Jurzyca mal vysoké ciele, ale zlyhal

Keď nastupoval do funkcie, mnohí mu verili. Očakávali, že ako skúsený ekonóm presadí potrebné reformy školstva, pozdvihne úroveň vzdelávania, vysokých škôl aj spoločenské postavenie učiteľa. Nič z toho sa nesplnilo. Minister školstva Eugen Jurzyca (nominant SDKÚ) nevykročil z tieňa svojich predchodcov. Jeho pôsobenie sklamalo učiteľov, vedcov i niektorých analytikov. Aj keď zaviedol niekoľko prospešných zmien, v kľúčových otázkach zlyhal.

08.01.2012 17:00
Eugen Jurzyca Foto:
Minister školstva Eugen Jurzyca
debata (8)

„Veľa toho nespravil. A vôbec nejde o to, že by to nestihol, ale tempo a priority, ktoré si zvolil, neviedli k potrebným reformným zmenám,“ zhodnotila Zuzana Zimenová, odborníčka na školstvo z Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika. Podľa nej bolo napríklad treba napraviť reformu bývalého šéfa rezortu Jána Mikolaja (SNS), čo Jurzyca nespravil. „Zostal v obraze tej reformy, teda, že je všetko v poriadku a stačí to len dolaďovať,“ doplnila Zimenová.

Jurzyca sa prejavil aj ako váhavý, pomalý a nepriebojný minister. „Po roku vo funkcii čelil kritike pre svoju nečinnosť. Ani v ďalšom polroku však nezaujal ráznejšie tempo v prijímaní zmien na skvalitnenie školstva,“ zhrnula Lucia Kleštincová, manažérka pre sekciu školstva z Inštitútu hospodárskej politiky. Minister podľa nej nedostatočne presadzoval systémové zmeny a veľkej chyby sa dopustil po páde vlády, keď pozastavil legislatívny proces v prijímaní novely vysokoškolského zákona.

Práve od nej si pritom sľuboval skvalitnenie vysokých škôl a vzdelávania. Jej príprave venoval veľa času i energie, materiál odobrili experti aj rektori vysokých škôl. Po páde vlády ju však neposunul ani do pripomienkového konania, zostala vo forme návrhu. Dielo, na ktorom si dal tak záležať, tým vlastne vyšlo nazmar. Jurzycovým omylom bolo, že sa až príliš sústredil na túto novelu a zanedbal ostatné časti školstva. „Je to ďalší minister, čo chcel riešiť len vysoké školy. Základné a stredné školy pritom predstavujú obrovský balík problémov, ktorých sa ani nedotkol,“ kritizuje Zimenová.

Tieto školy podľa nej síce majú nejaké školské a vzdelávacie programy, ale obsah toho, čo sa učia, sa nepodarilo nastaviť ani Jurzycovi. „V oblasti základného a stredného školstva zlepšenie nenastalo. Nevidím tam žiadne úspechy. A vôbec to nesúvisí s tým, že do toho prišli predčasné voľby, takže má skrátené volebné obdobie. Zlyhal by aj vtedy, keby mal na to štyri roky,“ skonštatovala Zimenová. Za úspech nepokladá ani zavedenie povinnej angličtiny na základných školách či internetový portál s učebnicami, čo niektorí odborníci chvália. „To sú len kozmetické úpravy, ktoré odvádzajú pozornosť od skutočne závažných problémov,“ zdôraznila.

Jedným z nich stále zostávajú chýbajúce učebnice na základných školách. Aj keď je pravda, že ide o dedičstvo po bývalom ministrovi, ani Jurzyca situáciu nezvládol. V reformných ročníkoch ZŠ dnes nemajú až 25 učebníc, prváci a druháci sú jediní, ktorým nijaká nechýba. Učitelia tieto knihy musia nahradzovať vlastnými materiálmi.

Ťažké srdce na ministra majú aj učitelia, akademická a vedecká obec. Slovenská veda i školstvo sú dlhodobo podvyživené a platy nízke. Keď zamestnanci školstva žiadali lepšie ohodnotenie, demonštrovali a pohrozili štrajkom, Jurzyca ich požiadavky odmietol s vysvetlením, že by to bola „grécka cesta“ a v rozpočte na to niet peňazí.

Kleštincová mu to vyčíta. „Bez zvýšenia platov učiteľov ťažko dosiahneme zlepšenie kvality výučby,“ zdôvodnila s tým, že peniaze na tento účel by sa našli aj v rezorte, keby sa financiami neplytvalo na subjekty, ktoré masovo poskytujú nekvalitné vzdelávanie. Poslanci učiteľom napokon vyššie platy schválili, no priemerne iba o 60 eur a na úkor straty iných výhod. Nepedagogických zamestnancov (napríklad školníkov či kuchárok) sa to navyše netýkalo.

Rezort bol nečinný aj pri vypísaní výzvy na predkladanie veľkých projektov na čerpanie eurofondov. Vedci, ktorí chcú z prostriedkov EÚ vybudovať veľké vedecké parky, na výzvu čakali viac ako rok. Napriek tomu, že ministra na to stále upozorňovali, nič sa nedialo. V sekcii štrukturálnych fondov EÚ na ministerstve pritom pracuje až 110 úradníkov. Podľa predsedu Slovenskej akadémie vied Jaromíra Pastoreka veľké zmeny neznamenajú ani projekty Fénix a Minerva, na ktorých sa rezort podieľal. „Nič prevratné do vedy nepriniesli a je otázne, ako sa budú realizovať,“ komentoval.

Riaditeľ Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť Ctibor Koštál tvrdí, že po pomalom štarte je už Jurzyca aktívnejší: „Pozitívne hodnotím jeho dôraz na elektronizáciu a elektronické učebnice, snahu o debyrokratizáciu škôl a riešenie otázky učebníc.“ Slabší štart ministra podľa neho súvisel s nie úplne jasnou víziou po nástupe vlády, kam a ako sa má školstvo uberať. Ocenil komunikáciu ministerstva k téme financovania športu, študentskému pôžičkovému fondu či zverejňovaniu informácií o vysokých školách.

Kleštincová pochválila zase tlak ministerstva na zvyšovanie informovanosti o výkone vysokých škôl – zverejnenie štatistík miezd a nezamestnanosti absolventov podľa jednotlivých škôl či fakúlt. Dobrá bola aj Jurzycova snaha bojovať proti informačnej nerovnosti.

Plusy a mínusy ministra školstva
**
**+
návrh novely vysokoškolského zákona, ktorý má dobré ohlasy, ale zastavil ho pád vlády

+ zmena systému prideľovania dotácií pre vysoké školy s vyššou váhou na vedeckú činnosť

+ väčšia informovanosť a transparentnosť – povinné zverejňovanie záverečných prác VŠ na webe, zverejnenie nezamestnanosti a priemerných platov absolventov podľa škôl, fakúlt a odborov, údajov o absolventskej nezamestnanosti stredoškolákov, sprístupnenie výsledkov testovania základných škôl na internete

+ zavedenie povinnej angličtiny na základných školách

+ väčšia voľnosť pre základné a stredné školy v rozložení hodín a presúvaní učiva

+ spustenie portálu s elektronickými verziami učebníc – internetová stránka eAktovka poskytuje v digitálnej podobe učebnice pre ZŠ a SŠ, odporúčanú literatúru, audionahrávky aj publikácie pre učiteľov, už za prvý týždeň po jej spustení v decembri minulého roka ju navštívilo vyše 15-tisíc ľudí

+ sprísnenie maturít a zmeny v spôsobe testovania – dôraz sa presunul od „bifľovania“ vedomostí k pochopeniu učiva

+ snaha o odbúranie byrokracie na školách a zmodernizovanie školstva podľa vzoru západoeurópskych kra­jín

+ lepšia komunikácia s nezávislými odborníkmi a predstaviteľmi tretieho sektora
väčšie nároky na Akreditačnú komisiu – Jurzyca do nej presadil zahraničného experta a navrhol ďalšie zmeny

+ úpravy v dotáciách a financovaní športu, podpora športovania detí a telesnej výchovy na školách

+ spracovanie strategického materiálu k výstavbe Národného futbalového štadióna s najnižšou investíciou štátu, ktorý rezort tento mesiac predloží na rokovanie vlády
_____________­________________________­_________________________

- zanedbávanie problémov základného a stredného školstva, nepresadenie zásadných systémových zmien

- spory s učiteľmi a nepedagogickými zamestnancami v školstve – učitelia žiadali zvýšenie mzdy na 1,2– až 1,6-násobok priemerného platu v národnom hospodárstve, zorganizovali protest a vyhlásili štrajkovú pohotovosť, Jurzyca ich požiadavky odmietol. Učiteľom napokon zvýšil plat priemerne o 60 eur na úkor iných výhod, odborári po páde vlády ostrý štrajk odložili.

- pretrvávajúce problémy s chýbajúcimi učebnicami v reformných ročníkoch – stále chýba 25 učebníc, napríklad aj dejepis, biológia, chémia, matematika či fyzika. Aj keď hlavná vina padá na bývalého ministra Jána Mikolaja (SNS), Jurzyca pri riešení situácie veľmi nepokročil.

- zlyhanie pri otvorení voľného trhu s učebnicami a zastavenie vydania niektorých učebníc, ktoré už boli pripravené do tlače

- nepresadenie väčších investícií do školstva, vedy a výskumu – v podpore vedy je Slovensko na chvoste EÚ

- súhlas s presunom takmer 180 miliónov eur z eurofondov, ktoré boli určené na výskum a vzdelávanie, na dopravu (výstavbu diaľnic), čo pobúrilo vedcov aj pedagógov, k zámeru pre odmietavý postoj Bruselu zatiaľ nedošlo

- podozrenia z netransparen­tnosti – ministerstvo si analýzu prípravy reformných učebníc a zákazku na zabezpečenie 20 učebníc objednalo u súkromnej firmy, ktorá sa tejto oblasti nikdy nevenovala, a to bez verejnej súťaže

- nečinnosť sekcie štrukturálnych fondov EÚ – viac ako rok museli vedci napriek sťažnostiam čakať, kým ministerstvo vypísalo výzvu na predkladanie veľkých projektov na čerpanie z eurofondov. Vedci spoločne s univerzitami chcú z týchto prostriedkov vybudovať veľké vedecké parky, napr. vedecké mestečko v Bratislave.

- návrh zrušiť záverečné štátnice, čo by ešte výraznejšie oslabilo kvalitu vysokoškolského štúdia, ministerstvo ho napokon stiahlo

- chýbajúca reforma systému, ktorá by vzdelávanie prepojila s potrebami pracovného trhu – zo škôl každý rok vychádzajú tisíce absolventov, ktorí zostanú nezamestnaní, lebo o ich odbory nie je záujem

8 debata chyba