Figeľov rezort pochybne minul 17–tisíc eur

Spoluzakladateľ KDH Peter Mach za ministerstvo dopravy podpísal obchod s firmou vybratou v pochybnej súťaži.

07.02.2011 12:00
Televízor, televízia, obchod Foto:
Na príjem digitálneho vysielania je potrebný novší televízny prijímač alebo špecializované zariadenie, ktoré signál spracuje aj pre starší typ televízora.
debata (23)

Zákazku v hodnote viac ako 17–tisíc eur získala firma Miroslava Kollára HTC Media Consulting za to, aby informovala starostov a primátorov o vypínaní starých televíznych vysielačov. Ministerstvo ju vybralo spomedzi celkovo troch účastníkov, ktorých oslovilo. Kollár pritom figuruje nielen vo vybratej firme, ale pôsobí aj v ďalšom účastníkovi súťaže, Mediálnom inštitúte. Tretieho súťažiaceho, Výskumný ústav spojov, pred siedmimi rokmi založilo samotné ministerstvo dopravy.

Mach pracuje ako vedúci služobného úradu rezortu Jána Figeľa (KDH).„Môžem vám povedať len toľko, že podpisujem dokumenty, o ktorých moji podriadení tvrdia že sú v súlade s predpismi,“ odpovedal Mach na otázku, prečo podpísal zmluvu s firmou vybratou v utajenej súťaži. Nechcel však odpovedať na otázku, či si preveruje, že predložené dokumenty sú v súlade s predpismi i morálkou, a telefonát skončil. KDH stále tvrdí, že presadzuje princíp otvorenosti a transparentnosti na všetkých úrovniach štátu.

Ministerstvo výber bráni. „Ministerstvo vykonalo prieskum trhu písomným oslovením troch možných riešiteľov a vybralo uchádzača s najnižšou ponúknutou cenou,“ napísal vo svojom stanovisku tlačový odbor Figeľovho rezortu.

Odborníci na transparentnosť taký výber firiem kritizujú. „Tento prípad vyvoláva pochybnosti, či bol naplnený zámer predpisov, ktoré hovoria o transparentnos­ti,“ myslí si Ivan Rončák z Transparency International Slovensko. Dodáva, že keby ministerskí úradníci oslovili viac firiem, štát mohol minúť menej peňazí. „Podľa nášho prieskumu každý uchádzač súťaže znižuje výslednú cenu o viac ako päť percent,“ zdôvodňuje Rončák.

Kollár tvrdí, že o účasti Mediálneho inštitútu v súťaži o získanie zákazky na informovanie starostov sa dozvedel až od denníka Pravda. „Momentálne som člen správnej rady Mediálneho inštitútu, čo znamená, že sa stretneme raz za rok pri prerokovaní výročnej správy,“ povedal Kollár.

Kollárova firma podľa zmluvy bude musieť zlepšiť informovanosť obyvateľstva pred plánovanou ďalšou vlnou vypínania starých vysielačov televízneho signálu, ktorá sa začne už v marci. Desaťtisíce rodín v šiestich regiónoch Slovenska prídu o starý signál niektorých televízií bez toho, aby o tom doteraz vedeli. Ide o súčasť prechodu z analógového na digitálne vysielanie prijímané cez anténu. Prvá vlna prebehla už v novembri a mnohé rodiny namiesto sledovania programu televízií videli iba zrnenie. Na príjem digitálneho vysielania je totiž potrebný novší televízny prijímač alebo špecializované zariadenie, ktoré signál spracuje aj pre starší typ televízora.

„Okrem iného usporiadame tridsať školení starostov a primátorov na prakticky celom Slovensku. Do všetkých lokalít budú musieť vycestovať experti, ktorí šéfom obcí a miest dôkladne, ale pritom ľudsky vysvetlia, na čo majú obyvateľov pripraviť,“ argumentuje Kollár. Dodáva, že peniaze si zaslúži a prípadné pochybnosti o výhodnosti zmluvy vyvráti. „Nemám najmenší problém poskytnúť verejnosti celé vyúčtovanie tejto zákazky do posledného centu,“ uzatvára Kollár.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba