IC vlaky zrejme už nebude platiť štát

Slovenské InterCity vlaky medzi Bratislavou a Košicami budú pravdepodobne od decembra premávať bez peňazí od štátu.

16.05.2011 12:00
IC, vlak Foto:
Ilustračné foto
debata (2)

Štátny osobný dopravca ich bude vypravovať aj naďalej, ale budú si na seba zarábať samy, bez dotácií od štátu. Železničná spoločnosť Slovensko totiž podľa informácií Pravdy zvažuje, že tieto vlaky vyjme zo zmluvy, ktorú má so štátom.

„Existuje aj takáto možnosť,“ zhodnotil Alexander Buzinkay, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. InterCity vlaky patria ako jedny z mála k tým, ktoré si dokážu zarobiť na väčšinu vlastných nákladov. Celkovo premáva na Slovensku šesť párov IC vlakov pravidelne a jeden nepravidelne, počas víkendov.

V špičkových časoch dosahujú ich tržby aj takmer sto percent nákladov. „V slabšie dni však idú niektoré vlaky aj pod hranicu 50 percent z nákladov,“ doplnil Buzinkay. Aby boli všetky také spoje sebestačné, v prípade ich osamostatnenia musia železničiari nalákať do vagónov ešte viac cestujúcich. Tým by sa im zvýšili tržby, ktoré potrebujú na pokrytie nákladov.

„V tomto prípade by mohlo pomôcť napríklad zahustenie dopravy v pravidelných intervaloch,“ uvažoval Buzinkay. Ľudia by si zvykli na to, ako pravidelne premávajú vlaky, a mohlo by ich cestovať viac. Pomohlo by tiež zavedenie plánovaných tichých vagónov pre cestujúcich, ktorí si chcú oddýchnuť, či spustenie bezdrôtového pripojenia na internet v súpravách.

Ďalšou z možností je aj zvýšenie cestovného. Vlaky, ktoré by si neobjednával štát, by už nepodliehali regulácii cien. Ceny by si tak dopravca mohol nastaviť sám. „Bola by to čisto trhová záležitosť,“ skonštatoval Buzinkay. Záležalo by teda na tom, aké ceny cestovných lístkov by dokázali akceptovať samotní pasažieri.

Dôvodom, prečo môže osobný dopravca uvažovať o takom kroku, je úspora takzvaných vlakokilometrov. Železničná spoločnosť má totiž od januára podpísanú zmluvu so štátom na objem dopravy 30,3 milióna vlakokilometrov. Je to približne o dva milióny menej ako vlani. Na taký rozsah dopravy putovala zo štátnej kasy aj dotácia pre železničiarov vo výške 205 miliónov eur.

Z cestovných poriadkov sa tak mala od marca vyškrtať časť spojov. Nakoniec sa k rušeniu vlakov pristúpilo od apríla, aj to iba v polovičnom rozsahu. Už teraz sa tak odhaduje, že osobný dopravca dosiahne v tomto roku stratu približne 10 miliónov eur. V úvode roka pritom hovoril o vyrovnanom hospodárení.

Železničiari preto už priznali, že ďalšie vlaky budú škrtať od decembra tohto roka. „Momentálne hľadáme spôsob, ako ušetriť vlakové kilometre,“ potvrdil Buzinkay. Keby dopravca vyňal zo zmluvy so štátom všetky IC vlaky, ušetril by na tom približne milión vlakokilometrov, ktoré tieto súpravy ročne najazdia.

Podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného v Žiline by mohol byť taký krok logický. „IC vlaky dnes dokážu konkurovať aj ostatným druhom dopravy. Niektoré si dokážu na seba zarobiť samy,“ zhodnotil Palčák. Napríklad autobusová diaľková doprava funguje na Slovensku bez dotácií od štátu. Zabezpečujú ju súkromné spoločnosti.

O podobnom kroku sa hovorí aj v Česku. „V prípade neobjednania a nefinancovania straty zo strany štátu bez ohľadu na typ vlaku sa v súčasnosti hovorí len o linke Praha – Ostrava,“ povedal Petr Štáhlavský z Českých dráh. Tu je podľa jeho slov dostatočný potenciál cestujúcich a železničná doprava má silné konkurenčné výhody oproti autobusovej či leteckej doprave.

InterCity vlaky na Slovensku

  • premávajú na trase z Bratislavy do Košíc
  • pravidelne jazdí šesť párov IC vlakov a jeden pár nepravidelne, počas víkendov
  • v súčasnosti ich sčasti financuje štát
  • v špičke si niektoré dokážu zarobiť aj na takmer 100 % nákladov, v slabšie dni klesajú tržby niektorých aj pod 50 %
  • prípadným osamostatnením by železničná spoločnosť ušetrila približne milión vlakokilometrov, ktoré IC vlaky ročne najazdia
  • aby boli všetky IC vlaky finančne sebestačné, musí sa v nich napríklad zvýšiť počet pasažierov
  • do úvahy by tiež prichádzalo zvýšenie cestovného, aby narástli tržby

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba