Limuzíny niektorým ministrom nestačia

Hoci ministri a štátni tajomníci majú k dispozícii vlastné auto so šoférom dvadsaťštyri hodín denne, nie všetkým to stačí.

30.01.2011 15:00
Uhliarik, minister zdravotníctva Foto:
Minister zdravotníctva Ivan Uhliarik.
debata (83)

Viacerí si okrem vládnych limuzín uplatňujú nárok aj na ďalšie štátne vozidlo, ktoré si šoférujú sami. Aj keď zákon im to umožňuje, odborníci to považujú za bezodné plytvanie.

Podľa zákona majú nárok na vlastné služobné auto so šoférom traja predstavitelia ministerstiev, a to minister, štátny tajomník a vedúci služobného úradu. Toto môžu využívať kedykoľvek bez ohľadu na účel cesty, vrátane súkromnej. Okrem nich ministerstvá disponujú ešte takzvanými referentskými vozidlami, ktoré sú určené výhradne na služobné účely. Niektorí predstavitelia ministerstiev využívajú aj tie. Konkrétne na ministerstve zdravotníctva a pôdohospodárstva.

Napríklad minister zdravotníctva Ivan Uhliarik (KDH) a jeho vedúci služobného úradu Ladislav Štefanec okrem limuzín využívajú aj ďalšie autá. „Referentské vozidlá využíva pán minister a pán vedúci služobného úradu,“ priznala hovorkyňa Katarína Zollerová. Ich značku a typ nespresnila. Na pôdohospodárstve zasa ďalšie služobné auto využíva minister Zsolt Simon (Most) a jeho štátny tajomník Gabriel Csicsai.

Analytici to kritizujú a označujú za nezodpovedné. „Takéto vymoženosti nepovažujem za efektívne, je to však otázkou svedomia ministrov a toho, ako narábajú s verejnými fi nanciami. Avšak keby boli vo vlastnom podniku, určite by konali inak, lebo takto by si znižovali vlastný zisk,“ konštatoval ekonóm Pavol Kárász z Prognostického ústavu SAV.

Aká je kontrola, či ministri využívajú tieto autá len na súkromné účely, jasné nie je. Obidva dotknuté rezorty len odkázali, že zneužívaniu referentských áut predchádzajú pravidelnými kontrolami najazdených kilometrov, na ministerstve pôdohospodárstva dvakrát mesačne, u Uhliarika raz.

Na využívanie áut sa Pravda opýtala všetkých ministerstiev. Na otázky od utorka neodpovedal rezort dopravy Jána Figeľa (KDH) a ministerstvo hospodárstva Juraja Miškova (SaS). Ďalšie rezorty deklarovali šetrenie v tejto oblasti. Napríklad rezort práce upozornil, že vedúci služobného úradu sa auta so šoférom vzdal. Vozidlo so šoférom využíva iba štátna tajomníčka, ktorá však zasa nemá referentské.

Snahu o šetrenie zdôraznilo aj ministerstvo spravodlivosti, ktorého 30–ročný vedúci úradu Michal Luciak má k dispozícii luxusný mercedes triedy E. Ministerstvo zdôrazňuje, že Luciak nevyužíva auto so šoférom a pripomína celkové znížené náklady. „Kým za predchádzajúceho vedenia bolo na našich deviatich služobných autách za pol roka najazdených 198–tisíc kilometrov, teraz je to 90–tisíc,“ tvrdí hovorca Peter Bubla.

Viacerí ministri pristúpili aj k redukcii vozového parku. „Vždy je dobré, keď dochádza k redukcii obslužného aparátu v štátnej správe, pokiaľ to nie je na úkor funkčnosti. Tento krok jednoznačne vnímam pozitívne,“ hovorí právnik Vladimír Pirošík. V minulosti čelili kritike za zneužívanie služobných áut viacerí vládni predstavitelia.

© Autorské práva vyhradené

83 debata chyba