Joj útočí na diváka, spúšťa druhý okruh

Súperenie o pozornosť televízneho diváka na Slovensku sa začína zostrovať. Televízia JOJ ide investovať milióny a ako prvá komerčná televízia spustí vysielanie cez druhý kanál - JOJ Plus. Chce tak pritiahnuť viac divákov a oslabiť najsledovanejšiu Markízu cez romantické príbehy, filmy a nekriminálne seriály najmä z Európy.

13.06.2008 08:11
Televízia, televízor Foto:
Ilustračné foto
debata

„Druhý okruh Jojky by mal fungovať na prelome septembra a októbra. Väčšinu času budú vysielať filmy a seriály,“ tvrdí riaditeľ Richard Flimel. Po viac ako šiestich rokoch stojatých slovenských televíznych vôd sa tak k piatim okruhom pridajú na jeseň až dva nové – verejnoprávna športová Trojka a filmový JOJ Plus.

„Keby sme to neurobili my, tak by to urobil niekto iný a predbehol by nás,“ doplnil Flimel. O nových okruhoch uvažovala pred časom aj Markíza. Po tom, čo súkromné televízie vylobovali odloženie digitálneho vysielania na rok 2012, však zostalo všetko v štádiu úvah.

„Dlhodobo pracujeme na stretégii, súčasťou ktorej sú aj monotematické kanály. Je vysoko pravdepodobné, že do troch rokov prídeme s novou programovou službou,“ povedal riaditeľ Markízy Václav Mika.

Podľa Flimela náklady na nový program nebudú až také vysoké ako pri zakladaní novej televízie na zelenej lúke. Presnú sumu však nechcel povedať. „Veľa bude závisieť od cien za nakúpené filmy a seriály. Dva roky sme ochotní znášať stratu, ale potom by si už okruh mal na seba zarábať,“ dodáva Flimel.

Programový riaditeľ Jojky František Borovský spresňuje, že nový kanál bude 80 percent času vysielať dramatické diela, teda filmy a seriály. „Určite to nebude telenovelový kanál, tie budú skôr ojedinelé,“ dodal Borovský s tým, že romanticky založení diváci si na JOJ plus predsa niečo nájdu. „Chceme sa práve odlíšiť od klasickej Jojky a prilákať iných divákov, ktorí nás dlhodobo nesledujú,“ tvrdí Borovský.

Jojka je podľa výskumov sledovaná medzi mladými pracujúcimi ľuďmi. Na rozdiel od toho Markíza má celkovo viac divákov, ale orientuje sa na všetky vekové kategórie. Napriek silnej kampani TV JOJ má Markíza v najlepších reláciách pohodlný náskok. Najsledovanejšie relácie na Markíze majú až dvakrát viac divákov ako hity na Jojke.

Presné tituly, ktoré sa objavia na obrazovke JOJ Plus, nechcelo vedenie uviesť. Obe komerčné televízie sa totiž predbiehajú pri získavaní jednotlivých seriálov či filmov a navzájom sa vytláčajú pri získaní práv. To potom umelo zdvíha ceny za vysielacie práva. Do vysielania by sa však mali dostať aj napríklad staré české alebo československé filmy. Jednu pätinu vysielania by mala tvoriť zábava. „Viac nemôže, pretože zákon nám umožňuje ďalší už len monotematický okruh. O licenciu požiadame v najbližších dňoch,“ vysvetľuje Flimel.

Mediálny analytik Radoslav Augustín je v prípade nových slovenských kanálov skeptický. Podľa neho je slovenský trh príliš malý, aby uživil ďalší veľký programový okruh, ale pripúšťa, že isté šance má. „V každom prípade ide o obsah. Ak bude kvalitný, nie je vylúčené že pritiahne istú skupinu divákov,“ uviedol Augustín. Cieľom vedenia Jojky je dosiahnuť stav, aby JOJ plus pozeralo okolo 250-tisíc ľudí. Je to približne rovnaká sledovanosť, ako dlhodobo sledujú diváci druhý okruh verejnoprávnej televízie..

Jojka sa chce do domácností dostať najmä cez káblovky. „Veríme, že budeme mať pokrytie najprv v mestách,“ hovorí Flimel. Ľudia na dedinách by mali chytať novú televíziu cez satelit.

debata chyba