Kamióny sa nebudú môcť priblížiť, aby neprekabátili mýto

Kamióny a dodávky aj autobusy by mali na budúci rok jazdiť po diaľniciach v 50 metrovom odstupe za inými autami. Podľa dopravcov to je nezmysel.

26.11.2009 11:37
Kamión Foto:
Ilustračné foto
debata

Cieľom je zamedziť kamionistom klamať mýtny systém a kontrolné brány, ktoré ich zameriavajú. Podľa dopravcov je to nezmyselné nariadenie, ktoré môže zapríčiniť viaceré kolízne situácie. Národná diaľničná spoločnosť však verí, že takto prekazí kamionistom snahy o prekabátenie mýtneho systému.

Pre koho platí navrhované nové pravidlo
vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg

vodič jazdnej súpravy s hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg alebo
vodič motorového vozidla, ktoré má osem a viac miest na sedenie

spomínaní vodiči "sú povinní počas jazdy na diaľnici, rýchlostnej ceste a ceste I. triedy, ak tomu nebráni situácia v cestnej premávke, dodržiavať odstup od vozidla jazdiaceho pred ním najmenej 50 metrov“ (PRESNÉ ZNENIE ZÁKONA)

„Dôvod zavedenia je lepšie fungovanie kontroly. Kamery na mýtnych bránach nevedia rozpoznať značku a zaregistrovať či rozpoznať vozidlo, pokiaľ bude jedno nákladné auto nalepené na druhé,“ spresnil Igor Choma, šéf Národnej diaľničnej spoločnosti. Podľa neho Slovensko vychádza zo skúseností z Česka. „Vodiči nákladných áut hľadajú spôsoby, ako obísť kontrolu. Ak bude nalepený jeden kamión za druhým, systém nedokáže ich značky prečítať. Preto muselo byť jasne určené, že musia dodržiavať minimálne 50–metrové odstupy,“ spresnil Choma.

Na spoplatnených cestách bude totiž postavených celkovo 46 brán, ktoré budú kontrolovať veľké aj menšie nákladné autá, či si náhodu nevypli zariadenie, ktoré im meria počet prejdených kilometrov po diaľnici cez satelit.

Riešenie chce NDS presadiť cez novelu veľkého cestného zákona, ktorú pripravil Robert Kaliňák. Odstupy budú pritom platiť len na spoplatnených cestách v dĺžke 2 100 kilometrov, z čoho je asi 1 600 km ciest prvej triedy. „Vodiči sa môžu pokúsiť dodržať odstupy na štvorprúdových cestách, teda na diaľniciach a rýchlostných cestách. Nedá sa to dodržiavať na cestách prvej triedy,“ vysvetlil Peter Halabrín, prezident združenia dopravcov ČESMAD. Podľa neho by to znamenalo, že na spoplatnených častiach ciest prvej triedy, kde sa jazdí len vo dvoch pruhoch, by sa navzájom nemohli predbiehať nákladné autá. „Nie je možné obehnúť kamiónom iné, pomalšie nákladné auto, aby sa udržiaval odstup 50 metrov,“ spresnil Halabrín.

Podľa neho by to znamenalo aj väčšie problémy na cestách. Nákladné autá by museli pribrzďovať zakaždým, ako by sa pred ne zaradil netrpezlivý predbiehajúci vodič na rýchlom osobnom aute. Choma si však myslí opak. „Takáto vzdialenosť je dobrá aj z pohľadu bezpečnosti. Keď jeden kamión zabrzdí, ten, čo je nalepený za ním, často nestihne zareagovať a narazí,“ spresnil Choma.

Podľa Halabrína je dôležité, či budú policajti vyberať pokuty za nedodržiavanie takéhoto pravidla. Mýto budú na Slovensku platiť od januára budúceho roka všetky nákladné autá nad 3,5 tony po spoplatnených cestách a diaľniciach v dĺžke 2 100 km.

debata chyba