Minister Ráž vysvetľuje, ako to bude s vyvlastňovaním pozemkov: Tento štát držia pod krkom špekulanti, tomu je koniec

Ministerstvo dopravy pod vedením Jozefa Ráža pripravuje viacero dôležitých zmien vo výstavbe diaľnic a strategických investícií. V relácii Ide o pravdu o nich hovoril sám minister, pričom ubezpečoval ľudí, že štát nebude nikomu brať pôdu ani ju vyvlastňovať.

13.04.2024 05:00
debata (17)

Pozrite si celú reláciu s ministrom dopravy:

Video

Vláda prijala vašu verziu zákona o strategických investíciách. Očakávate také hladké prijatie aj na pôde Národnej rady? Počuli sme už rôzne a pomerne vážne výhrady k tomuto návrhu zákona.

V prvom rade chcem povedať, že tento zákon prešiel riadnym medzirezortným pripomienkovacím konaním, kde mali možnosť vyjadriť sa všetky subjekty, ktoré tam patria. Mali sme veľa rozporových konaní. Mali sme rozporové konanie aj s verejnosťou, to znamená s mimovládnymi organizáciami, s kýmkoľvek, kto mal záujem sa rozporových konaní zúčastniť a kto tie pripomienky dal. Myslím si, že aj z médií sa dalo vyčítať, že mnohé tieto organizácie nás označili ako konštruktívne ministerstvo a my sme naozaj tam, kde tie pripomienky dávali zmysel a kde sme vedeli uhnúť bez toho, aby to malo vplyv na rýchlosť procesov. Verím, že to bude tak aj pri tomto zákone, nakoľko benefity pre Slovensko ďaleko prevyšujú obavy, ktoré z verejnosti bolo počuť.

Robert Fico Čítajte viac Je čas na nepopulárne kroky, vyhlásil Šutaj Eštok. Vláda chce šetriť, o prácu môžu prísť tisíce ľudí

Kritici to interpretujú tak, že idú vám zobrať váš majetok, idú vás vyvlastniť a vy prídete o možnosť odvolať sa proti tomu a budete mať možnosť iba pomocou mimoriadnych opravných prostriedkov alebo sa priamo obrátiť na súd. Je to naozaj tak?

Veľmi citlivo sme pristupovali k téme vyvlastňovania, nakoľko v rámci Európy je veľa krajín, kde proces vyvlastňovania je oveľa prísnejší než na Slovensku. Veľmi citlivo sme k tomu pristupovali aj práve preto, aby sa nesiahlo na ústavné práva, aby sa nám nestalo, keďže sme si vedomí, že bez ústavnej väčšiny by sme ťažko presadzovali ústavný zákon. Čiže napriek tomu verím, že časť opozičných poslancov bude hlasovať za tento zákon. Ešte raz opakujem, viacero krajín to má nastavené oveľa prísnejšie. Vy o žiadne svoje právo nikdy neprichádzate. To znamená, že vyvlastnenie je, samozrejme, až ten posledný inštitút, ktorý sa použije pri vysporadúvaní pozemkov pod diaľnicami či železnicami. Najprv sú inštitúty pokusov o dohodu, ak tieto zlyhajú, tak potom až nasleduje vyvlastňovací moment a väčšinou je nesúhlas len o tej cene. My sme spravili len to, že diskusia na súde o cene môže prebiehať ďalej aj po tom, čo už sa začne na daných pozemkoch stavať. To znamená, že neberieme občanovi možnosť nesúhlasiť s tým, čo mu štát ide zaplatiť za jeho pozemok, ale odňali sme tomu ten odkladný účinok predtým. Tak či onak sa to skončí tým, že na tom poli diaľnica bude.

Pri tom dohadovacom konaní je aký problém?

Toto sme my nemenili. Aby bolo jasné, tento zákon mal za cieľ urýchliť a skrátiť procesy. My sme nikomu žiadne právo nezobrali, práva zostávajú zachované. To znamená, že postup odvolania, následne podanie žaloby, to všetko ostáva tak, ako bolo. My sme len povedali, že medzitým my už môžeme začať stavať, lebo stavba na to nemá vplyv.

Je zrozumiteľné každému občanovi, kde sú strategické investície, kadiaľ povedú, aby vedeli, že si tam pozemky nemajú kupovať alebo majú rátať s tým, že ich následne vykúpia? Bude táto informácia niekde dostupná?

V prvom rade ide o transpozíciu. Začalo to transpozíciou smernice o štyroch TENT-T koridoroch, ktoré vedú cez Slovensko. Tam sú trasy jasné, a vieme, čo je strategická investícia v tomto smere. To už je prílohou zákona. Potom dávame možnosť štátu, aby určil iné investície ako strategické, a potom nastupuje tento, nazvem to o trochu iný, skrátený režim. Neuberá nikomu žiadne práva, ani ich nedáva štátu viac a občanom menej. On len skracuje určité procesy a odníma určite odkladné účinky odvolaní, to je pravda. Keď štát povie, že tadeto tá diaľnica pôjde, tak ona tade pôjde.

Občan bude jasne vedieť aj dopredu, ktorá investícia je strategická?

Áno, samozrejme. Diaľničná sieť tak, ako je nakreslená, resp. plán, je verejne prístupná záležitosť. Je to aktualizované každý rok na stránke Národnej diaľničnej spoločnosti či na stránke ministerstva. Mne visí v kancelárii posledná verzia, samozrejme. To nie je nič, čo je tajné. Potom konkrétne varianty, ako napríklad teraz je ukončená štúdia diaľnice z Košíc na Ukrajinu, tak ona má niekoľko variantov. Teraz sa tvorí na Stavebnom úrade takzvaný kurz, to je koncepcia územného rozvoja Slovenska, čo je najvyšší typ územného plánu, ktorý sa následne povinne rozkresľuje do územných plánov samospráv, obcí a tak ďalej, kde musí byť jasne dané, kade tá diaľnica pôjde. Zároveň sme zaviedli inštitút predkupného práva, kde hovoríme, že v momente, keď štát rozhodne o tom, že nejaká investícia je strategická, tak zavádza predkupné právo pre štát, kde zabraňujeme špekuláciám s pozemkami. Pretože väčšinou nie ten občan, ktorý tam mal pole, robil problém štátu, žaloval a zabraňoval výstavbe, ale špekulant, ktorý pôdu skúpil a rátal s tým, že štát bude držať pod krkom. Zoberte si, že tento druh špekulantov držal pod krkom celé Slovensko a krajina nemala diaľnice, lebo niekto potreboval za svoj pozemok vypýtať čo najväčšiu sumu od štátu. My sa snažíme s týmto zatočiť. My naozaj nejdeme nikomu robiť zle. Naše úpravy nie sú namierené proti bežnému občanovi.

Opýtam sa na diaľnicu, na ktorú čakajú roky na Kysuciach. Ako to vyzerá s povoľovaním stavieb od Žiliny cez Kysucké Nové Mesto až po Oščadnicu a tak ďalej?

To je, samozrejme, aj v programovom vyhlásení vlády a naozaj tam pracuje na dvojtýždennej báze projektový tím, ktorý sa stretáva, ktorý ťahá prípravné konanie tejto stavby dopredu. Máme v krátkom čase v pláne vypísať verejné obstarávanie. Tam sú tri úseky. To znamená prvé v máji, druhé v júli a tretie v septembri. Tam tiež vidíme už to svetlo na konci tunela. Čiže to je dobrá správa. Veríme, že sa nám podarí nielen rozostavať, ale dúfame, že aj dostavať.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #ministerstvo dopravy