Figeľ: Stavba diaľnice D1 bez PPP projektov ušetrí štátu dve miliardy

Financovanie výstavby diaľnic zo štátneho rozpočtu a z eurofondov je podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) pre štát výhodnejšie ako cez predražené projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP).

24.02.2012 15:34
Severná D1, diaľnica Foto:
Ilustračné foto
debata (62)

Stavebné náklady na zatiaľ rozostavaných úsekoch diaľnice D1, ktoré mali byť spolu s ďalšími pôvodne postavené v rámci prvého balíka PPP, sú podľa neho lacnejšie zhruba o 700 mil. eur. Minister dopravy vyslovil presvedčenie, že po vysúťažení stavieb zostávajúcich úsekov na severnej diaľnici sa úspory štátu zvýšia na približne 2 mld. eur.

Figeľ tvrdí, že keby sa realizoval prvý a tretí balík PPP, štát by počas 30 rokov splatil koncesionárom spolu 17 mld. eur, pričom až 10 mld. eur by predstavovali poplatky bankám a akcionárom. „To sú príjmy takmer celoročné z hľadiska daní nášho štátu. Tomu sa hovorí naozaj megapodvod na občanoch,“ povedal Figeľ. Štát si v roku 2009 vedel požičiavať za 4– až 5-percentný úrok, ale vtedajšia vláda Roberta Fica (Smer-SD) podľa ministra chcela financovať PPP s úrokom takmer 10 % ročne. „Ten, ktorý sa pasuje opakovane do roly bojovníka proti finančným skupinám, zaviazal vládu a v jej mene všetkých daňových poplatníkov platiť práve bankám a finančným inštitúciám ťažké miliardy eur,“ dodal Figeľ. Využívanie formy PPP pri stavbe diaľnic by malo byť podľa neho iba doplnkové a výhodné aj pre štát, pričom si vie predstaviť uplatnenie tohto modelu napríklad pri financovaní stavby obchvatu Bratislavy na D4.

V prípade realizácie prvého a tretieho balíka PPP, ktoré Figeľ zastavil po príchode do funkcie ministra dopravy v roku 2010, by ročná platba štátu za dostupnosť diaľničných úsekov dosiahla okolo 500 mil. eur. Toľko Slovensko na diaľnice doposiaľ ročne ešte neinvestovalo a muselo by obmedziť ich ďalšiu výstavbu. Minister tvrdí, že štát by v dôsledku toho musel znížiť svoje výdavky, napríklad na starobné dôchodky o 14 %, na školstvo o 20 %, na sociálne veci o štvrtinu, na pôdohospodárstvo o 40 % a na platy učiteľov na všetkých stupňoch škôl o 60 %. Zároveň by bolo potrebné zvýšiť daň z pridanej hodnoty na 23 % alebo daň z príjmov fyzických osôb na 24 %. „Ak budem vo vláde alebo na tomto poste, nedovolím, aby boli takéto projekty na Slovensku realizované,“ povedal o predražených a pre štát nevýhodných projektoch PPP, ktoré plánovala realizovať bývalá vláda. Zároveň varoval slovenskú verejnosť pred realizáciou podobných projektov v budúcnosti.

Figeľ ďalej informoval, že za vyše roka a pol súčasnej vlády začala výstavba 56 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, pričom prácu získalo 4 200 ľudí. „Väčšiu časť financií na stavebné náklady nám hradí Európska únia. Toto je rozumné, výhodné, efektívne a, samozrejme, transparentné, pretože únia žiada kontrolu vopred, počas a po výstavbe,“ dodal Figeľ.

Poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD) reagoval tým, že minister Figeľ počas svojho pôsobenia vo funkcii nepostavil ani kilometer diaľnic. „Namiesto toho celé dva roky len účelovo narába s fiktívnymi číslami z projektov, ktoré vôbec neboli realizované. Najväčšími investíciami ministerstva pod vedením Figeľa boli dve mimosúdne vyrovnania s firmou blízkou jeho bývalému poradcovi v celkovej výške 36 mil. eur,“ uviedol Vážny. Podľa exministra dopravy Ficova vláda odovzdala počas štyroch rokov do užívania 140 kilometrov hotových diaľnic a novej vláde prenechala 90 kilometrov rozostavaných diaľnic a rýchlostných komunikácií. „Ich súčasťou bol aj úspešný PPP projekt R1, ktorý minister Ján Figeľ s takou chuťou slávnostne otváral,“ dodal Vážny.

Koncom októbra minulého roka bola v rámci druhého balíka PPP, ktorý sa realizuje ako jediný z pôvodných troch projektov, odovzdaná do užívania rýchlostná cesta medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke 46 kilometrov. V lete tohto roka má byť dokončený aj severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke takmer 6 kilometrov.

62 debata chyba