Minister Kašický hľadá miliardové lopaty

Na ministerstve obrany buď čakajú tento rok snehové kalamity aj v júli, alebo hľadajú predražených odhrabávačov snehu. Navyše ministerskí úradníci pravdepodobne plánujú priklepnúť poldruhamiliardový kšeft vopred vybranej firme. Svedčí o tom nielen predražená ponuka na odhrabávanie snehu, ale aj prísne podmienky pre možných uchádzačov.

17.01.2008 06:00
Kašický Foto:
Minister obrany František Kašický
debata

Na budúce štyri roky vyčlenili pre firmu, čo bude v kasárňach odhrabávať sneh a obíjať cencúle, takmer 400 miliónov ročne. Toľko na zimnú údržbu nepotrebovala ani Slovenská správa ciest počas tuhej zimy 2005/2006, a to sa stará o vyše tritisíc kilometrov ciest.

V minulom roku pritom zaplatilo ministerstvo obrany na čele s Františkom Kašickým (Smer) za odhrabávanie snehu do 30 miliónov korún. To je štrnásťkrát menej, ako plánujú dať na každý z budúcich štyroch rokov. Navyše verejnú súťaž tak oklieštili, že prísne podmienky splní iba máloktorá firma.

Ministerstvo obrany tvrdí, že je všetko v poriadku a v súlade so zákonom. Ľudia, čo pracovali na ministerstve v minulosti, hovoria o neuveriteľnej drzosti. „Je to šialene predražené,“ povedal napríklad exminister obrany Juraj Liška. „Ako bývalý primátor 60-tisícového mesta viem, že tá položka je, dovolím si povedať, desaťnásobne predražená,“ uviedol Liška.

Bývalý vysoký funkcionár ministerstva, ktorý mal na starosti aj verejné obstarávanie, ale neželal si byť menovaný, povedal, že takúto nehoráznosť v predražení už dávno nevidel. „Za tie peniaze pôjdem štyri roky olamovať cencúle aj zubami,“ konštatoval.

Na porovnanie – dvojnásobne väčšia česká armáda minulý rok vyčlenila na odpratávanie snehu 131 miliónov korún. Použili z nich však iba časť. „Keďže bola mierna zima, reálne sme minuli iba 48 miliónov korún,“ povedal Jan Pejšek z českého ministerstva obrany.

Mesto Bratislava, ktoré má 400 kilometrov ciest, počas výdatnej zimy 2005/2006 dalo na zimnú údržbu 174 miliónov. O rok neskôr bola zima suchšia, tak vystačili so sto miliónmi. „V meste je to iné ako mimo neho. Pluhovať sa musí oveľa častejšie, lebo sneh nemôžeme odhadzovať ďaleko od cesty. Preto je údržba v meste oveľa drahšia,“ vysvetlil šéf bratislavského zimného dispečingu Jaroslav Sorončin.

„Minulú zimu sme dali na údržbu ciest 210 miliónov,“ uviedol Imrich Molnár zo Slovenskej správy ciest. Rok predtým ich tuhšia zima vyšla na menej ako 400 miliónov korún. Slovenská správa ciest sa pritom stará o viac ako tritisíc kilometrov ciest prvej triedy. Na ministerstve obrany by pritom vyvolená firma mala počas zimy upratovať iba vnútorné priestory kasární.

Víťazom súťaže o lukratívny biznis sa nebude môcť stať len tak hocikto. Pre úspech pred výberovou komisiou musí firma na odhrabávanie snehu mať certifikát kvality, bezpečnostnú previerku, certifikát o bezpečnosti práce, certifikát o environmentálnom manažérstve, minimálne 150 zamestnancov, ročný obrat za zimnú údržbu musí mať minimálne desať miliónov korún.

Odborníčka na verejné obstarávanie Helena Polónyiová niektoré podmienky vo verejnej súťaži považuje za diskriminačné. „Ktorá firma bude držať 150 zamestnancov aj v lete, keď nie je sneh? A odhrabávači snehu musia mať certifikát kvality? Podľa mňa je to čisto na vyblokovanie niektorých možných záujemcov,“ konštatovala Polónyiová.

Doteraz si odpratávanie snehu v kasárňach riadilo samostatne 23 vojenských posádkových správ budov po celom Slovensku. „Služba bola zabezpečovaná podľa aktuálnych potrieb jednotlivých posádkových správ v závislosti od klimatických podmienok, pričom náklady vynaložené na zimnú údržbu v roku 2007 predstavovali sumu 27,3 milióna korún,“ uviedol hovorca ministerstva obrany Vladimír Gemela.

Prečo úradníci ministerstva dostali nápad všetko centralizovať a oveľa drahšie riadiť z Bratislavy, Gemela nevysvetlil. Zároveň ministerstvo neuviedlo, ako sa dopracovali k takej vysokej sume.

debata chyba