Flašík: Chudobný politik v kampani neosloví

Na voličov už nezaberá, ak sa politik hrá na chudobného. Tvrdí to bývalý šéf predvolebných kampaní HZDS a Smeru Fedor Flašík.

06.09.2009 12:42
Fedor Flašík Foto:
Fedor Flašík.
debata

Zmenili sa za posledné roky taktiky, ktorými sa oslovujú voliči? Od 90. rokov ubehla dostatočná doba. Politické strany už nie sú také konzervatívne v komunikácii, využívajú internet a mobilné telefóny. Ale napríklad voliči HZDS sa nezmenili, lebo sú stále tí istí. Akurát ich je čoraz menej, lebo vymierajú. Voliči sú úzko naviazaní na lídra.

Čo už v kampani nezaberá?
Keď sa politik ukazuje pred voličom ako chudobný, neschopný v dobrom zmysle slova a že túži len po blahu občanov.

Na čo sa musia zamerať strany, aby dokázali osloviť čo najviac ľudí?
Jednotným menovateľom je ekonomická kríza. Postupne nebudú pravicové a ľavicové riešenia krízy, budú iba dobré a zlé. Keďže skoro všade v Európe budú voľby, politické strany by mali uzavrieť nepísanú dohodu, že nevpustia do svojho repertoáru nacionalistické a extrémistické témy.

Je možná takáto dohoda?
Stranám vyhovuje nastoľovanie nacionalistických tém, môžu tak odpútať pozornosť ľudí od toho, že stratili prácu, nemajú peniaze. Samozrejme, časť politikov sa o to môže snažiť. Napríklad Jano Slota je absolútne encyklopedický príklad, lebo neponúka žiadne riešenia krízy.

Nesiaha k nacionalistickej rétorike aj Smer?
Myslím si, že nie, hoci s jazykovým zákonom to tak môže vyzerať. Skôr maďarská menšina sa snaží vyvolať nacionalistickú tému. Smer si zachováva chladnú hlavu.

Môže špeciálna kampaň výrazne pomôcť nejakej strane?
Politická scéna je jasne rozdelená. Sloboda a solidarita možno zamieša karty SDKÚ a Most Pálovi Csákymu. HZDS a SNS možno stratia percentá, ale Smer z týchto volieb vyjde ešte posilnenejší ako v roku 2006.

Budete teraz niekomu robiť kampaň?
Pomôžem mojej manželke pred voľbami do VÚC. Neviem. Keď ma niekto osloví…

debata chyba