Lístky k lekárom stále spôsobujú zmätky

"Potrebujete však lístok od svojho všeobecného lekára," hovorí očná lekárka z Humenného svojej pacientke, ktorá prišla s opuchnutým okom. "Alebo ju budem môcť uviesť ako akútny stav a zobrať bez lístka? Ak má však oko opuchnuté viac ako 24 hodín, čo ak mi to zdravotná poisťovňa škrtne a nezaplatí?" uvažuje nahlas lekárka.

24.01.2008 07:01
Lekár, Doktor, Čakáreň, Pacient, Choroba
Ilustračné foto
debata

Je zmätená podobne ako jej kolegovia špecialisti. Lekári stále nevedia, kedy môžu prijímať pacientov aj bez lístkov a kedy ich musia vrátiť späť k praktickému lekárovi. Mnohí si preto žiadajú od pacientov lístky vždy, pretože sa obávajú, že im poisťovne za vyšetrenie pacienta bez lístka nezaplatia. Od januára totiž platí zákon, podľa ktorého pacienti pred návštevou špecialistu opäť potrebujú lístok od praktického lekára.

Ministerstvo zdravotníctva usmernenie pre lekárov ešte len pripravuje. Rezort zatiaľ zverejnil na svojej stránke niekoľko prípadov, kedy pacient lístok potrebuje a kedy nie. Napríklad ak špecialista zistí, že potrebuje na presné určenie choroby vyšetrenie ďalšieho špecialistu, pacient nemusí ísť po ďalší lístok od praktického lekára.

„Nemusí, ak pôjde o využitie konziliárnych služieb iných špecialistov a pomocných vyšetrovacích metód, ktoré si však daný špecialista tiež vyžiada písomne,“ spresnila hovorkyňa rezortu zdravotníctva Silvia Balázsiková.

Časť lekárov vyžadovala lístky aj predtým, než sa táto povinnosť opätovne uzákonila. Horšie to znášajú tí, čo ani predtým nepotrebovali odporúčacie lístky od praktických lekárov. Medzi nich patria napríklad oční lekári. Tí musia pacientov posielať za všeobecnými lekármi aj vtedy, keď pacient potrebuje predpísať okuliare.

„Je to pre nás strašný adrenalín. Nielen my, ale aj pacienti sú veľmi nahnevaní, nechápu, prečo by mali kvôli okuliarom chodiť po lístok k špecialistovi,“ hovorí očná lekárka Anna Fekésházyová. V jej odbore je len niekoľko diagnóz, ktoré možno zaradiť do dispenzára, a teda pacient pri kontrole lístok nepotrebuje. Podľa nej je úplne zbytočné, aby pacienti potrebovali lístky aj k očnému lekárovi.

Ministerstvo však zatiaľ neplánuje zmeniť zákon. „Od jeho zavedenia do praxe totiž ubehol príliš krátky čas na to, aby sme objektívne dokázali zhodnotiť dosahy tejto legislatívnej zmeny na prax, teda na pacientov, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a v neposlednej miere aj na náklady na poskytnutú zdravotnú starostlivosť,“ uviedla Balázsiková.

Výmenné lístky však robia problémy aj pacientom. „Je niečo po 13.30 a ja som sa ani nie s 10-ročnou dcérkou práve vrátila z polikliniky, kde sme boli od 9.30 v čakárni a nedočkali sa odborného vyšetrenia – nevošli sme sa do poradia!“ napísala včera popoludní do redakcie Pravdy rozhorčená Tatiana Búbelová z Bratislavy.

Jej dcérka ani po týždňovom maródovaní nebola úplne zdravá, trápili ju hlieny, kašľala a bolela ju hlava. Keďže je alergička a astmatička, potrebovala odborné vyšetrenie u ušno-nosovo-krčného lekára. Kým odborná lekárka ordinovala už od ôsmej, jej detská lekárka, od ktorej potrebovala lístok, až od desiatej.

„U odbornej lekárky sme čakali od 10.10 do 13.00, keď nám oznámili, že nás už nevezmú, pretože berú len platených pacientov. Keby sme nemuseli mať lístok od praktickej lekárky a sedeli by sme tam od ôsmej, tak by nás stihli zobrať. Stálo ma to deň dovolenky a zajtra musím ísť znova,“ dodala.

Podľa nej mali byť na zmenu v zákone od januára pripravené aj ambulancie. „Napríklad detská lekárka by mala začať skôr ordinovať. Alebo špecialistka mala zaviesť nejaké poradie a brať ohľad na to, že niektorí pacienti prídu neskôr práve preto, že predtým musia navštíviť praktického lekára,“ dodala.

debata chyba