Je to rana pod pás, hovoria železničiari

Ako ranu pod pás vnímajú zamestnanci osobného železničného prepravcu výšku odchodného ich bývalého najvyššieho šéfa Pavla Kraveca. V čase, keď sa vo firme vo veľkom prepúšťalo a na každom kroku bolo počuť, že je potrebné šetriť, dostal Kravec "zlatý padák" 170-tisíc eur.

12.06.2012 12:00
debata (24)

„Považujeme to v dnešnej situácii, keď sme si prešli konsolidáciou a znižovaním nákladov, za neúnosnú čiastku z pohľadu vnímania obety, ktorú museli zamestnanci prijať. Jednoducho povedané, pre ľudí je to rana pod pás. Zamestnanci sú dosť pobúrení a nálada je dosť negatívna a pohoršujúca,“ otvorene priznáva predseda Odborového združenia železničiarov František Petroci.

Podľa Petrociho sú ľudia negatívne naladení aj preto, lebo v podniku sa dlhodobo nezvyšovali mzdy a hľadali spôsob konsolidácie na úkor sociálnych benefitov. „Síce sa tento rok mzdové nárasty zvýšili o 3,5 percenta u osobného prepravcu, o 5 percent v Železniciach SR a v Cargu o 2 percentá, nevyrovnáva to prepad miezd za posledné dva roky,“ tvrdí Petroci.

Priemerný plat na železnici je 700 eur, ale bežný železničiar zarobí podľa odborov okolo 350 eur. Potvrdzujú to aj slová Štefana z Trenčína, ktorý na železniciach pracuje ako robotník. „Zarobím ledva štyristo eur a každý cent musím aj štyrikrát otočiť. A to môžem byť rád, že ma neprepustili, lebo neviem, kam by som sa podel. Toto odstupné je nehorázne, do neba volajúce a pripadá mi to ako totálne zlyhanie pána Figeľa,“ konštatuje Štefan a dodáva, že „on za celý svoj život nezarobí toľko, koľko dostal Kravec“.

Sociológ Martin Slosiarik z Agentúry Focus vysvetľuje, ako sa asi momentálne cítia železničiari a čo sa im preháňa hlavou. „Keď na vás zamestnávateľ denne tlačí, že podnik šetrí a nedostanete ani prémie, poprípade trinásty plat, tak potom takáto informácia môže pôsobiť veľmi nespravodlivo, frustrujúco a demotivačne,“ rozpráva Slosiarik.

Všetky tri železničné spoločnosti mali v rámci revitalizácie nastavenej Radičovej vládou prepustiť celkovo 5 120 ľudí. Revitalizácia železníc mala byť liekom na zníženie straty v podnikoch, ktorej vyrovnanie len v osobnej železničnej doprave predstavuje ročne 205 miliónov eur. Osobný dopravca preto rozviazal minulý rok pracovný vzťah so 116 zamestnancami a tým vyplatil odstupné z dôvodu nadbytočnosti vo výške 632-tisíc eur.

„Stanovisko by mal zaujať terajší minister dopravy a položiť otázku bývalému riaditeľovi Kravecovi, či si odmenu nechá. Ja si myslím, že tá čiastka je neúnosná z pohľadu, v akom stave sektor je,“ hodnotí Petroci.

Pravidlá pre štátnych manažérov schválené Radičovej vládou

  • v marci 2011 schválil kabinet Ivety Radičovej nové pravidlá výberu, riadenia a odmeňovania zástupcov štátu v orgánoch spoločností
  • na ich základe mali byť odmeny štátnych manažérov v dozorných radách a predstavenstvách závislé najmä od výšky obratu danej spoločnosti, rentability tržieb a počtu zamestnancov. Spoločnostiam sa mal vypočítať tzv. skóring, ktorý mal mať dosah na ekonomickú zložku manažérskej odmeny
  • okrem toho mala odmena manažéra pozostávať aj z tzv. pevnej zložky, ktorá sa mala odvíjať od výšky priemernej mzdy
  • odmeny štátnych zástupcov v predstavenstvách mali navyše pozostávať aj z tzv. variabilnej zložky, ktorá sa mala stanoviť ako maximálne 50 percent súčtu pevnej zložky a zložky ekonomického významu, vyplácaná mala byť raz ročne na základe vyhodnotenia kľúčových výkonností
  • čo sa týka odstupného po skončení funkčného obdobia, zástupca štátu nemal dostať za členstvo v predstavenstve ani euro a za výkon funkcie len trojmesačné odstupné v zmysle Zákonníka práce
24 debata chyba