Figeľ dal Skanske vopred 20 miliónov, odísť nemieni

Vládne KDH má dvojaký meter. Kým v roku 2008 chcelo vtedajšieho ministra financií Jána Počiatka (Smer) odvolať za to, že ešte pred rozhodnutím súdu v kauze Tipos zaplatil odškodné 14 miliónov eur, teraz sa mu rovnaký postup jeho ministra a predsedu KDH Jána Figeľa zdá v poriadku.

30.09.2011 20:00 , aktualizované: 01.10.2011 15:00
Ján Figeľ Foto:
Minister dopravy Ján Figeľ.
debata

Figeľ totiž ako minister dopravy tiež nečaká na verdikty súdov a odškodňuje. Z peňazí daňovníkov Figeľov rezort cez Národnú diaľničnú spoločnosť odklepol takmer 20 miliónov pre firmu Skanska, ktorá si peniaze nárokovala za výstavbu bratislavského tunela Sitina. Tunel sa tak predražil na 135 miliónov eur.

Bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) pri nástupe Figeľa na ministerstvo avizoval, že Skanska bude v kurze, keďže k nej mala blízko firma hlavného poradcu ministra. Z troch diaľničných tendrov na verejnej D1 však firma zatiaľ skončila medzi porazenými. Teraz však prišlo nečakané odškodnenie za Sitinu, o ktorom sa verejnosť dozvedela mesiac po podpise, aj keď ide o jednu z najväčších náhrad v histórii krajiny. Rezort dopravy však odmieta, že by tým ukrátil štát. Tvrdí, že právne analýzy ukázali, že ak by sa so Skanskou nedohodol, štát by prišiel ešte o vyššiu sumu.

„Národná diaľničná spoločnosť svojím konaním nielen ušetrila takmer 4,5 milióna eur na súdne spory a úroky z omeškania, ale vyrokovala aj 58-percentnú zľavu na úroky z omeškania,“ odkázal Figeľ cez hovorcu rezortu Martina Krajčoviča, ktorý dodal, že minister vzhľadom na všetky tieto skutočnosti považuje otázky o odstúpení za nemiestny žart. V minulosti však práve ľudia z KDH naznačovali, že je neetické, ak štát odškodňuje skôr, ako o tom rozhodne súd.

Popri právnych analýzach sa pri odškodnení pre Skansku rezort dopravy opiera aj o verdikt komisie pre riešenie sporov z polovice minulého roka, ktorá dala v spore za pravdu Skanske. „Komisia pre riešenie sporov, ktorú tvorili uznávaní právnici na Slovensku a v Čechách, jednomyseľne potvrdila nárok združenia Taisei Skanska,“ dodal Krajčovič.

Medzi Skanskou a ministerstvom dopravy podľa Vážneho existuje prepojenie. Figeľov hlavný poradca Marián Kolník totiž v minulosti pracoval vo firme Lafarge. „Táto spoločnosť je v stavebnej praxi známa ako betonárska loby, ktorá má blízko k spoločnosti Skanska,“ vyjadril sa Vážny. Skanska tieto tvrdenia odmietla ako nerelevantné a hraničiace s poškodzovaním dobrého mena firmy.

Podobné prípady v minulosti viedli členov súčasnej koalície k žiadostiam na padanie hláv, napríklad pri kauze Lemikon. Takisto teraz už bývalí funkcionári Fondu národného majetku od piatku podľa informácií Pravdy čelia obvineniu vyšetrovateľa Úradu boja proti korupcii, pretože vyplatili odškodné v kauze motešického žrebčína ešte pred vyrieknutím rozsudku na prvostupňovom súde.

Teraz sú však členovia súčasnej koalície vo svojich vyjadreniach opatrní a Figeľov pád nežiadajú. „Verím, že pán minister konal v najlepšom úmysle ochrániť verejný záujem. Určite sa ho na to opýtam,“ hovorí poslanec SDKÚ Ivan Štefanec. Ani šéf ďalšej strany, ktorá pred tromi rokmi žiadala odvolanie Počiatka, zatiaľ dôvody na odvolanie Figeľa nevidí, môže sa to však zmeniť. „Predpokladám, že ak nie je všetko v poriadku, tak z toho môže vzniknúť problém,“ povedal ku kauze šéf Mostu Béla Bugár.

V súčasnosti mimoparlamentná SMK však Figeľa kritizuje. „Nevyzerá to transparentne ani v prospech štátu. V prípade Lemikon sme iniciovali odvolanie pána Počiatka, podobný postup je namieste aj pri pánovi Figeľovi,“ zdôvodňuje predseda SMK József Berényi.

Naopak, podpredseda KDH Július Brocka tvrdí že Počiatkova kauza Lemikon a Figeľova kauza mimosúdneho odškodnenia Skansky sa porovnávať nedajú. „To nemyslíte vážne, že porovnávate tieto dva prípady?“ odpovedal Brocka.

Samotná Národná diaľničná spoločnosť priznáva, že sa riadila verdiktom spomínanej komisie a právnymi analýzami, na rozhodnutie rozhodcovského súdu pri Medzinárodnej obchodnej komore v Paríži sa však nepočkalo.

Združenie Taisei Skanska odškodnenie získalo za nezaplatené faktúry za stavbu bratislavského tunela Sitina, ktoré vznikli ešte v čase, keď rezort dopravy riadil Ľubomír Vážny. Odmietnutie zaplatenia vtedy rezort zdôvodnil tým, že sú predražené. Stavbári mali dodatočne oceniť použitý stavebný materiál vyššou cenou ako uviedli v rozpočte pre výberové konanie. Kým teraz Figeľ Skansku odškodňoval, predtým štát dva spory s firmou o peniaze za Sitinu vyhral.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba