Figeľ kritizuje prepúšťanie v Cargu, má odísť 600 ľudí

Predseda KDH a bývalý minister dopravy Ján Figeľ považuje avizované hromadné prepúšťanie 600 zamestnancov Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia za nezodpovedné opatrenie. Na utorkovom brífingu v parlamente pritom kritizoval premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Jána Počiatka za nečinnosť.

04.12.2012 16:57
Ján Figeľ, RegioJet Foto:
Exminister dopravy Ján Figeľ
debata (3)

„Zatiaľ čo minister dopravy ruší ďalšie istoty ľudí ako jediný akcionár tejto firmy, premiér Fico sa nečinne prizerá. Považujem to za nezodpovednosť, pretože Cargo bolo v podstate ozdravenou firmou po tom, čo sme ju prebrali takmer v bankrote,“ povedal Figeľ. Predseda KDH bol ministrom dopravy od júla 2010 do apríla tohto roku.

Exministra dopravy prekvapilo, že v Cargu, ktoré bolo v podstate ozdravené, sa v súčasnosti dejú rozhodnutia, ktoré ho môžu znovu „dostať do marazmu“. Zároveň sa spýtal, kedy príde Fico na kontrolný deň na ministerstvo dopravy, a či by nemal zároveň vyškrtnúť jedného člena vlády pre dianie v rezorte dopravy.

„Na jednej strane sa ide prepustiť 600 ľudí. Je to najväčšie číslo zo všetkých firiem, ktoré už ohlásili hromadné prepúšťanie. Žiadna súkromná firma také veľké číslo neohlásila. Ministrovi Počiatkovi po tom, čo zastavil, alebo zabrzdil veľké investície, rozplánované alebo pripravené na tento rok, po tom, čo sa zrazili vlaky, po tom, čo aj vďaka lajdáckemu prístupu spadla diaľničná stavba, nevadí takéto konanie u jednej z najväčších štátnych firiem?“ spýtal sa Figeľ.

Vláda Ivety Radičovej na jar 2011 schválila program revitalizácie troch štátnych železničných spoločností, ktorý pripravil rezort dopravy pod vedením Figeľa. Súčasťou plánu bolo prepustenie okolo päťtisíc z 31 tis. zamestnancov železničného sektora, vrátane Carga, a finančné ozdravenie železničných firiem.

Šéf KDH pripomenul slová Fica, ktorý ako opozičný politik pred sídlom Carga vlani v marci ostro kritizoval revitalizáciu železničných spoločností ako ich likvidáciu. „Myslím si, že likvidácia bola naštartovaná prvou Ficovou vládou, našťastie nebola dotiahnutá, ale obávam sa, že sa môže začať znovu starý známy proces“, povedal. Cargo podľa Figeľa v rokoch 2009 a 2010 vykázalo stratu takmer 127 mil. eur, resp. 123 mil. eur. „Podarilo sa nám aj vďaka aktívnej obchodnej politike stlačiť tento výsledok na takmer vyrovnaný za minulý rok a plánovaný úplne vyrovnaný v tomto roku,“ dodal líder KDH s tým, že tento pozitívny trend mal pokračovať.

Ministerstvo dopravy uviedlo, že Cargo pristupuje k prepúšťaniu pre pokles prepravných výkonov, ktoré pociťujú štátni železniční dopravcovia v celej Európe. „Program optimalizácie je prerokovaný s predstaviteľmi odborov, ktorí si tiež uvedomujú nutnosť tohto kroku. Počet 600 pracovníkov je maximálne číslo pre rok 2013 a nie je definitívne. Ministerstvo dopravy a vedenie ZSSK Cargo budú vyvíjať maximálne úsilie, aby skutočný počet prepustených bol čo najnižší,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Spoločnosť podľa neho poskytne všetkým prepusteným okrem odstupného aj bezplatné pracovno-právne poradenstvo, pričom títo ľudia budú prednostne oslovení, keď bude Cargo alebo ktorákoľvek iná štátna železničná spoločnosť prijímať nových ľudí.

Prepúšťanie podľa ministerstva dopravy nikoho neteší. Zaráža ho však, že optimalizáciu kritizuje práve predseda KDH, ktorý za necelé dva roky na stoličke ministra dopravy prepustil z Carga takmer dvetisíc ľudí. „Súhrnne vyhodil na dlažbu vyše 4000 železničiarov, za čo ho kritizovala aj jeho vlastná premiérka. Nevieme, čo si pán Figeľ predstavuje pod pojmom ozdravená spoločnosť, faktom je, že Cargo zanechal súčasnému vedeniu v plánovanej strate 24 mil. eur. Pre svojich politických nominantov zabezpečil zlaté padáky vo výške takmer pol milióna eur,“ informoval Kóňa. Keby táto suma nebola vyplatená, podľa rezortu by stačila na priemerný mesačný plat vyše päťsto zamestnancov Carga.

Cargo vlani vykázalo stratu 331 tis. eur, tá však podľa informácií agentúry SITA mala byť len účtovnou operáciou. Znížením ceny za dopravnú cestu Cargo síce ušetrilo 80 mil. eur, ale túto sumu museli zaplatiť Železnice SR ako správca železničnej infraštruktúry. Ďalších desať miliónov eur malo Cargo získať predajom železničných diep do Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. Cargo tak malo na tento rok naplánovanú stratu 24 mil. eur.

3 debata chyba