Inak, krátko po voľbách analytici predpovedali, že Smer začne po prvých rokoch vládnutia zákonite klesať. Namiesto toho však rastie. A rastie a rastie… A do istej miery zaslúžene.
Smer je dnes jediná strana, ktorá na sebe tvrdo pracuje. Neprejde jediný týždeň, aby sa Fico nehral na záchranára – pred Maďarmi, pred SPP, elektrárňami, pred bankami. A všetko to robí bez konkurencie. SNS sa nemo prežiera. HZDS vyschlo. Pravica vylihuje. A keď si občas sadne a zavrčí na Fica, väčšinu ľudí to trpko pobaví. Pozerať sa na Dzurindu s Miklošom, ako práve oni zápasia proti klientelizmu, je úsmevné…
Ficova marketingová mágia je jednoduchá. Takmer primitívna. Funguje na obratnom budovaní zdania. Obrazu. Ilúzie. Magické a doslova čarovné na tom je, že zdanie vôbec nemusí súvisieť s realitou. Dokonca môže byť aj opačné. Malý príklad: Fico sa v piatok nahneval a pohrozil, že pritlačí na banky, aby prestali obmedzovať úvery. Ľudia sa potešili, že majú silného a odvážneho premiéra, ktorý s kapitalistami urobí poriadok. V skutočnosti pritom všetko dopadlo presne opačne. Banky pritlačili na Fica. Vynútili si štátne záruky za poskytovanie komerčných úverov. Ale o tom už premiér zdvorilo mlčí. A premýšľa, na koho pritlačí zajtra. Podobne to vyzeralo s bojom vlády proti finančnej kríze. Tvárila sa, že je pripravená a kedykoľvek energicky zakročí. V skutočnosti však na protikrízové programy nevyčlenila ani korunu. Slota a Mečiar nedovolili prekopať rozpočet 2009.
Ficov svet je postavený na riskantnom, krehkom, ale dobre prepracovanom budení zdania. A zatiaľ sa mu celkom darí. Zdá sa…