Mestá zaplavili fotografie proti interrupciám

Telíčko mŕtveho ľudského plodu celé od krvi v dlani s gumenou rukavicou. Cez víkend sa takéto fotografie objavili po celom Slovensku na bilbordoch, ktoré majú odradiť budúce matky od umelého prerušenia tehotenstva. Nákladná kampaň už zaznamenáva prvé ohlasy - zhrození ľudia ju žiadajú zakázať.

04.09.2007 07:02
Mŕtvy plod Foto:
Bilbord zo série, ktorou pred rokom predstavilo svoj odkaz združenie Právo na život. Redakcia Pravdy zvažovala, či ho zverejniť, alebo nie - vzhľadom na jeho šokujúci obsah. Nakoniec prevážilo presvedčenie, že bez tejto obrazovej informácie nie je možné vierohodne informovať o spôsoboch boja proti interrupciám alebo za ne.
debata

„Rada pre reklamu už dostala podnety na preskúmanie tejto kampane,“ potvrdila jej prezidentka Eva Babitzová. Odborníci budú už na budúci týždeň posudzovať, či kampaň zodpovedá pravidlám slušnej, čestnej a pravdivej reklamy. Mimovládkam môžu nariadiť, aby 500 bilbordov v uliciach miest a sto plagátov v mestskej hromadnej doprave upravili alebo úplne stiahli.

Organizátori kampane potvrdili, že fotografia plodu po interrupcii je pravá. „Máme ich z kampane jednej americkej organizácie, ktorá nám dala autorské práva,“ povedal Marek Nikolov z občianskeho združenia Pastor Bonus.

Nikolov pripustil, že ľudia, nielen deti alebo slabšie povahy, môžu byť touto kampaňou šokovaní. „Ale nie je zarážajúce aj to, že sú potraty na Slovensku legálne?“ argumentoval. Na internetovej stránke www.pravonazivot.sk navyše ponúka aj ďalšie fotografie a videozáznam zo samotného interrupčného zákroku.

Zástupcovia Rady nechceli pred zasadnutím arbitrážnej komisie kampaň komentovať. „Otázka znie, do akej miery je únosné šokovať v mene dobrého úmyslu alebo v snahe upútať pozornosť,“ konštatovala prezidentka Rady Eva Babitzová. Pripustila, že aj ju takáto fotografia vylepená na verejnom priestranstve šokovala.

Na rozdiel od českej reklamnej rady, slovenská nemôže kampaň zakázať. Môže sa však obrátiť na Európsku alianciu samoregulačných orgánov a tá môže zatlačiť na samotného zadávateľa danej reklamy.

Interrupcie v číslach:

  • umelé prerušenie tehotenstva je na Slovensku legálne od roku 1957
    • za 50 rokov sa urobilo 1 360 000 potratov
    • nenarodilo sa teda každé štvrté dieťa
    • najviac potratov zaznamenali v roku 1988 – až 51 000
    • v posledných rokoch sa počet potratov znížil
    • predvlani tento zákrok podstúpilo 14 427 žien
    • stále sa však práve vďaka tejto možnosti nenarodí každé piate dieťa.

Podobný príklad drastickej reklamy zaznamenala podľa výkonnej riaditeľky Moniky Korkoškovej Rada pred šiestimi rokmi. Združenie Ľudia proti rasizmu vtedy nechali do kampane Usvedčený farbou odfotiť dieťa tmavej pleti s rukami spútanými za chrbtom.

Organizátori kampane proti potratom chcú, aby ostali drastické obrázky v uliciach miest do konca mesiaca. Koľko kampaň stála, nechcel Nikolov povedať. Okrem OZ Pastor Bonus za ňou stojí Európske Centrum pre bioetickú reformu, nezávislé združenie, ktoré bojuje za práva nenarodených detí. OZ Pastor Bonus vzniklo v roku 2005 a venuje sa šíreniu mravných hodnôt.

debata chyba