Ak zafinancujú DSS diaľnice, sporitelia prídu o vyššie výnosy

Ak by do financovania diaľnic na Slovensku mali byť zapojené dôchodkové fondy, sporitelia môžu na dlhé roky zabudnúť na vyššie výnosy. Krajine a novým cestám by možno pomohli, no zaplatili by ich zo svojich dôchodkov. Uviedol to Michal Nalevanko, riaditeľ poradenskej spoločnosti The Benchmark Research & Consultancy.

19.12.2010 17:45
peniaze, úver, poplatky, platba, zdravotníctvo,... Foto:
Ilustračné foto
debata (7)

Snaha o získanie úspor z druhého piliera do financovania diaľnic prichádza podľa neho od politikov, nie od dôchodkových správcovských spoločností.

„Ak politici chcú použiť na budovanie diaľnic druhý pilier, má to zmysel len vtedy, ak z neho získajú peniaze lacnejšie ako inde. To ale nie je v záujme sporiteľov, pre nich je výnos rozhodujúci,“ povedal Nalevanko.

Otázka výnosov by podľa neho mala byť prvoradá aj v tejto diskusii. „Svoje dôchodky budú sporitelia dostávať v peniazoch, nie v kúskoch diaľnic. V otázke financovania diaľnic sú súkromnými investormi, nie charitatívnym spolkom,“ zdôraznil.

Politici by sa podľa Nalevanka mali usilovať o to, aby dôchodkové fondy a celý druhý pilier nebol závislý od štátu. „Hlavným dôvodom takýchto zásadných reforiem je, aby v budúcnosti neboli dôchodky vyplácané výlučne zo štátnej kasy. Ak sú penzijné fondy tvorené hlavne dlhmi štátu voči budúcim dôchodcom v podobe rôznych dlhopisov, nič sa nezmení, dôchodky budú stále financované štátom. Sporenie na dôchodok v tomto prípade poslúži len ako účtovná finta,“ dodal Nalevanko.

Hoci sa o možnom zapojení penzijných fondov do financovania diaľnic hovorí v súvislosti s plánovanými zmenami v druhom pilieri, podľa Nalevanka by sa nemalo o nich rozhodovať rýchlo. „Sú zmeny, ktoré môžu politici urobiť pri dobrej vôli okamžite. Financovanie diaľnic je ale projektom niekoľkých desaťročí, s vlastnými ekonomickými a najmä politickými rizikami. Takéto rozhodnutia sa nerobia z večera do rána,“ uzatvára Nalevanko.

7 debata chyba