Mestá vyberajú parkovné neprávom

Viaceré slovenské mestá už druhý mesiac vyberajú poplatky za parkovanie v rozpore so zákonom. Zo zákona o miestnych daniach totiž už 1. decembra vypadla daň za dočasné parkovanie vozidla na verejnom priestranstve. Táto daň slúžila dosiaľ ako právna kľučka na obídenie rozhodnutia Ústavného súdu ešte z roku 2000.

09.01.2008 06:00
Parkovanie Foto: ,
Ilustračné foto
debata

Podľa neho nesmú za zastavenie a státie na miestnych komunikáciách mestá vyberať žiadne poplatky bez poskytnutia protihodnoty. Napriek tomu sa vo väčšine miest za parkovanie v centre platilo a platí ďalej.

Niektoré mestá sa zrušenú daň za parkovanie znova pokúsili obísť: vyberajú tzv. nájomné za parkovacie miesto. Napríklad v Trnave s vodičmi uzatvárajú na parkovacie miesto nájomnú zmluvu. Ani na to však nemajú právo.V Nitre dokonca k žiadnym zmenám vo vyberaní parkovného nedošlo.

„Vedel som, že sa to raz dostane na verejnosť,“ zareagoval zástupca náčelníka Mestskej polície v Trnave Ivan Ranuša na otázku, ktorý predpis rieši po novom poplatky za parkovanie v meste. Dodal však, že mestská polícia už parkovacie lístky nekontroluje a vodičov bez nich nepokutuje.

Vedenie mesta Trnava vodičov o žiadnej zmene neinformovalo a parkovacie automaty naďalej vydávajú parkovacie lístky podľa zrušeného nariadenia. Podľa Ranušu mestská rada prijala uznesenie, že v prípade parkovania v centre vzniká nájomný vzťah medzi vodičom a mestom. Pripustil však, že existuje uznesenie Ústavného súdu, podľa ktorého mestá a obce nemôžu vyberať „akokoľvek nazvané platby bez poskytnutia protihodnoty“.

Vodiči sa o tom, že majú uzatvoriť s mestom nájomný vzťah nemali ako dozvedieť, pretože v Trnave mestská rada rokuje neverejne a svoje uznesenia vôbec nezverejňuje. Nie je stanovené, kto má kontrolovať „nájomné zmluvy“ uzatvorené medzi vodičmi a parkovacím automatom, ani aké sú sankcie za nezaplatenie nájomného za parkovacie miesto.

Trnava vybrala minulý rok na dani za parkovanie približne 13 miliónov korún, o peniaze v žiadnom prípade nechce prísť. Igor Vyskoč z parkovacieho referátu Mestského úradu v Trnave tvrdí, že mesto vodičom poskytuje službu tým, že im umožňuje vo vyznačenej časti mesta zaparkovať.

Ranušov kolega z Nitry, náčelník tamojšej mestskej polície Miloš Hajnovič potvrdil, že mesto ďalej vyberá poplatky za parkovanie ako pred 1. decembrom. Nitrianski mestskí policajti však na rozdiel od trnavských ešte aj kontrolujú, či si vodič kúpil v parkovacom automate lístok alebo nie. A ak nie, dávajú pokuty aj papuče. Mesto chystá zmeny, no skôr ako koncom januára sa na program mestskej rady nedostanú.

V Senici sa už za parkovanie na uliciach od začiatku roku neplatí. Jana Oslejová z Mestského úradu v Senici je totiž na rozdiel od Igora Vyskočila v Trnave presvedčená, že samotné parkovanie vozidiel na nestráženom verejnom priestranstve službou nie je. Vodiči v Senici platia parkovné len na dvoch parkoviskách, ktoré dalo mesto do prenájmu právnickej osobe.

„V tomto prípade pozemky, ktoré sme dali do prenájmu, stratili charakter verejného priestranstva,“ vysvetľuje Oslejová. Vedenie mesta Senica podľa jej vyjadrenia nenašlo žiadnu možnosť ako v súlade so zákonmi vyberať od vodičov platby za parkovanie na verejných komunikáciách. Senica zrušením plateného parkovania v uliciach príde ročne približne o pol milióna korún.

„Predpokladám, že neexistencia zákona, ktorý by riešil spoplatnené parkovanie v mestách, je len dočasný stav,“ myslí si Oslejová. Jej trnavský kolega Vyskoč by ustanovenia, ktoré by problém riešili, najradšej videl v cestnom zákone.

Poplatky za parkovanie prestali vyberať aj v Prešove, a to hneď od 1. decembra minulého roku. Do tohto termínu peniaze v centre mesta inkasovali brigádujúci dôchodcovia, alebo vodiči museli mať platné parkovacie karty, prípadne využiť automaty.

„V súčasnosti hľadáme možnosti na to, aby sme parkovanie na verejných priestranstvách mohli považovať za službu, s ktorou sú spojené aj finančné náklady,“ povedal hovorca mesta Michal Kaliňák.

Mesto Žilina už pred niekoľkými rokmi založilo vlastnú parkovaciu spoločnosť, ktorá spravuje všetky parkovacie plochy, má aj nový päťpodlažný parkovací dom v centre. Podľa predstaviteľov mesta je takéto riešenie v súlade so zákonom. Tvrdia, že štát chcel novelou len zabezpečiť, aby aj obce odvádzali do štátnej pokladnice DPH z parkovného. Žilinská parkovacia spoločnosť od nového roku nevyberá od vodičov miestnu daň za parkovanie, ale iba poplatok. Rozdiel je v 19 % DPH, ktorú samospráva doteraz nemusela štátu odvádzať, po novom už áno. Podľa predstaviteľov mesta by to však vodiči nemali pocítiť a ceny parkovného by sa meniť nemali.

V zákone o miestnej dani zostala aj naďalej možnosť vyberať daň za vjazd do historických častí miest. Túto daň využíva napríklad aj Žilina s tým, že od januára tohto roku jej sadzbu zvýšila.

V centre Bratislavy poplatky neinkasuje samospráva, ale firma. Nejde teda o miestnu daň, ktorú zrušila novela zákona platná od decembra minulého roka. Ani v hlavnom meste sa však o poriadku v parkovaní v súčasnosti hovoriť nedá.

debata chyba