Ľudia sa na rušenie vlakov sťažujú

Za škrtanie vlakov bez toho, aby o tom verejnosť dostala vopred jasnú informáciu, si železnice vyslúžili kritiku cestujúcich. Železničná spoločnosť Slovensko od nedele 11. decembra zrušila vyše tridsať vlakov, niektoré spoje pridala a viaceré prestali zastavovať v menších obciach.

19.12.2011 18:40
vlak, cestovanie, stanica, cestujúci Foto:
Ilustračné foto
debata

Napríklad vlak, ktorý predtým odchádzal zo stanice Bratislava – Nové Mesto do Trnavy cez blízke obce o 16.42 prepravca zrušil pre „nízku vyťaženosť a dostatočnú ponuku osobných vlakov zo zastávky Bratislava – hlavná stanica“. Namiesto neho teda zostali do dedín spojenia s odchodom o 16.38 a 17.04, kde si niektorí cestujúci nevedia nájsť miesto na sedenie. Osobný vlak o 16.42 nahradil zrýchlený spoj, ktorý už nestojí v obciach ako Cífer, Svätý Jur či Báhoň.

„Občania sú s týmto riešením železníc veľmi nespokojní a mne sa množia na stole ich sťažnosti. S prepravcom som sa snažil dohodnúť, aby zastávku ponechal v grafikone. Lenže potom to vraj nezapadá do koncepcie zrýchlených vlakov,“ hovorí starosta Cífera Maroš Sagan.

Podľa Sagana väčšina ľudí zo štvortisícovej obce dochádza do a z práce vlakom, keďže z Bratislavy do Cífera ide za deň len jeden autobus, o 14.15. „Úplná spokojnosť s grafikonom nebude nikdy, pretože nie je možné vyhovieť všetkým požiadavkám. Niekde pridáte, inde uberiete a stále zostane skupinka, ktorá bude nespokojná,“ tvrdí hovorkyňa železničného prepravcu Jana Grešnerová.

Ďalšou vynechanou zastávkou je obec Horná Štubňa na trase Vrútky – Zvolen. Zrýchlený vlak, ktorý odchádza z Vrútok o 6.03 už v obci nezastaví. Predtým však doň ľudia v Hornej Štubni nastúpili. Osobný vlak vyrážajúci o 18.37 z Trnavy, smerujúci do Kútov, zase nezastaví od minulej nedele v obci Buková.

Podobne vlak z Nových Zámkov do hlavného mesta s odchodom o 6.33 po novom už nezastavuje v zastávke Veľký Biel o 7.41. Ľudia cestujú autobusom, ktorý je často plný. Železnice tvrdia, že zmena súvisela s inými sťažnosťami.

„V tomto konkrétnom prípade sme mali veľký počet pripomienok k častému zmeškávaniu uvedeného osobného vlaku, ktorý bol predchodený vlakom EuroCity z Budapešti do Hamburgu a ktorý zvykol meškať 5 až 10 minút. Aby sme uvedené zmeškávanie osobného vlaku eliminovali, museli sme tento vlak zrýchliť tak, aby došiel do Bratislavy ešte pred vlakom EuroCity. Nedovoľovalo nám to však zabezpečiť zastavenie vlaku vo všetkých staniciach, kde doteraz stál, preto sa vybrali zastávky s najnižším počtom cestujúcich,“ dodala Grešnerová.

Ušetrí sa, ak vlak nezastaví?

Určiť, či štátne železnice ušetrili nejaké peniaze na tom, že vlak už nemusí zastavovať v niektorých zastávkach a znova sa rozbiehať, prejde dlhšiu trasu plynule, je podľa odborníka náročné.

„Každá trať je v podstate iná, majú rôzne náklady na opravy a údržbu, náklady na trakciu, či už je to elektrická, motorová trakcia, personálne náklady a trakčné a traťové pomery. Bol by potrebný podrobný ekonomický prepočet,“ vysvetľuje František Kocúr z Výskumného ústavu dopravného.

Ak však železnice rušili či už samotné vlaky, alebo niektoré zastávky vlakov, vo všeobecnosti platí, bez ohľadu na kategóriu vlaku, že v ňom musí sedieť minimálne 347 ľudí, aby sa tržby vyrovnali s nákladmi.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba