Južná diaľnica môže stáť až dve miliardy

Stavebné náklady na vybudovanie rýchlostnej štvorprúdovky R2, ktorá južnou vetvou spojí stred a východ Slovenska, sa môžu vyšplhať až na dve miliardy eur.

18.10.2012 07:28
Obchvat Žiaru nad Hronom Foto:
Obchvat Žiaru nad Hronom odľahčí mesto najmä od kamiónovej dopravy.
debata (39)

Na ceste od Zvolena po Košice je totiž zatiaľ postavený len polprofil diaľnice od Figy do Tornale a štvorkilometrový obchvat v Ožďanoch.

V utorok sa začala výstavba na takmer šesť kilometrov dlhom obchvate Žiaru nad Hronom, od ktorého sa bude týčiť pokračovanie rýchlostnej cesty R2 smerom na Trenčín. Obchvat Žiaru vyjde na 26 miliónov eur. „Na ceste sa postaví päť mostných objektov a dva vystužené zárubné múry v dĺžke 1,025 kilometra. Dôjde tiež k úprave toku a meliorácií, k preložke plynovodov a vodovodov a preložke sietí,“ menuje hovorca ministra dopravy Martin Kóňa.

Ako ďalšie sa postavia úseky do Detvy, ktoré považuje rezort dopravy za kľúčové. „Vôbec najdôležitejší úsek celého ťahu R2 Zvolen východ – Pstruša s dĺžkou vyše 8 kilometrov vytvorí obchvat troch obcí východne od Zvolena. Cez Zvolenskú Slatinu, Vígľaš a Pstrušu prechádza podľa sčítania z roku 2010 priemerne 15– až 16–tisíc vozidiel za deň,“ vraví Kóňa. Po ňom nasledujúci úsek Pstruša – Kriváň s odhadovanými stavebnými nákladmi 179 miliónov eur je síce menej urgentný, no aj po ceste 1. triedy, ktorá zatiaľ slúži namiesto rýchlocesty, sa denne premelie 15–tisíc áut. Do Detvy by sa tak po diaľnici malo ísť už o tri roky. Vodiči by tak z Bratislavy až do Detvy išli plynule najskôr po rýchlostnej R1 a následne by vo Zvolene zišli na R2.

Mimoriadne žiadanými sú však úseky do Lučenca a Rimavskej Soboty. „Je v našom eminentnom záujme rozhýbať výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, zvlášť v regióne medzi Zvolenom, Lučencom a Rožňavou, ktorý trpí vysokou nezamestnanosťou. Minimálne polovica z úsekov R2 od Zvolena po Lučenec by mohla ísť do výstavby v priebehu budúceho roka,“ priznal Kóňa s tým, že ich výstavba potrvá zhruba tri roky. Celá R2 by mala byť financovaná z prostriedkov EÚ. Dopravný expert Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného nepredpokladá zdržania na stavbe, keďže nejde o komplikované úseky. Rýchlostnú cestu R2 chce vláda postaviť najneskôr do roku 2021

© Autorské práva vyhradené

39 debata chyba