Mnohí richtári sa pred voľbami prerátali

Spoplatnený internet zadarmo, príspevok na dieťa so zrážkami a pretrvávajúce problémy s dopravou. Aj takto vyzerá plnenie sľubov rok po nástupe nových starostov a primátorov. Vo viacerých prípadoch sa ukázalo, že pred vlaňajšími voľbami veľa sľubovali a málo počítali.

09.11.2007 06:00
Peniaze Foto:
Ilustračné foto
debata

Primátor Martina Andrej Hrnčiar splnil sľub o bezplatnom internete už vo februári, má to však jeden háčik. Za pripojenie si musia Martinčania zaplatiť: dvetisíc korún tí, čo bývajú v panelákoch, majiteľov rodinných domov vyjde bezplatný internet na sedemtisíc.

„Žiadostí bolo 700, zatiaľ je pripojených 440 domácností,“ povedala hovorkyňa mesta Nataša Petrová. Po zaplatení pripojenia môžu Martinčania bez obmedzenia surfovať, aj keď iba najnižšou prenosovou rýchlosťou – 128 kb za sekundu.

Aj nitriansky primátor Jozef Dvonč síce sľub pribaliť novorodencom finančný príspevok od mesta splnil, dočkal sa však aj spŕšky kritiky od rodičov. Radnica im totiž z 2 500-korunovej podpory automaticky odčítava poplatky za odpad. Pre novorodenecké príspevky si navyše znepriatelil mnohých rodičov. Najprv ich totiž priznal len tým, čo sú zosobášení.

Na sľuby riešiť dopravné kolapsy v krajských mestách lákala voličov väčšina úradujúcich primátorov. Napríklad primátor Ivan Saktor po zvolení vyhlasoval, že trolejbusy zrušené jeho predchodcom, začnú v Banskej Bystrici jazdiť už v januári. Do ulíc sa ich nepodarilo vrátiť ani v lete. Tento týždeň Saktor ohlásil návrat prvých dvoch od soboty 10. novembra.

„V tom čase som vychádzal z informácií, ktoré sa neskôr ukázali z právnej, technickej a bezpečnostnej stránky oveľa komplikovanejšie,“ obhajoval sa Saktor pred časom. Obnovenie kompletnej trolejbusovej dopravy v meste presunul na koniec roka. A pripojil nový sľub – prepojenie Banskej Bystrice trolejbusovou dopravou so sliačskym letiskom a tamojšími kúpeľmi.

Trenčiansky primátor Branislav Celler chcel dať už tento rok postaviť nový cestný most cez Váh, ktorý je pre Trenčanov životne dôležitý. Jediná vážnejšia nehoda na starom moste totiž preruší aj na niekoľko hodín spojenie dvoch častí mesta rozdelených riekou. Od slov k činom sa zatiaľ nedostal, podľa vyjadrenia Slovenskej správy ciest je začiatok stavby reálny v roku 2008.

Zatiaľ sa nekoná ani avizovaný obrovský rozmach Prešova. Rok po zvolení do funkcie primátora Pavel Hagyari pri vybavovaní sľúbených päťmiliardových investícií a vytvorení tisícky pracovných miest veľmi nepostúpil. Jedinou veľkou ohlásenou investíciou je výstavba závodu spoločnosti Lear vo výške dve miliardy korún, ktorá by mala priniesť 500 pracovných miest. Aj tá sa však začala pripravovať ešte pred Hagyariho príchodom na radnicu.

Ivanovi Harmanovi časť Žilinčanov vyčíta, že v prípade stavby nechceného Auparku v centre mesta zaradil spiatočku. „Vyzerá to, akoby sa mestu do boja proti stavbe nechcelo, pretože protivník je silný,“ hovorí Jozef Mičic z občianskeho združenia Za krajšiu Žilinu, ktoré pred voľbami Harmana podporovalo. Podľa Mičica mohol byť Harman ráznejší aj pri znižovaní cien parkovného v centre mesta, ktoré ako Slotov konkurent kritizoval.

Bratislavského primátora Andreja Ďurkovského občianski aktivisti kritizujú aj za sľub budovať nové mestské parky. „Problém je v tom, že pán primátor chce budovať parky na území lesa,“ spresnila Elena Pätoprstá zo združenia Nádej pre Sad Janka Kráľa.

debata chyba