Figeľ: Súkromná diaľnica pri Žiline môže byť o 30 percent lacnejšia

Výstavba diaľničného úseku medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou formou verejno-súkromného partnerstva (PPP) by sa mala začať na jar 2011. V porovnaní s predošlým finančným návrhom by mali reálne náklady na výstavbu úseku klesnúť o 30 %. Ročne by to tak predstavovalo úsporu na úrovni 277 miliónov eur po dobu 30 rokov, informoval minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Figeľ (KDH). K finančnému uzatvoreniu projektu by malo dôjsť najneskôr do konca novembra 2010.

27.10.2010 14:19 , aktualizované: 14:30
Diaľnica pri Žiline Foto:
Ilustračné foto
debata (264)

„Výstavba diaľnic na Slovensku sa nezastavila ani nezastaví. Možno sme iba niekomu zastavili osobitné zámery alebo obchody, ktorým sa niekedy hovorí aj kšefty. Predchádzajúci balík nemal finančné krytie ani na šiesty pokus. Celková redukcia ceny na tak náročnom úseku vytvára ponuku, ktorá je pre SR zaujímavá a prijateľná,“ konštatoval.

Koncesionárska spoločnosť Žilinská diaľnica, s.r.o. na posledných rokovaniach s ministerstvom dopravy o podmienkach financovania projektu navrhla 30-percentné zníženie nákladov na výstavbu a prevádzku vzhľadom na priaznivý vývoj ceny peňazí.

Podľa dodatku ku koncesnej zmluve má štát po vybudovaní diaľnice splácať koncesionárovi ročne 277 mil. eur, čo by za 30 rokov koncesie predstavovalo zhruba 8,5 mld. eur, pričom samotné stavebné práce mali stáť 1,99 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. „Už teraz je ten rozdiel zaujímavý, vážny a dôležitý pre celkové posúdenie a zároveň očakávam jeho ďalšiu redukciu práve kvôli cene peňazí. Slovensko môže poistiť úrokovú sadzbu, to znamená cenu peňazí k dátumu uzavretia zmluvy, a tým pádom získať ešte ďalšiu redukciu na celkovej cene za dostupnosť, teda jednoročnej platby,“ povedal ďalej Figeľ.

Podľa ministra dopravy je 30-percentné zníženie hodnoty projektu reálne a ako ubezpečil koncesionár aj dosiahnuteľné. Figeľ kladne odpovedal na otázku, či môže byť projekt finančne uzatvorený do konca novembra. „V jari by sa mohlo začať reálne s výstavbou. Detaily, či už časové alebo iné, vám môžem oznámiť po ukončení rokovaní, ale doterajší stav ma oprávňuje, keďže došlo aj k písomnej výmene nových pozícií, k tejto informácii. V nedeľu je uzávierka nateraz platného dodatku k zmluve, ale keďže došlo k takémuto posunu, je to nová situácia,“ dodal Figeľ.

V prvom roku volebného obdobia plánuje rezort dopravy otvoriť na Slovensku výstavbu na celkovo 175 kilometroch polovičného diaľničného profilu. „Tento rozsah je podstatný a hovorí o dynamike, ktorú chceme dosahovať a aj o rozsahu investícií, ktoré v tejto oblasti má. Pre porovnanie, v období rokov 2006 až 2010 bolo, resp. bude v SR dokončených 263 km diaľnic a rýchlostných ciest v polovičnom profile,“ uzavrel.

264 debata chyba