Figeľovi manažéri asi prídu o šoférov

Niektorí bossovia v štátnych železniciach môžu prísť nielen o desaťtisícové limuzíny, ale aj o osobných šoférov. Verdikt by mal byť známy v priebehu niekoľkých týždňov. Na nadštandardné výhody, ktoré si neuplatňujú ani manažéri veľkých súkromných firiem, upozornil cez víkend denník Pravda.

11.07.2011 20:10 , aktualizované: 12.07.2011 12:00
Figeľ, autá Foto:
Osobného šoféra nemajú v štátnych fi rmách len riaditelia, ale aj šéfovia odborov a ďalší nižšie postavení manažéri.
debata

Rezort dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) tvrdí, že chce, aby železničiari šetrili, kde môžu. „Ministerstvo dopravy spustilo masívny ozdravný program pre železničné spoločnosti. Manažéri jednotlivých spoločností sú teda zaviazaní, aby hľadali úspory,“ podotýka Ľubomír Tuchscher. Konkrétne kroky však rezort necháva na jednotlivých šéfoch firiem.

Z prieskumu Pravdy o limuzínach šéfov firiem s účasťou štátu totiž vyplynulo napríklad to, že osobného šoféra majú nielen generálni riaditelia či šéfovia obchodu v jednotlivých železničných spoločnostiach. Využívať komfort prepravy v limuzíne bez nutnosti šoférovania môže napríklad aj riaditeľ odboru strategického plánovania v Železničnej spoločnosti Slovensko, námestník generálneho riaditeľa pre IT v ŽSR alebo členovia predstavenstva v železničnom Car­gu.

Podobné výhody nemajú ani manažéri v slovenských telekomunikačných firmách. Potvrdili to hovorcovia Orangeu, Slovak Telekomu i Telefóniky, v ktorých špecializovaného šoféra vyhradeného výlučne pre jedného človeka nemajú ani generálni riaditelia. Výnosy všetkých troch operátorov v roku 2009 boli 1,86 miliardy eur, kým všetky tri železničné spoločnosti v rovnakom období utŕžili 1,16 miliardy.

Odpovede železničných spoločností naznačujú, že šetriť budú aj na doprave pre jednotlivých ľudí. „ŽSR v rámci revitalizácie realizujú úsporné opatrenia, ktorých súčasťou je aj analýza využitia celého vozového parku spoločnosti,“ tvrdí hovorkyňa majiteľa koľajníc Dana Hurtová. Podobné stanovisko zaslala aj Monika Schmidtová zo železničného Carga a šéf osobného dopravcu ŽSSK Pavel Kravec (nominant KDH) tiež priznal, že firma bude analyzovať park vozidiel, a tak môže dôjsť k zmenšovaniu počtu šoférov i k výmene luxusných limuzín za nenápadnejšie autá.

Prieskum Pravdy v 37 firmách s účasťou štátu ukázal, že ich šéfovia sa vozia na luxusných autách za desiatky tisíc eur. Napríklad Pavel Kravec sa vozí v luxusne vybavenej Audi A8, ktorú firma kúpila v roku 2008 za viac ako 130-tisíc eur. Pritom firma chce zvyšovať cestovné v niektorých prípadoch o desiatky percent a ľudí necháva cestovať v často zanedbaných vozňoch. Používanie limuzín so šoférom viacerými manažérmi z firmy priznala aj Slovenská pošta či Národná diaľničná spoločnosť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba