkov projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na úsekoch D1 medzi Martinom a Prešovom a Žilinou a Martinom.

debata chyba